Jump to content

Lande håbrann, regelverk


Timmeeh

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen her inne som er oppdatert på jusen rundt det å lande håbrann. Jeg fikk i garnet her tidligere, og de var død. Oppkjøperen ble interessert og betalte for de, og de ble levert til godkjent mottak (fritidsfiske). Men en måned senere kom inndragning av beløpet, med vederlag på 20% for omkostninger av ilandføringen. Så jeg fikk bare beholde 20% av verdien.

 

Det står i regelverket at det er forbudt å fiske og lande håbrann, men det er ingen omsetningsforbud. Det vil si, hvis jeg får bifangst så skal levedyktige individer slippes fri. Og det er ingen ilandføringsplikt på død eller døende håbrann. Hvilket vil si jeg kan slippe de til bunns. Men hvis jeg kan få betalt, og gi mat til hundrevis av folk, så tenkte jeg at jeg prøver å berge de til land. 

 

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2022-12-21-2449

 

Hadde jeg vist at jeg fikk beholde bare 20% av verdien, så hadde jeg ikke giddet det der. Er det noen her inne som har landet håbrann og fått beholde hele beløpet? Jeg tolket jo regelverket at det ikke var lov med direktefiske etter håbrann, men at hvis man leverer død bifangst var det greit. For alternativet er jo at den synker til bunns og forer slimål og andre bunndyr.. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 26 minutter siden:

Jeg lurer på om det er noen her inne som er oppdatert på jusen rundt det å lande håbrann. Jeg fikk i garnet her tidligere, og de var død. Oppkjøperen ble interessert og betalte for de, og de ble levert til godkjent mottak (fritidsfiske). Men en måned senere kom inndragning av beløpet, med vederlag på 20% for omkostninger av ilandføringen. Så jeg fikk bare beholde 20% av verdien.

 

Det står i regelverket at det er forbudt å fiske og lande håbrann, men det er ingen omsetningsforbud. Det vil si, hvis jeg får bifangst så skal levedyktige individer slippes fri. Og det er ingen ilandføringsplikt på død eller døende håbrann. Hvilket vil si jeg kan slippe de til bunns. Men hvis jeg kan få betalt, og gi mat til hundrevis av folk, så tenkte jeg at jeg prøver å berge de til land. 

 

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2022-12-21-2449

 

Hadde jeg vist at jeg fikk beholde bare 20% av verdien, så hadde jeg ikke giddet det der. Er det noen her inne som har landet håbrann og fått beholde hele beløpet? Jeg tolket jo regelverket at det ikke var lov med direktefiske etter håbrann, men at hvis man leverer død bifangst var det greit. For alternativet er jo at den synker til bunns og forer slimål og andre bunndyr.. 

Regelverket er så firkantet og enkelt at "Det er forbudt å fiske og lande brugde (Cetorhinus maximus), pigghå (Squalus acanthias), håbrann" trumfer alt. Samme gjelder forsåvidt kveite over 2m, er den død så går den på sjøen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Pigghå er lov å fiske nå, forresten. Ifjor var det kun lov å ha 15% bifangst. Regnet i to perioder per kalenderår. Dette gjelder fartøy under 15m.
 

Jeg spør fordi jeg har sett de i fiskedisken , og jeg kan ikke tenke meg at sjarkfiskere tar disse med på land på dugnad. Nå varierer sikkert kilosprisen på håbrann, men for 20% av verdien ble det lav timespris på meg som ikke hadde utstyr å løfte den ombord. 
 

Men du har sikkert rett, jeg skal vel egentlig bare være glad jeg fikk beholde 20% da. Spesielt at det er lov å omsette men ikke lande.

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 11 minutter siden:

Pigghå er lov å fiske nå, forresten. Ifjor var det kun lov å ha 15% bifangst. Regnet i to perioder per kalenderår. Dette gjelder fartøy under 15m.
 

Jeg spør fordi jeg har sett de i fiskedisken , og jeg kan ikke tenke meg at sjarkfiskere tar disse med på land på dugnad. Nå varierer sikkert kilosprisen på håbrann, men for 20% av verdien ble det lav timespris på meg som ikke hadde utstyr å løfte den ombord. 
 

Men du har sikkert rett, jeg skal vel egentlig bare være glad jeg fikk beholde 20% da. Spesielt opplett at det er lov å omsette men ikke lande.

Jaa, er jo de som tar de med for morro skyld og fordi det er litt stas hvis man får en sikkerlig en, flere fiskere sørpå ihvertfall er ofte eiere i fiskemottak også så da skaper man litt fart i butikken og. Og det smaker jo også ganske bra etter min mening!

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 7 minutter siden:

Ja det ble jo en interessant dag jeg aldri vil glemme. Berga heldigvis garnene tålig greit også. Skal kjøpe et mål neste gang jeg kommer over det, har også hørt det er kjempemat.
 

men lotten jeg betalte til døtrene mine blir vel lite populært å ta tilbake nå :lol:

Sånn for nysjerrigheten hvis du vil fortelle, hva fikk du for kg pris på den?

