Jump to content

Advarsel til oss med båt på Sørlandet (i opplag og på sjøen)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Da har vinden løyet og bryggene er hentet inn til nogenlunde opprinnelig posisjon.

Over vannlinjen ser det ut til å ha gått bedre enn fryktet, men litt skader er det jo. Bilder knipset og saken meldt inn til forsikring selskapet.

20231022_140604.jpeg.a346b2d256a8a0e5f8c9d1b4e40b7ba3.jpeg

20231022_140623.jpeg.fcbe0bef6c186f2299e8d20c2b36f83c.jpeg

20231022_140754.jpeg.4fea8a4a06fefa8397c667f2f1071391.jpeg

20231022_140935.jpeg.854fde314c17bf055f45d67df639ada7.jpeg

20231022_141007.jpeg.129f9c681385bee7d0d475ebb9b5b651.jpeg

 

20231022_140906.jpeg.66684afd19a199e904173f0af39dd60d.jpeg

Mistenker denne støtten fra rekken til overbygg har knukket innvendig, kjentes vinglete ut.

 

Time vil show, som Fleksnes sa en gang !

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Arne !

Kommer en fra Randesund båtverksted og ser på skuta i morgen kl 14 så får vi se hva han kommer frem til.

Litt overasket over at selskapets takstmann er fraværende, men flink til e-post da. Tidene forandrer seg der også.

Før når jeg i min ungdom krasjet bilen, kom takstmann og så på skadene, nå kommer en fra verkstedet. :confused:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Trawler 42 said:

Hei Arne !

Kommer en fra Randesund båtverksted og ser på skuta i morgen kl 14 så får vi se hva han kommer frem til.

Litt overasket over at selskapets takstmann er fraværende, men flink til e-post da. Tidene forandrer seg der også.

Før når jeg i min ungdom krasjet bilen, kom takstmann og så på skadene, nå kommer en fra verkstedet. :confused:

Da jeg ødela min forrige båt i Vesterålen satt takstmannen i Skien og ga meg prisanslag via mail og mobilbilder... Tok flere uker før de fikk en lokal ressurs på plass som kunne se på ting...
Likevel bomma han på prisen, så er nok like greit at de sender noen som kan dette fra starten av.

Lykke til, håper det går greit å få fikset, har virkelig sansen for trawlere. :thumbsup:

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Takk så mye Arne.

Denne takstmann er fra Skien/Porsgrunn, da selskapets lokale takstmann er langtids sykemeldt.

Regner med han som kommer har bra kompetanse siden de har eget skrogverksted.

Oppdaterer i løpet av helgen.

Hei og hå.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt oppdatering !

Skal det ta så lang tid ?

Blir en god stund siden skadedato nå og fremdeles har ikke takstmann vært her.

Representant fra båtverksted har sett på skadene og mailet til selskapet. Siste fra takstmann er at han er opptatt i skadekonferanse to dager denne uken, så "får se imot slutten av uken!"

Jeg har ytret min bekymring mht sprekker i skrog og overbygg som slipper vann inn i sandwitch konstruksjoner og nå blir det snart frost med fare for frostspreng også.

Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet ennå en stund ser det ut som.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

On 11/3/2023 at 10:03 PM, Trawler 42 said:

Kyndig person så over skadene i dag, kostnad for rep skal utregnes og oversendes selskapets takstmann over helgen.

 

God helg folkens.

Synes ikke dette så så bra ut! Her kan det være strukturelle skader der det trengs sikkelig utbedring. Er de bryggene på et sted der vind normalt ikke opptrer? Ikke for å være sur gubbe, menSynes det ser ut som litt for spinkle utstikkere i forhold til båtvekt!  Selv har jeg båt på privat brygge som er ganske værutsatt og vi hadde ikke akseptert så stor og tung båt ihvertfal. Vi har alle båser tilpasset størrelsen på båtene og alle har rykkdempere på tauene. Håper dette blir dekket av forsikkring og at båten blir bra igjen! Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 25 minutter siden:

Takst og forsikningsfolka har litt for mye og gjøre etter stormen, mistet halve taket på sjøbua og da takstmannen endelig dukket op så sa han at dette tar tid, det er meldt inn tusenvis av små og store skader på sørlandet.

