Jump to content

Klage på båtkjøp - kjøpt fra privatperson


Torsen67

Recommended Posts

Brukt er brukt, og en båt selges jo gjerne som den er. Dersom jeg en dag selger båten er det bla for å slippe og sitte med vedlikeholdsutgifter OG risikoen for uforutsette kostander. Likevel er det noe spesielt når ting skjer rett etter overtakelse, da føler man seg litt lurt. 

 

Advokat koster nok mer enn det smaker, så det hadde jeg ikke vurdert. Det du kan gjøre er forliksrådet, det koster noen tusen å melde inne en sak, og de avsier en "dom". Litt usikker på hvordan den følges opp, men jeg tror de færreste vil ha det hengende på seg. De ekspederer saker raskt, så du må ha en god skriftlig redegjørelse for saken. Har hørt fra en advokat som kjenner systemet at det kan være litt lotto... Vent noen dager å se om pulsen går ned, ev kan man forberede en sak til forliksrådet, og oversende den til selger først som et forhandlingsutspill..  Det beste er å bli enig med selger, da må man ofte mætes på midten. Jeg har sett mange her inne (tidligere saker) avfeie enhver reklamasjon på brukt båt, men jeg er ikke enig det. En feil umiddelbart etter overtakelse er ofte tegn på manglende vedlikehold, eller kjente feil, og det skal opplyses om. 

Link to post
Torsen67 skrev for 22 timer siden:

Jo, men da burde den vært 60.000 billigere. Det er selger som har betalt for slett arbeidet på drevet. Om det er gjort med overlegg vites ikke. Detaljene i faktura avslørte manglene. Det er primært drevet/gimballager jeg vil ha rettet opp i.

Når selger har betalt for 60k reparasjoner har han gjort noenlunde greit opp for seg. At disse reparasjonene ikke er gjort fagmessige bør verkstedet ta på sin kappe og rette opp i.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Trådstarter sier at selger aldri burde hatt båt.

Allerede her burde det ringt en bjelle.

Når han hevder at andre ikke burde ha hatt båt, regner jeg nesten med at han har greie på båt.

 

Da er det jo litt rart, at alt er galt ett par timer etter at han har overtatt båten.

 

Han har betalt 330000.- for en båt som har en listepris på 400-430.000.-

 

Har selv en Volvo Penta fra 2006 og det er alt annet enn en nyere motor.

Link to post
Ask skrev On 19.10.2023 at 7.46:

Du gløymer der viktigaste.

Det som ein alltid må byrja med i slike saker.

Kva seier avtalen?

Deretter er spørsmålet om båten er slik som avtalt. 

Dersom båten ikkje er som avtalt blir spørsmålet kva som skal vera konsekvensen av avtalebrotet.

 

 

 

Det er ikke glemt, siden den selges som "Meget velholdt". Jeg oppdager en feil, og den blir utbedret av selger. Men, mekaniker gjør en feil, han reparerer ikke følgefeilene. Det holder ikke bare å bytte belgen når akslingene har stått i saltvann i 1 år. Kjøper du en bil, men det ene hjulet er punktert når du henter den, så hjelper det ikke bare å bytte dekk hvis felg og bremser er knust.

Link to post
Ask skrev for 14 timer siden:

 

 

Dersom ts ønsker noko fornuftig om mogeleg reklamasjon må ts sei kva avtalen seier om teknisk tilstand. 

"Meget velholdt" og "godt holdt" kommer frem. Ingen feil av nevneverdig verdi å melde. Båten er med andre ord "tut og kjør! Hva mer trenger du? Jeg for min del trenger ikke så mye mer.. Les hva jeg skrev innledningsvis..

Link to post
R.O skrev for 14 timer siden:

Brukt er brukt, og en båt selges jo gjerne som den er. Dersom jeg en dag selger båten er det bla for å slippe og sitte med vedlikeholdsutgifter OG risikoen for uforutsette kostander. Likevel er det noe spesielt når ting skjer rett etter overtakelse, da føler man seg litt lurt. 

