Jump to content

Toalett båt- åpning i bunnen av skålen


Jonas78

Recommended Posts

Hei, jeg har funnet ut at jeg har et underlig problem blant den kvinnelige delen av mannskapet mitt. 

 

De kvier seg for å være på tur over lengre tid, da de er redd for å tette doen. 

 

Det viser seg at de synes båttoalettet er skummelt, da åpningen i bunn har samme dimensjon som slangen som går til tanken. Altså frykter de at ikke de skal klare å skylle ned.

 

Dermed blir de forstoppet, og tør ikke gå bommelomm i båten. Dette medfører lav motivasjon for å være med på tur over lengre tid. Tror jeg i liten grad klarer å snakke de til fornuft, og når jeg uansett tenker å bytte toalett, trenger jeg hjelp til å finne et toalett med "stor åpning i bunn..." 

 

Det er ikke så viktig hva som skjer videre, altså slangedimensjon- det kan være standard.

 

Er det noen som har noen tips på valg av toalett som kan øke trivselen?

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Jonas78 said:

Hei, jeg har funnet ut at jeg har et underlig problem blant den kvinnelige delen av mannskapet mitt. 

 

De kvier seg for å være på tur over lengre tid, da de er redd for å tette doen. 

 

Det viser seg at de synes båttoalettet er skummelt, da åpningen i bunn har samme dimensjon som slangen som går til tanken. Altså frykter de at ikke de skal klare å skylle ned.

 

Dermed blir de forstoppet, og tør ikke gå bommelomm i båten. Dette medfører lav motivasjon for å være med på tur over lengre tid. Tror jeg i liten grad klarer å snakke de til fornuft, og når jeg uansett tenker å bytte toalett, trenger jeg hjelp til å finne et toalett med "stor åpning i bunn..." 

 

Det er ikke så viktig hva som skjer videre, altså slangedimensjon- det kan være standard.

 

Er det noen som har noen tips på valg av toalett som kan øke trivselen?

De dassene jeg har vært borte i har hatt Ø55mm i bunn av skåla, og Ø38mm slange ut. Har du Ø38mm i bunn av skåla er jeg tilbøyelig til å forstå madammenes tvil, men om man klemmer ut snikkers med diameter som overgår 55mm er det kansje på tide å bytte ut noe annet enn dassen?:giggle:

Link to post
Share on other sites

Nesten så man bør vurdere dobøtte da!  Eller server sviskegrøt med litt laxerolje! :giggle:   Virker som det er bare prakk med disse båttoalettene altså!!  Det finnes vel sikkert noen sikkelig dyre toalett som tåler lengre tids bruk. Var vel noe engelsk opplegg som var like dyrt som en middels jolle!  Da er man optatt av dritt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 23 minutter siden:

Nesten så man bør vurdere dobøtte da!  Eller server sviskegrøt med litt laxerolje! :giggle:   Virker som det er bare prakk med disse båttoalettene altså!!  Det finnes vel sikkert noen sikkelig dyre toalett som tåler lengre tids bruk. Var vel noe engelsk opplegg som var like dyrt som en middels jolle!  Da er man optatt av dritt!

https://blakesandtaylors.co.uk/baby-blake-toilet-255-p.asp

Link to post
Share on other sites

Det hjelper med litt undervisning og litt hjelpemidler. Det hender at "bommelommene" legger seg slik at de ikke tetter åpningen helt. Da kan spylevannet renne forbi, uten at pumpen får undertrykk. Et lite stappeverktøy hjelper da. Det som tetter doen er nesten alltid papir. Så bare litt papir om gangen, og i egne skyllinger. Eller i en pose evt.  Det kan også være nyttig å forklare at objektene skal pumpes helt ut av slangen og inn i tanken. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 59 minutter siden:

Da kan det være et vakuumtoalett du har. Det kjenner du igjen på lite hull i bunnen og pakning under lokket. Bytter du til et vanlig pumpetoalett (manuelt eller elektrisk) så føler nok damene seg tryggere. 

Er vel de mest "trygge" toalettene på markede..

Så hvis du har plass og villig til å bruke noen kr på dass kan jeg anbefale vakuum toalett.

Jeg har en bedre halvdel som har hatt noen mindre hyggelige opplevelser med toalett i båt og derfor kvidde seg for å bruke dem.  Etter jeg kjøpte båten jeg her nå, har jeg aldri (bank i bordet) hatt problemer med toalett, 3 fulle sesonger og vi er i båten mellom 50-65 døgn i året, og dama er svært fornøyd ;) 

Mest trøbblete dassen jeg har hatt er Jabsco Lite Flush Deluxe til rundt 15 000kr.. 

 

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Førstefender said:

Er vel de mest "trygge" toalettene på markede..

Så hvis du har plass og villig til å bruke noen kr på dass kan jeg anbefale vakuum toalett.

Jeg har en bedre halvdel som har hatt noen mindre hyggelige opplevelser med toalett i båt og derfor kvidde seg for å bruke dem.  Etter jeg kjøpte båten jeg her nå, har jeg aldri (bank i bordet) hatt problemer med toalett, 3 fulle sesonger og vi er i båten mellom 50-65 døgn i året, og dama er svært fornøyd ;) 

Mest trøbblete dassen jeg har hatt er Jabsco Lite Flush Deluxe til rundt 15 000kr.. 

 

Og hvilket toalett er det?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 43 minutter siden:

Det hjelper med litt undervisning og litt hjelpemidler. Det hender at "bommelommene" legger seg slik at de ikke tetter åpningen helt. Da kan spylevannet renne forbi, uten at pumpen får undertrykk. Et lite stappeverktøy hjelper da. Det som tetter doen er nesten alltid papir. Så bare litt papir om gangen, og i egne skyllinger. Eller i en pose evt.  Det kan også være nyttig å forklare at objektene skal pumpes helt ut av slangen og inn i tanken. 

 

Her tror jeg du er i kjernen av problemet. Dette har vært foreslått- men avslått som et uaktuelt alternativ. Det er definert som ekkelt.... 

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Jonas78 skrev 59 minutter siden:

 

Her tror jeg du er i kjernen av problemet. Dette har vært foreslått- men avslått som et uaktuelt alternativ. Det er definert som ekkelt.... 

Rot rundt i dritten med en gaffel, så går det ned. Litt varmt Zalovann, så er den (gaffelen) tilbake i bestikkskuffen. Dytter man noe inn i munnen, blir det prossesert, og kommer ut i andre enden. En helt naturlig reaksjon.

Link to post
Share on other sites

Do-kurs er obligatorisk for alle nye ombord i Dreamer. Etter at jeg begynte med det, har det ikke vært problemer. Kurset tar kun to minutter og er som følger (jeg har kun manuelle toaletter):

1   Pump et par drag slik at skålen er våt inni

2  Legg 2-3 "tørk" papir i skålen.

3  Bommelomm havner nå på papiret, og det hele sklir lett ned når man pumper etterpå - og best av alt:

4  Det etterlater ingen "bremsespor" i skålen!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 9 timer siden:

Er ikke så mange forskjellige typer jeg har sett, jeg har Dometic samme som står i Princess, Fairline mf.

Har sett på et dometic ferskvannstoalett, de ser litt bedre ut i bunnen. Må bytte toalett, så de virket ok… erfaringer?

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...