Er nok bare jeg som er utålmodig ja.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 minutt siden:

Synes ikke dette så så bra ut! Her kan det være strukturelle skader der det trengs sikkelig utbedring. Er de bryggene på et sted der vind normalt ikke opptrer? Ikke for å være sur gubbe, menSynes det ser ut som litt for spinkle utstikkere i forhold til båtvekt!  Selv har jeg båt på privat brygge som er ganske værutsatt og vi hadde ikke akseptert så stor og tung båt ihvertfal. Vi har alle båser tilpasset størrelsen på båtene og alle har rykkdempere på tauene. Håper dette blir dekket av forsikkring og at båten blir bra igjen! Lykke til!

Bryggenes plassering er nok heller utsatt for østavind. Et godt stykke åpen fjord før bølger og vind treffer, så det bygger seg opp.

Jeg synes også utriggerene er spinkle i forhold til lengde og vekt på båt når det blåser skikkelig, men det var nå plassen jeg omsider fikk tildelt.

Det vil si, jeg fikk først en plass, men den viste seg å være for grunn.(skadet bb propell)

Spurte da båthavnskontoret om dybe ved den tildelte plassen da det var umulig å se bunn siden vannet var helt brunt pga utløp fra ferskvann. Det kunne de ikke si da det ikke fantes slik oversikt. De leide ut etter bredde.

Regner med at forholdene hadde vært annerledes om det hadde vært i privat regi, kommunen vil nok helst ha inntekter og ikke utgifter.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hva synes dere ?

Jeg er litt frustrert nå og denne saken ligger som en svart sky over meg.

Båten skulle leveres etter muntlig avtale mellom meg og verksted den 6 Desember og tas på land neste dag da en annen stor båt også skulle opp. Måtte levere båten tidligere (27 November) da isen kom tidlig inne i fjorden her.

Takket ja til tilbud om vinterkonservering av motorer og krympeplast fra ripa og opp.

Den 17 Desember lå skuta ennå og duppet ved kaien deres og frostspreng var tydelig. Noe jeg mener kunne vært unngått dersom skuta hadde blitt tildekket tidsnok.

Ved normal sesong hadde skuta vært på land og tildekket av meg for lenge siden.

Var ute og kikket tidlig Januar og da var skuta tatt på land, men ingen krympeplast. Imidlertid var det kommet mye snø så forklaring var at "de ikke ville pakke inn snøen i plast" , noe jeg ikke kunne se problem med. Det finnes jo også ting som spader og feiekoster.

Frostspreng på fugene som jeg har holdt på med å bytte ut over to sesonger fikk jeg beskjed om at "det har nok ikke vært tørt før jeg fuget på nytt". Da skulle vel etter min tankegang fugene ha sprengt ut forrige vinter da, var jo frost da og!

Da det etter min mening var gått altfor lang tid med å dekke skuta, ba jeg dem droppe det. Ser for meg å heller bruke de tusenlappene til sendskade utbedring. Noe de "har full forståelse for" i deres svar på mail. Motorene hadde de konservert da i alle fall.

Dette har tatt piffen ut av meg med tanke på å få skuta oppe og gå kosmetisk for kommende sesonger på sjøen.

 

En ting jeg lurer på også; når dette er en forsikrings sak og båten blir overelevert verksted, hvem har da ansvar for båten med tanke på skadebegrensning ?

 

 

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Jeg ville ha tatt dette opp med forsikringsselskapet. Det er vel de som er verkstedets kunde?

Skal ta en tur innom dem i morgen. Må også prate med kommunens båthavn kontor da de vil ha betalt for neste sesong allerede 8 Mars. Ellers står jeg uten båtplass.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...