 

Advokat koster nok mer enn det smaker, så det hadde jeg ikke vurdert. Det du kan gjøre er forliksrådet, det koster noen tusen å melde inne en sak, og de avsier en "dom". Litt usikker på hvordan den følges opp, men jeg tror de færreste vil ha det hengende på seg. De ekspederer saker raskt, så du må ha en god skriftlig redegjørelse for saken. Har hørt fra en advokat som kjenner systemet at det kan være litt lotto... Vent noen dager å se om pulsen går ned, ev kan man forberede en sak til forliksrådet, og oversende den til selger først som et forhandlingsutspill..  Det beste er å bli enig med selger, da må man ofte mætes på midten. Jeg har sett mange her inne (tidligere saker) avfeie enhver reklamasjon på brukt båt, men jeg er ikke enig det. En feil umiddelbart etter overtakelse er ofte tegn på manglende vedlikehold, eller kjente feil, og det skal opplyses om. 

 

Enig i det du skriver. Selger var villig til å reparere feilen jeg oppdaget når jeg hentet båten første gang. Men hele feilen ble ikke reparert. Det er det jeg reagerer på. Altså, følgesfeilene er der fortsatt. Så her er relevant informasjon blitt tilbakeholdt. Selger er nok litt fortvilet over hele greia. Jobben med å selge båten ble satt bort til en formidler som "kan båt", slik at han skulle slippe strul som dette. Men flere kokker ble som kjent mere søl.

Link to post
SveinHa skrev for 14 timer siden:

Når selger har betalt for 60k reparasjoner har han gjort noenlunde greit opp for seg. At disse reparasjonene ikke er gjort fagmessige bør verkstedet ta på sin kappe og rette opp i.

Er nok en grunn til at mekaniker ikke har svart meg verken på tlf, sms eller epost. Syns egentlig litt synd på selgeren oppe i det hele.. 

Link to post

Står det meget velholdt og godt holdt i annonse, eller kontrakt?

Jeg er enig i at du bør få en kompensasjon, og håper du blir enig med selger. Hvis selger ikke forstår det og er steil, tenker jeg at å forfølge det noe utover det er litt mere bingo, og er opp til deg selv hvor mye du gidder å utsettte deg for. Hadde selv en sak da jeg kjøpte båt, da en tidligere reprasjon som var forsikringsjobb viste seg å være dårlig utført. Måtte bytte flyndrejern, bytte og forsterke innfesting, pluss plastverksted for drøye 20k. Ingen problem med uvitende og særdeles hyggelig selger, jeg byttet jernet og leverte på lokalt verksted, han betalte delene og regning fra plastverksted. Ble litt jobb for meg også, men tenker det er lettere å få til en løsning når man har en god kommunikasjon og er løsningsorientert.

Link to post
dobsen62 skrev 1 minutt siden:

Det står også at båten er "slitt og trenger omsorg"

Det er relatert til hullet putesett ute, småting som er løst eller ikke virker. Bytte pære i ei lanterne, fikse nytt putesett/trekke om (dyrt), stramme opp ting som er løst. Slitt treverk, havnekallesje som har sett bedre dager, hakk og sår rundt om etc.

Link to post
Gullfisk skrev 5 minutter siden:

Står det meget velholdt og godt holdt i annonse, eller kontrakt?

Jeg er enig i at du bør få en kompensasjon, og håper du blir enig med selger. Hvis selger ikke forstår det og er steil, tenker jeg at å forfølge det noe utover det er litt mere bingo, og er opp til deg selv hvor mye du gidder å utsettte deg for. Hadde selv en sak da jeg kjøpte båt, da en tidligere reprasjon som var forsikringsjobb viste seg å være dårlig utført. Måtte bytte flyndrejern, bytte og forsterke innfesting, pluss plastverksted for drøye 20k. Ingen problem med uvitende og særdeles hyggelig selger, jeg byttet jernet og leverte på lokalt verksted, han betalte delene og regning fra plastverksted. Ble litt jobb for meg også, men tenker det er lettere å få til en løsning når man har en god kommunikasjon og er løsningsorientert.