Link to post
Share on other sites

Politisk ukorrekt: Hvis den er død i fiskegarn (og du ikke har fisket etter den), så får du vel bare skjære ut fileter og ta med deg hjem det du ønsker av kjøtt, og dumpe resten der den ble fisket. "En jeg kjenner godt" gjorde det da han fikk pigghå som var så skadet at man ikke kunne slippe den levende ut igjen. Spiste med god samvittighet.
 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bruflaat skrev 6 minutter siden:

Sånn for nysjerrigheten hvis du vil fortelle, hva fikk du for kg pris på den?

Har sendt deg en PM.

Grand Banks jr skrev 2 minutter siden:

Politisk ukorrekt: Hvis den er død i fiskegarn (og du ikke har fisket etter den), så får du vel bare skjære ut fileter og ta med deg hjem det du ønsker av kjøtt, og dumpe resten der den ble fisket. "En jeg kjenner godt" gjorde det da han fikk pigghå som var så skadet at man ikke kunne slippe den levende ut igjen. Spiste med god samvittighet.
 

Gøy du skrev det, for jeg hadde skrevet akkurat det der isted men slettet det :lol:

det spørs om det ikke blir filetering på rekka neste gang ja… mye jobb å dra de i land i en båt uten bom. Må vurdere å rigge meg med taljer i masta, kan jo risikere å få ei kveite på 99.9kg også som må ombord :saint: 

Link to post
Share on other sites

Bruflaat skrev for 2 timer siden:

Jaa, er jo de som tar de med for morro skyld og fordi det er litt stas hvis man får en sikkerlig en, flere fiskere sørpå ihvertfall er ofte eiere i fiskemottak også så da skaper man litt fart i butikken og. Og det smaker jo også ganske bra etter min mening!

 

Eg veit om fiskar som fekk nokre titals størjer som bifangst. Der blei det òg inndraging og vederlag for ilandføring. 

Staten tek salssummen, ikkje fisken.

Når ikkje han fekk noko så skulle heller ikkje staten få noko.

Han selde størjene for ei krona per kg.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 12 minutter siden:

 

Eg veit om fiskar som fekk nokre titals størjer som bifangst. Der blei det òg inndraging og vederlag for ilandføring. 

Staten tek salssummen, ikkje fisken.

Når ikkje han fekk noko så skulle heller ikkje staten få noko.

Han selde størjene for ei krona per kg.

 

 

 

Nå er ikke makrellstørje noe jeg har peiling på, og det er vel en pelagisk fisk så sjansen for å få den i garn er minimal. Men det er kanskje ikke lov for hvermansen å fiske den heller. Må vel melde seg på det fisket, og det er visst et snevert marked. Som sagt ikke noe jeg har lest meg opp på. 

 

det som irriterer meg med håbrann er at oppkjøperen ikke taper noe, han får selge fisken videre lovlig. Må selvfølgelig betale den prisen som blir satt til fiskeren, men fiskeren får kun beholde 20% av verdien. Vil tro staten ender opp med resterende 80.

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 6 minutter siden:

Nå er ikke makrellstørje noe jeg har peiling på, og det er vel en pelagisk fisk så sjansen for å få den i garn er minimal. Men det er kanskje ikke lov for hvermansen å fiske den heller. Må vel melde seg på det fisket, og det er visst et snevert marked. Som sagt ikke noe jeg har lest meg opp på. 

 

det som irriterer meg med håbrann er at oppkjøperen ikke taper noe, han får selge fisken videre lovlig. Må selvfølgelig betale den prisen som blir satt til fiskeren, men fiskeren får kun beholde 20% av verdien. Vil tro staten ender opp med resterende 80.

 

Dette var med not.

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt Håbrann i disken på Mega her!  Dette er bifangst. Noe bifangst er jo lovlig.  Samme med Makrelstørje. Men blir den ikke behandlet rett etter alle kunstens regler er den lite verd! Håbrann er jo kjendt for å rassere garn, så her har du nok vært heldig! Var det ungfisk? hvor stor?

 

https://www.fiskeribladet.no/meninger/habrann-vernes-gjennom-handelstiltak/2-1-1252051

 

https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Tema/Makrellstoerje/Bifangst-av-makrellstoerje

 

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Jannmar said:

 

Hvordan må Håbrann behandles for å bli spiselig?

Jeg siktet til Størje.  Felles for Hai er at urin går i blodet og det dannes amoniakk. så her må ting skje raskt, tappes for blod og kjøles

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 14 minutter siden:

Jeg siktet til Størje.  Felles for Hai er at urin går i blodet og det dannes amoniakk. så her må ting skje raskt, tappes for blod og kjøles

 

OK. Da forstår jeg det slik at når den er kommet til disken i butikken og ligger for salg, så er det ikke lenger noen spesielle forhåndsregler man må ta.

Takker for informasjonen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Just now, Jannmar said:

 

OK. Da forstår jeg det slik at når den er kommet til disken i butikken og ligger for salg, så er det ikke lenger noen spesielle forhåndsregler man må ta.

Takker for informasjonen. :smiley:

Nei det som selges er fult lovlig tatt på bifangst. bare ikke overkoke eller oversteke det!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...