Jump to content

Lei gjennom Røssesund


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har gått gjennom Røssesundet en gang med en Nidelv 690. Jeg liker meg godt i området, og har studert kartet de siste dagene. Det er et område rett syd for Bukkholmen som på kartet ser ganske ruskete ut med mange skjær. Se kartutsnitt. Er det greit å gå gjennom her med større båt?

Bilde

Går man Vest for holmene etter Bukkholmen (dvs der det er markert 5 og 10 meter, eller går man øst for disse holmene?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På kartet ser dette ganske rotete ut - men bildet ser jo fint ut. Midt i leia hele veien?

Midt i leia som du sier, men du har rikelig å gå på. Det er egentlig mye enklere i virkeligheten enn det ser ut for på kartet. Det er god merking i Røssesundet, og de umerkede skjæra er alltid godt synlige. Har møtt SHV skøyta Hvasser på det trangeste uten problemer, og den skuta er brei.
Link to post
Share on other sites

Regner med naboen din tenker på "Den Blå Brygge" (heter vel det?) i selve loshavna på Kruke i Sandøsund. Ikke plassen å overnatte etter min mening. For å si det mildt; de losbåtene tar ikke mye hensyn. Skipper Worse produserer koselig skvalp i forrhold til dem. De tar med seg hele hekksjøen inn i havna til tider, og båtene på flytebryggene utafor står på høykant. Grei plass å stikke innom, men finn et annet sted for overnatting spør du meg! Trangt og ofte vanskelig å få plass, dyyyr diesel. Fyll heller i Røssesundet eller inne på Vallø.

Velger du å legge deg til bakom flytebrygga på nordsida så vær forsiktig med et par småskjær der. Det har hendt at merkinga har vært kjørt av. Typiske propellkillere!!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har gått gjennom der med en 57 fot stor skøyte flere ganger. Hold vest i leia mot bukkholmen, da det er det er noe "grafs" ved skjæret på østsiden.

 

Den største utfordringen gjennom der er møtene trafikk, spesiellt på det travleste i felles-ferien.

 

Forslag til rute om du kommer fra Østfold:

 

Gå nordapå Bolerne, så inn ved Fjærholmen (Tønsberg Seilforening), gå så innaskjærs mellom Nøtterøy og Bjerkøy, videre gjennom Årøysund, mellom Nordre/Søndre Årø, ut ved Mågerøy-flaket, da har du radarene på mågerø på Styrbord side, passerer Hytta til Kongen til styrbord.

 

Videre sydover til du har to staker på styrbord side, som du passerer midt i mellom etter en styrbord 90 graders sving. Gå så østover, passerer gamle hytta til Sonja, og kommer da inn i Røssø-sundet.

 

Overnatting i Nærheten av Blå-brygge, om du ikke vil ligge inne i havna!

 

Prøv Ileverket, Bustein, Mostein. Flotte plasser!!

Link to post
Share on other sites

Det eneste farlige i Røssesund er skjærgårds jeeper i halvplan som presser seg forbi den stort sett ganske disiplinerte trafikken,men siden det er dyptgående nok helt inntil land så går det bra. Utrolig nok. Røssesund prøver jeg å unngå på dager med ekstrem båttrafikk i fellesferien.

Link to post
Share on other sites

Prøv å beherske temperament og gassbruk, er du snill. Jeg har hytte i området og padler ofte kajakk gjennom Røssesundet.

Dette var ment som en ironisk kommentar. Det var kanskje vanskelig å oppfatte på tross av :lol: etter teksten min.

 

Vi prøver altid å oppføre oss hensynsfult, og når padlere passeres slakkes alltid gassen mye av. At andre oppfører seg dumt forsvarer ikke at man gjør det samme selv.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...