 

Helt riktig tenkt. Kommunikasjonen med selger er bra og jeg vet at mye vil falle på meg med en del jobb. Det bryr jeg meg ikke noe om. Da lærer jeg mye underveis. 

Link to post

Oppdatering: Jeg har sendt epost til selger. Han responderte kjapt og skulle ta dette videre med formidler og mekaniker, så komme tilbake. Så tar vi det der i fra..

 

Heldigvis så har de fleste kommet med konstruktive tilbakemeldinger på denne saken. Jeg vet det er å stikke hånden i et vepsebol når man kommer med sånne saker. Men takk til dere:flag: 

Til dere som ikke har forstått gangen i saken, og irriterer dere over hele situasjonen at jeg "klager" og har null rettigheter, og kan takke meg selv, dere kan egentlig ta dere en bolle for min del. Men sånn er det på alle forum, alltid noen som skal stikke kjepper i hjulene og gosse seg på andre sine nederlag.

 

Link to post
Torsen67 skrev 1 time siden:

 

Til dere som ikke har forstått gangen i saken, og irriterer dere over hele situasjonen 

 

Du har X antall ganger blitt spurt om hva som står i kontrakten, og uten det svaret er det umulig å forstå saken, eller dine rettighter. Så i den grad du er misfornøyd med responsen, så bidrar du selv til at dette er uklart.

Vi er mange her som har vært involvert i reklamasjoner, enter som kjøper, eller som selger. Og som nevnt av flere, videre saksgang avhenger av hva som er avtalt/kontraktsfestet.

Link to post
Torsen67 skrev for 2 timer siden:

. Selger er nok litt fortvilet over hele greia. Jobben med å selge båten ble satt bort til en formidler som "kan båt", slik at han skulle slippe strul som dette. Men flere kokker ble som kjent mere søl.

Hvis han som formidlet salget er profesjonell og tok betalt for jobben kan det være muligheter å gå på denne mekaninkeren. I følge forbrukerkjøpsloven 1§:

"Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren." 

Jeg mener ikke her å ta stilling til om du har noen berettigede krav, men det er en mulighet for deg å stå sterkere.

Link to post
Bergen skrev 32 minutter siden:

Du har X antall ganger blitt spurt om hva som står i kontrakten, og uten det svaret er det umulig å forstå saken, eller dine rettighter. Så i den grad du er misfornøyd med responsen, så bidrar du selv til at dette er uklart.

Vi er mange her som har vært involvert i reklamasjoner, enter som kjøper, eller som selger. Og som nevnt av flere, videre saksgang avhenger av hva som er avtalt/kontraktsfestet.

 

"Tilt/drev skal være i orden ved overtagelse" Dette kom frem etter første prøvekjøring. I etterkant kommer det frem at det er gjort slett arbeide, da jeg fikk ettersendt faktura på epost, med detaljer på utført arbeide.. Det er der saken står. At jeg var så uheldig med tiltslange som sprakk underveis til vinteropplag, det har jeg påpekt overfor selger som "uflaks" og som slitasje på gammel båt. Enten er en slange tett eller lekk. Dette kunne skjedd når som helst. 

Link to post
Kallethekid skrev 23 minutter siden:

Hvis han som formidlet salget er profesjonell og tok betalt for jobben kan det være muligheter å gå på denne mekaninkeren. I følge forbrukerkjøpsloven 1§:

"Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren." 

Jeg mener ikke her å ta stilling til om du har noen berettigede krav, men det er en mulighet for deg å stå sterkere.

