Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

Har faktisk en 5.7DX chevy diesel på lager. verdensberømte for to ting. dårlig byggekvalitet og elendig konstruksjon.

Jeg fikk den for 400 kroner og får 1600 i skrotpremie.

Jeg gidder ikke engang spille min tid på å sjekke om den funker.

Jeg har altid vært en stor fan av Detroit Diesel og IH motorene. Og det hadde da vært gøy å få fingrene i en Peninsular.
Det ligger en på finn, men litt vel langt unna.

Jeg hadde egentlig en plan om å snike meg i båten i helgen. men grunnet den eldste katten vår (19 år) måtte avlives, ble vi enige om å distrahere barna med familiebesøk i hele helgen i stedet.
Og søndag ettermiddag gikk med å bytte hjullager på kompisens bil.
Nå sitter jeg her og håper på at neste helg blir fin og solrik, slik at jeg kan snike med ombord, og begynne jobben med å ta ut septiktanken. Jeg vet ikke om den er full, eller om alt har blitt massivt. men både toalett-pumpen og tømmingen fungerer ikke. og jeg sitter med en følelse av at det vil bli lettere å løfte ut en dypfrossen tank, enn å forsøke å ta samme jobben på vårparten med tinte rør og stanken av septik i hele båten.
Og når den jobben er unnagjort, vil det bli motorjobb igjen.

Har funnet den originale fordeleren frem igjen, og skrudd ut stiftene. Korroderte og ikke pene å se på.
Kjøpte en Pertronix elektronisk ombyggings kitt og smettet det på plass. Gleder meg til å starte opp motoren igjen og høre litt godlyd. Har dog fått litt V8 lyd, da kompisen stakk innom med C10 med 454BB og manuell kasse. Hadde det moro i et par timer, både med å kjøre litt bil, men også justere tenning, forgasser og drikke kaffe.

Med solen som var i dag, og at fjorden ikke er frosset helt til i år, kommer håpet om en tidlig start på sesongen.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da kom solen. Og dieselvarmeren går. Og jeg sitter i båten og vurderer mine muligheter.

Jeg vil egentlig gjerne bytte septiktank, men den sitter litt vanskeligere til enn beregnet.

Så hvordan skal jeg få det til uten å måtte demontere hele gulvet.

Jeg har funnet ut av hvor lukten kommer fra. Pakning på inspeksjonsluke er borte. Så skru av lokket og bytte pakning og håpe det er nok.

Eller bite tennene sammen og demontere alt og bytte.

Må uansett gi meg om ti minutter, da skal mindsten hentes på playdate.

IMG_20250215_123516261_HDR.jpg

Link to post
  pappa_wolf skrev On 15.2.2025 at 11.41:

Jeg har funnet ut av hvor lukten kommer fra

Vis hele sitatet  

God lufting i tanken er alfa og omega. Har hatt tanker med 1 stk 10-ish mm lufteslange som har luktet død og pine men etter å ha montert 2 slanger slik at der blir litt gjennomtrekk så har lukten forsvunnet.

 

Samme med bossbøtta på badet: Tett lokk lukter kuler og krutt men etter å ha laget luftehull i lokket forsvant lukten.

IMG_20250216_105225_700.jpg.5477e3b4445f8e0e1e4b3bb2020fc591.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

 

  SveinHa skrev On 16.2.2025 at 9.50:

God lufting i tanken er alfa og omega. Har hatt tanker med 1 stk 10-ish mm lufteslange som har luktet død og pine men etter å ha montert 2 slanger slik at der blir litt gjennomtrekk så har lukten forsvunnet.

Vis hele sitatet  

Godt tips. Tror jeg monterer ekstra utlufting på selve lokket. Gjør det litt enklere å sikre at det er tett. 

Må finne frem slagtrekkeren og få løsnet skruene. Bytter de til hex når det skal monteres igjen.

Link to post
  • 1 måned senere...

Fått montert utlufting på septiktanken. Endte opp med å bore hull og samle spon med fett og støvsuger. Kraftig vifte og utlufting mens jeg jobbet. Gjenget opp og monterte en slangestuss. Slange og ut gjennom siden på båten. Har montert alt tilbake på plass, og begynte på pumpen på doen. Og den jeg hadde liggende fra før er ikke lik. Så nå vurderer jeg faktisk elektrisk toalett 

IMG_20250329_140303282_HDR.jpg

Link to post
  • 4 uker senere...

Litt tid i påsken har gått med å besøke graven hans. Han ville vært 19 nå. Så jeg satte meg i solen og vippet frem hans yndlings energidrikk.

Selv tok jeg meg en solo. Og bare satt der og skravlet en halv time om båten og hvor langt jeg var kommet. Litt som en ettertanke spurte jeg om jeg skulle beholde de originale bordene i båten. Jeg synes de er litt i veien når de er klappet sammen. Ja det er enkelt. Men med lillebroren hans i båten blir det ofte til at han henger på det, og det er fylt med leker.

Jeg sa at jeg vurderte å ta bordet fra "Vivi"

I og med at han jo var den som ga det den siste omgang med lakk.

Kunne nesten høre han brumme. " Det gjør du som du selv vil med. Men jeg liker det bordet!"

Så jeg klarte å overtale fruen til at jeg gikk i båten etter å ha tatt kjøkkenhagen.

Det bordet fyller en del. Men det passer perfekt til lunsj og middag i båten.

IMG_20250421_151157454_HDR.jpg

Link to post
  Chilli Solbris skrev On 26.4.2025 at 18.16:

Må du ut med motoren igjen?:usikker:

Vis hele sitatet  

Det kan se slik ut.

Jeg har tatt helga, ble litt av en nedtur.

Men tok en prat med en kompis, og vi ble enige om at jeg venter et par dager med å starte opp igjen. La skuffelsen senke seg litt, før jeg går løs med stetoskopet.

Det er ikke verdens undergang, bare skikkelig irriterende.

Men jeg har den ute på et par timer.

Demontert i løpet av en kveld, og målt ut på to timer 

Hvis alt er greit, så bruker jeg vel en tre dager på å boltre den sammen igjen. Og en tre timer på å få den ned på plass i motorrommet.

Meen. Må si at det nå frister med dieselmotor.

Link to post

Dieselmotor vil vel gi deg lavere kostnader rent forbruksmessig vil jeg tro. Litt mer buldrende gange enn bensinmotor men kanskje et bedre alternativ. I hvert fall hva gasser og brannfare angår. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Med dieselmotor må man vel ha nytt drev også?
En longblock v8 koster jo litt i dag.
Er jo ikke så mange år siden man fikk de for 25k i marine utgave men nå er det vel fort dobbelt ? eller noe.
Det er vel like greit å finne ut hva som lager ulyden er jo en ganske skuddsikker konstruksjon og billige deler til motor å være.
 

Link to post
  Chilli Solbris skrev On 27.4.2025 at 15.18:

Dieselmotor vil vel gi deg lavere kostnader rent forbruksmessig vil jeg tro. Litt mer buldrende gange enn bensinmotor men kanskje et bedre alternativ. I hvert fall hva gasser og brannfare angår. 

Vis hele sitatet  

Får jeg det jeg ønsker, blir det 6.5TD. har peninsular eksos liggende. Og jeg slipper mye tilpassing, da den motoren har samme boltmønster mot drev som AQ271.
Den er 160 kg tyngere med alt montert, og bruker de samme motorfestene.
Den er ikke så mye billigere i drift. men diesel koster mindre, og har en lengere levetid i tanken.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...