Jump to content

Når kan/bør jeg mattslipe før lakkering?


tom Cognac

Recommended Posts

Dette er kanskje et luksusproblem :rolleyes: Jeg har lakkert båten min utvendig over og under fenderlist, + sargen i uteplassen innvendig (lakkerte alt ute under garasjetelt i hagen). Men - det er forskjellig "hvitfarge" utvendig (som er kritthvit, RAL 9010 såvidt jeg husker) og på benkene i forpiggen og noen steder ute, som har blitt "gulhvite", muligens av elde. Derfor tenkte jeg at jeg lakkerer dette også (hadde egentlig ikke tenkt å lakkere, men siden jeg er så godt i gang med "alt annet")! Da lurer jeg på (mangler ikke arbeidslyst skjønner du :lol:) - kan jeg mattslipe det som skal lakkeres nå i høst og så lakkere til våren når temperaturen er til stede? Eller må jeg likevel "gjennoppfriske" slipeingen til våren? Gir jeg meg selv bare ekstra arbeid ved å slipe nå i høst? Hva synes massene der ute?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

index skrev 16 minutter siden:

Jeg ville ha mattslipt nå og satt inn en vifteovn eller stråleovn slik at du kan lakkere i samme slengen. Greit å ha minst mulig på programmet til våren, så du får satt ut tidlig!

Takker for råd, skal tenke på det :thumbsup: :rolleyes: Båten har ligget på land i ca 2,5 år under oppussing/restaurering, så ut skal den til neste år :lol: uansett :lol: tidlig :sailing:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

47 minutes ago, tom Cognac said:

kan jeg mattslipe det som skal lakkeres nå i høst og så lakkere til våren når temperaturen er til stede?

Jeg ser ikke noe problem med dét.

 

Jeg har en båt som krever mye lakk, så det er en omtrent kontinuerlig jobb, det er alltid noen flater som trenger et nytt strøk med lakk.  Tidvis har det gått en dag eller to eller mange fra jeg sliper til jeg lakker - ser ikke noe problem med det. 

 

Det skal vaskes med aceton mellom sliping og lakking - denne vasken gjør jeg selvfølgelig tett opptil lakking.  Så tar jeg i tillegg ofte et strøk med klut med ferskvann noen timer før acetonvasken for å få fjernet rusk og støv og salt uten å sløse bort litersvis med aceton (her er ofte luftfuktigheten ekstremt høy natterstid, så da er det bare å stå opp tidlig nok og tørke vekk støv+morgendugg med en mikrofiberklut).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 1 time siden:

9010 er langt ifra kritthvit, er offwhite med litt gulskjær.

- for meg ser dette "kritthvitt" ut :lol: noe annet blir flisespikkeri - og det er betraktelig hvitere enn skrog ute og inne var FØR jeg lakkerte - og det holder for meg. Men viktig at jeg bruker samme hvitfarge (RAL-kode) som jeg har brukt allerede.

 

Skroller du helt ned på "vedlegget" ser du at Dycas kaller RAL9010 "ren hvit" :wink:

https://www.dycas.no/content/32-fargekart

WP_20201024_14_07_13_Pro.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Som tidligere yrkesaktiv fotograf (45 år i faget, digital siden 1998) vet jeg at farger på en pc-skjerm ikke er sanne (alt avhengig av hva/hvilken skjerm og kalibrering) så fargegjengivelser stoler jeg ikke på. Når det er sagt så sier jeg ikke at du tar feil, det viktigste for meg er at den fargen (hvitfargen) jeg velger er den jeg liker og som passer båten min. Jeg kjøpte RAL 9010 fra Dycas (som også Chilli Solbris kan levere) fordi det var hvitfargen i følge Dycas sitt fargekart (Ral 9010 ren hvit) som jeg mener passer best på min båt. Jeg har en kg av fargen, men må nok kjøpe mer, så Chilli Solbris / Dycas får nok en bestilling :wink:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Tilbake til ditt opprinnelige spørsmål. Du kan fint la båten stå ferdig slipt over vinteren. Viktig å vaske godt over med passende middel med mikrofiberklut før du lakkerer over. Aceton er ok, men veldig uheldig helsemessig. Det forutsetter dessuten at den malte/pussede flaten er malt med et produkt som tåler det uten å løses opp. (må testes). Ellers kan du også fint vaske med isopropanol, sitrusspray mm som er snillere med helsa.

 

Ellers er det selvsagt mange grader av hvit, og RAL 9016 (trafikkhvit) vil oppleves som mer blåhvit enn RAL 9010 (ren hvit). For å forvirre ytterligere kan du jo sjekke RAL 9003 (signalhvit) eller så kan du bytte fargekart og se på NCS-S 0300N eller 0500N. Men jeg ville beholdt RAL9010. Lykke til👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...