Jump to content

Ødelagt LCD display-Furono VHF.


Slagskibet

Recommended Posts

Displayet på VHF`n streiker litt. Nå er det bare øverste halvdel av tallene som kan leses. Antagelig så er det en VHF fra tidlig 90 tall. Er det lønnsomt å reparere denne tror dere ? Den funker som et skudd så det er litt synd å resirkulere den .

Neppe lønnsomt om du ikke kan gjøre det selv. Pixelfeil på displayer fra tidlig -90 beskriver seg gjerne fra dårlig kontakt i "sebrastripene" Sebrastriper er gummikontaktene mellom kretskort og display. Som regel holder det å trekke til skruene, eller bøye litt ekstra på ørene på ramma som ligger rundt displayet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det skjedde etter at det gikk en halv kaffikopp over den så er det vel ikke bryet verdt å åpne den engang da ?

Det er jo en god anledning for å kjøpe nytt da. Du får bra VHF med distress og DCS for under tre båteuro. (En båteuro= 1000NOK) På den annen side, er du fornøyd med utstyret og det forøvrig er en bra VHF ville jeg gitt den en sjanse. Du må løfte displayet fra kretskortet og rense kontaktpungtene på kretskortet og på sebrastripene. Displayet er gjerne festet til PCB med en metallramme med ører som går kjennom kortet. Disse ørene er bøyd på baksiden og kan rettes opp igjen med ei tang. Bruk elektronikk rensespray av en eller annen type. CRC tror jeg gjør samme nytta.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hmmm,jo. Sandvik hadde jeg helt glemt bort. Å åpne den tror jeg gjør vondt verre med 0 kunnskap om fintfølende japansk elektronikk. Har siktet inn på ny VHF liggende i Polen til ca 1600 kr så det er egentlig ikke noen krise. Liker bare ikke å resirkulere uten en god grunn og Furunoen hadde jeg tenkt å sette i en annen båt jeg har liggende på Kråkerø.

Link to post
Share on other sites

OBS...

Vi leverte inn den gamle VHF`en for å se om den var verdt reparasjon. Leverte også inn antennen for å sjekke den. Fikk beskjed om at de ikke anbefalte dette pga kostnader og reiste deretter ut for å hente skanti`en m/antenne hjem igjen. Da var dessverre både antenne og VHF kassert.

 

Det kan jo diskuteres hva vi skulle med den når den ikke virket, men antennen ville i alle fall vært grei å ha i reserve. (Den var brukbar)

 

(Feil var at vi ikke fikk inn noe. Squelsch, lydnivå og andre funksjoner virket.)

Link to post
Share on other sites

Generellt sett er det ingenting som blir reparert lengre med mindre det er en enkel/åpenbar feil med elektronikken. Simrad for eksempel, der blir ikke så mye som en komponent byttet, det blir riktig nok sendt tilbake til fabrikken i Egersund men det går rett i bosset og erstattet med ny.

Om en skal knote med noe i en time med en timepris på 400,- ++ for å finne ut noe han visste fra før - det lønner deg ikke å reparere - er det å kaste enda mer penger ut av vinduet.

Men som sagt, har du en fingernem tenåring som liker å skru, eller en kompis som er elektrikker er det ofte lite som skal til. (ikke si til elektrikkeren at jeg fortalte det til deg, han er sikkert lei av slike spørsmål :wink:)

Link to post
Share on other sites

I morgen så iler jeg med høyeste tillatte hastighet uten opphold til VHF pusheren og hører. Avsier han dødsdommen så går vraket i den andre båten uansett og ny VHF legges i kofferten den 2. januar . Så får en liten sjenert,uuseelig stakkar tolle inn nyervelvsen. Og selv da er det bisniss :lol:

Link to post
Share on other sites

Generellt sett er det ingenting som blir reparert lengre med mindre det er en enkel/åpenbar feil med elektronikken.

Dette var nok svært så generelt. Sendte nylig inn betjeningsenheten for min Autohlem autopilot til Belamarin, og de skiftet både display pluss en def. utgangstransistor for en billig penge! Og ny drivmotor til autopiloten fikk jeg for kr. 120,- Bra Belamarin!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Generellt sett er det ingenting som blir reparert lengre med mindre det er en enkel/åpenbar feil med elektronikken. Simrad for eksempel, der blir ikke så mye som en komponent byttet, det blir riktig nok sendt tilbake til fabrikken i Egersund men det går rett i bosset og erstattet med ny.

Dette er jeg ikke enig i. Jeg har blitt fortalt at Simrad utstyr som byttes på garanti blir reparert og brukt som demo modeller - og senere solgt med godt avslag og begrenset garanti.

 

Jeg vet også om andre saker som har blitt reparert, f.eks. en 5 år gammel Autohelm 4000+ som bare slo ut en vei - måtte bytte kondensator tror jeg. Kostet noen hundrelapper

Link to post
Share on other sites

Dette er jeg ikke enig i. Jeg har blitt fortalt at Simrad utstyr som byttes på garanti blir reparert og brukt som demo modeller - og senere solgt med godt avslag og begrenset garanti.

 

Jeg vet også om andre saker som har blitt reparert, f.eks. en 5 år gammel Autohelm 4000+ som bare slo ut en vei - måtte bytte kondensator tror jeg. Kostet noen hundrelapper

Jeg skal ikke uttale meg om hva den lokale forhandler gjør med sine deler, men Simrad reparerer ikke delene de får inn og det er vel tvilsomt at andre produsenter gjør det heller...
Link to post
Share on other sites

OBS...

Vi leverte inn den gamle VHF`en for å se om den var verdt reparasjon. Leverte også inn antennen for å sjekke den. Fikk beskjed om at de ikke anbefalte dette pga kostnader og reiste deretter ut for å hente skanti`en m/antenne hjem igjen. Da var dessverre både antenne og VHF kassert.

 

Det kan jo diskuteres hva vi skulle med den når den ikke virket, men antennen ville i alle fall vært grei å ha i reserve. (Den var brukbar)

 

(Feil var at vi ikke fikk inn noe. Squelsch, lydnivå og andre funksjoner virket.)

Med hvilken rett kan forhandler/verksted kassere ting man leverer inn?

Jeg hadde forlangt den tilbake, evt en ny antenne.

Link to post
Share on other sites

Med hvilken rett kan forhandler/verksted kassere ting man leverer inn?

Jeg hadde forlangt den tilbake, evt en ny antenne.

Burde iallefall plukke opp telefonen og sagt ifra at nå går den i bosset om du ikke henter den...

 

Slik er det på mange elektronikk verksted desverre, dårlig oversikt kansje?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder utstyr som er defekt som blir levert inn til service eller overslag av kost.

 

Da får kunden et prisoverslag, med valgmulighet om de ønsker å reparere eller ikke.

Hvis kunden ønsker utstyret tilbake, må man betale for jobben som er gjordt.

Ønsker ikke kunden å betale for overslaget, blir det skrotet hos levrandør.

 

Dette er normal praksis i mange bransjer

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Greit nok dette når en vet om det og ev får gitt beskjed om det skal beholdes eller ikke. I vårt tilfelle ble det skrotet uten at betaling av overslag var nevnt. Ble kun anbefalt å ikke reparere.

 

I dag ville jeg nok ikke levert inn antennen samtidig, men dette er forsåvidt bare en bagatell.

 

Reparatører regner kanskje med at folk vet om denne praksisen med skroting, men jeg har ikke vært borti det før.

 

Takk for opplysningen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...