Jump to content

Rens av kjølesystem Volvo Penta AQAD31p


Orand

Recommended Posts

Folket her er sikkert dr....lei av spørsmål om hvordan gjøre rens av kjølesystem men jeg får friste allikevel. I beskrivelser jeg har sett på hvordan man gjør det så må man kjøre væsken inn fra eksosslangen og ut ved sjøvannspumpa. Som det ene bildet viser så er det ekstremt trangt i bakkant av motorene og vanskelig å komme til. En annen ting er at jeg ikke helt kan finne ut hvor sjøvannspumpa er. På det ene bildet er det en "kloss". Sånn jeg tolker det så er denne pumpa og termostaten. Stemmer det? Må jeg ta ut termostat og impeller for å kjøre rens? Det siste spørsmål er om det går an å kjøre rens uten å måtte ta av eksosslangen (må gå ned 20kg for å få det til 😉)?

20231012_170446.jpg

20231012_173919.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg antar det er sjøvannsystemet du ønsker å rense. 
 

Du ser sjøvannspumpa rett under sjøvannsfilteret på det øverste bildet, pumpa har et rundt lokk som er vendt forover og bak der sitter impelleren. Du er interessert i slangen som går ut av pumpa evnt sjøvannsfilteret og videre til første kjøler. 
 

Det er ikke eksosslangen du skal demontere, men slangen for sjøvannskjølingen der den går inn på eksosbendet. Om du ikke kommer til der går det like fint om du kobler fra andre enden av denne slangen der den går ut av siste kjøleren i rekken og kobler en annen slange til der for rens av systemet. Poenget er å få sirkulert syreblanding gjennom alle kjølerne. 
 

For øvrig vil jeg råde deg til å lese instruksjonsboken til motoren, der vil du blant mye nyttig info også finne info om hvor sjøvannspumpa er montert og hvordan du kontrollerer/bytter impeller. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Du kan søke på motornr på Volvo Pentas sider og finne dokumentasjonen som er relevant for din motor, inklusive instruksjonsbok. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en AQAD41B for nærmere 15 år tilbake, dette er samme motoren bare med 6 sylindre. Men jeg klarer bare ikke å huske rekkefølgen på kjølerne langs sjøvannssystemet. Noen andre som kan hjelpe med dette?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...