 

Takker:thumbsup:

Link to post

Uten å ha lest alt i tråden.  Hovedregelen er at alt av feil og mangler som oppdages etter salgstidspunktet, eller som oppstår etter salgstidspunktet er kjøpers ansvar dersom båten selges "som den er".  De to unntakene som gjelder er:

 

1) Det er snakk om signifikante feil og mangler som selger visste av (eller burde ha visst av) og unnlatt å informere om.  (Dette grenser også opp mot "svindel", som jo faktisk er straffbart).

 

2) Båten har alvorlige skjulte feil eller mangler på kjøpstidspunket, som gjør at realverdien på båten er vesentlig mindre enn hva den ble kjøpt for.

 

Så har man også unntak fra unntakene - dersom selger har oppfordret kjøper om å undersøke noe, og kjøper uten gode grunner avstår fra å undersøke dette, så er det som regel kjøper som sitter med ansvaret.

 

Dersom selger kun har brukt båten innaskjærs og feilene først viser seg ved bruk uttaskjærs, og feilen ikke er så stor at det går under punkt to over, så har du en dårlig sak.

 

På en såpass gammel båt må man forvente at det er en del feil og mangler, selv om den annonseres som "velholdt".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Har full forståelse for saken din. Det høres ut som om dere har vært utsatt for en slurvete mekaniker som ikke har gjort jobben skikkelig. Men slike meldinger som du lirer av deg under her tror jeg du vinner lite på. "Ta deg en bolle" og lignende uttrykk hører for meg fjortiser til. 

 

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

Til dere som ikke har forstått gangen i saken, og irriterer dere over hele situasjonen at jeg "klager" og har null rettigheter, og kan takke meg selv, dere kan egentlig ta dere en bolle for min del. Men sånn er det på alle forum,

 

Link to post

En kjedelig situasjon for begge parter. Jeg har selv opplevd noe av det samme etter et båtkjøp, så vet litt om hvordan det føles. Mager trøst, men vi er nok ikke alene i denne klubben.

 

Husk at selger meget mulig kan ha vært lykkelig uvitende om disse problemene i forkant av salget hvis han hadde lite erfaring og teknisk kompetanse. Og at han da har hatt tillit til at mekaniker(e) har gjort det som skal til for å få ting i orden.

På den annen side kan han også ha bedt verkstedet fikse ting på billigst mulig måte for å få båten i fungerende stand for å bli kvitt problemet. Dette vet vi ikke. Men hvis de har skiftet pakninger på drevet + byttet kon osv virker det jo som om de har gjort en del arbeid med det.

 

Etter min oppfatning kan du ha en sak hvis det er tatt snarveier ved utbedring etter vanninntrenging i knutebelg.

Det andre som nevnes med slange for tilt som sprekker etter overtakelse, lekkasje fra styresylinder og ulyd fra reimer/reimhjul/sjøvannspumpe som oppdages etter prøvekjøring og besiktigelse er selvfølgelig kjedelig, men må ansees som slitasje som jeg tenker det er vanskelig og laste selger for.

 

Antar at dette dreier seg om en D4 eller D6, og da er jo hydraulikkslanger for styring/tilt, lekkasje fra sylindere og problem med tidlige utgaver av reimhjul relativt kjente feil. (Reimhjul i plast kan sprekke/separere).

 

Er spent på hvordan selger responderer på ditt forslag, så hold oss oppdatert.

Jeg håper dere har en grei dialog og at dere kommer til enighet om en løsning.

Link to post

 

22 hours ago, dobsen62 said:

Trådstarter sier at selger aldri burde hatt båt.

Allerede her burde det ringt en bjelle.

 

Det er noe i dette

 

9 hours ago, Torsen67 said:

Hvorfor ikke bare være dønn ærlig på hva man selger? Er du av den oppfatning at selger har null ansvar og alt ansvar skal falle på kjøper?

 

Ofte har ikke selgere  i den kategorien som er nevnt over (og av deg) filla fletta peiling. Ofte følger de ikke med hva verkstedet gjør/ ikke gjør/ burde ha gjort, gjør null vedlikehold selv osv. De har knapt nok tid til å bruke båten 3-4 ganger i året og ofte vet de ikke hvordan ting burde virke/ låta/ kjennes ut.

