Jump to content

Dimensjonering av elektrisk vinsj på henger


MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei,

Har kjøpt meg en større Tyssehenger med manuell vinsj. Ønsker å bytte til elektrisk vinsj. Båten veier ca 1700kg. Hvordan finner jeg korrekt vinsj? Ser at enkelte opererer med bruddgrense og makskapasitet hvor det står maks rullende last. Rullende last er betydelig mindre. Med en båt på 1700kr, så skal den jo trekkes opp av vannet før det går over til rullende last antar jeg? Hvordan bør jeg regne på dette? 

Link to post
Share on other sites

hvor tungt dette blir er jo avhengi av hvor langt ut du kjører ut hengeren og hvilken vinkel det er! Hvor lett rullene ruller eller om du har sånn amerikanske friksjonsski. Uansett bedre å overdimensjonere dette.  Reima bør også inspiseres regelmessig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/elektriske-vinsjer/elvinsj-barbar-2000042484?gclid=Cj0KCQjw4bipBhCyARIsAFsieCzl_ijm6vnNUtZZyichGsvhEMk2TPFEl4vht7CbCUyzWA-FoAZCcdcaArUVEALw_wcB

 

Jeg forsøkte denne for å dra 1500kg båt på 4 hjuls opplagshenger opp en liten bakke. Måtte bruke kasteblokk for at den skulle orke, og da gikk det langsomt.

 

Du bør finne en med oppgitt trekkk-kapasitet på minst det båten veier ut fra min erfaring. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vinsjer kan være litt av en jungel. Motoreffekt og trekkraft er en ting, da elektriske motorer er forholdsvis rimelige, men kvalitet på drivverk, gir og tannhjul er nok så viktig. Dette er komponenter det ofte spares på i rimelige vinsjer, men det er veldig vanskelig å bedømme. Hvis du kjøper en vinsj av god kvalitet, har et rullesystem på hengeren der båten triller forholdsvis lett og rampen ikke er superbratt vil du kanskje ikke trenge mer en 1000 kg maks kapsitet, men ta utgansgpunkt i ca det samme som vekten på båten. 

Link to post
Share on other sites

Når jeg skulle kjøpe vinsj snakket jeg med et par lokale båtservice-bedrifter som henter og leverer båter i havna hele tiden og fikk råd om hva de brukte og ville anbefale av både fabrikat og størrelse. De anbefalte en vinsj som de bruker mye (Rock RP5000) med trekkraft på 2250 kg til min båt, 20 fot, ca 1300 kg. Erfaringen min med denne vinsjen er god, og  trekkraften er kanskje litt mer enn jeg strengt tatt trenger men ikke mye. 

Link to post
Share on other sites

Har hatt Warn 4700 på hengeren min. (Byttet i dag til Come-Up 5000) Med Warn har jeg dratt båter på 2300 kg uten problemer. Jeg har dog følt at fjernkontrollen burde ha vært trådløs.
Det skal dog sies, at jeg har brukt både Warn og Come-up i jobb sammenheng. De er omtrent like bra, men jeg liker fjernbetjeningen. Det gjør det litt enklere, om man er alene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...