 

Kan nevne et eksempel. Hjalp en komis med å besiktige en båt. 2006 modell ca 30 fot med 2 x VP D3 (1. gen) og drev.

Selger var av corona-båteier typen. Fin kar som ikke prøvde å skjule noe men totalt ukyndig. Hadde brukt over 400k  på motorer og drev (samt vedlikehold) på 2 år. La ikke skjul på at det hadde vært problemer, men i hans hode virket alt som det skulle nå.

 

Båten var satt bort til "proffer" hvert år. Velrenommert (på folkemunne) verksted i oslofjorden.

Båten bar ikke preg av å bli tatt godt vare på. Mugg og jordslag overalt. Matt som kritt, rust der det ikke skal være rust. Puter, tepper, kalesje og teak fullstendig skutt.

Man kan begynne å lure på hav disse steden som tar 100k for vinterlagring med "full pakke" gjør i praksis....

Fyren hadd knapt fått brukt båten på de to årene pga at det stort sett var noe som ikke funket og båten lå på vent hos verksted.

 

Jo da, båten startet og gikk men ting fungerte lang fra slik det burde. Giret dårlig, drevene seg, treg sving, instrumenter kom og gikk, div feilmeldinger, noe varmgang osv osv. Mitt råd var å ikke kjøpe om han ikke fikk den billig OG var beredt på å legge inn betydelig med både arbeid og penger i den. Fyren er teknisk/ mekanisk kyndig så han har hvertfall forutsetninger for å gjøre det.

 

Båten ble handlet 3-400 k under tilsvarede annonserte som var annonsert rundt millionen.

 

Nå 1 år etterpå så har begge motorer vært ute. Dene ene overlat etter at registerreim røk (skulle vært bytta), 2 nye turboer og bend, varmevekslere og intercoolere tatt ut og sendt bort, begge drev (DPS) overhalt samt en haug med andre deler IFM styring og trim byttet, masse sensorer, elektronikk, aktuatorer og instrumenter byttet, nye tepper, ny teak, ny kalesje, nye puter, ny landstrøm,  nye madrasser, alt med gass nytt, ny bereder, fisket vinsj og baugthruster for 25k i deler osv osv.

 

Båten er vel nå så bra som den burde være og greit nok endel år til uten de store utleggene.  Men det har kostet nye blodpenger og ufattelig mye timer da så godt som alt er gjort selv. Sikkert en halv mill om man skulle satt det bort hvis ikke mer.

 

Dette på en båt selger trodde var helt i orden etter å ha brukt 400 k hos verksted på 2 år. Båten ble solgt rett ut av opplag og dette verkstedet hadde gjort siste del av jobben i løpet av vinteren.

 

Selger var klar på at båtene hadde hatt mye problemer og at han ikke ville ha ansvar for noe som måtte oppstå da han var fullstendig mettet av problemer og regninger med denne båten, men at den flg verkstedet skulle fungere bra nå. Er ofte et stykke mellom teori og praksis.

 

Moralen er.

- Sjekk ting nøye selv og gjerne med en anne kyndig person eller fagmann. Ingen garanti for at dere oppdager alt, men man oppdager som regel nok til å enten få ned prisen mer enn det det koster å få med seg kyndig hjelp eller spare seg for problemer ved å ikke kjøpe.

- 15+ år gamle båter, motorer og drev er langt fra "nyere"

- Mange eiere/ selgere har ikke peiling eller forutsetninger for å kunne si noe vettig om båtens tilstand. I dens hode virker ting bra så lenge den starter. Blir litt som at visse bilførere knapt registrerer at et hjul har ramlet av...

- Løft alltid båten og inspiser skrog, drev/ akslinger, pakkboks osv.

- Vit hva du kjøper, så blir det mindre hodepine og mindre bruk av den etter manges mening alt for gode kjøpsloven vi har i Norge.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...