torav Startet 19.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2023 Tenkte jeg skulle dele min måte å montere akterpropell i båt med akterkabin og for lite plass inne i båten. Løsningen ble å lage en kasse i vannfast finer med glassfiber utenpå. Jeg var usikker på dette, men dette har fingert flott et par år nå. Kassen er skrudd fast under akterplattformen med gjennomgående bolter over vannlinjen. Kassen har lokk med pakninger og strammesystem. Lokket har også vindu for å inspisere om det er lekkasje. Båten er en god gammel Neptim 8000. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 20.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2023 Ser jo ut som en fornuftig løsning det, det kan bli ganske trangt i aktern på enkelte båter. Har sett bilder av noen tilsvarende kommersielle løsninger, dette så jo litt mer prismessig overkommelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
torav Svart 20.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2023 Jo, er man litt nevenyttig så blir det ikke dyrt (om det er noe ikke er dyrt i båtverden) :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2023 Ser smart ut. Har du forresten noen bilder av selve badeplattformen din @torav? Jeg så med én gang at det var hekken på en Neptim 8000. Jeg har en av de første utgavene som noen sinne ble laget, og har tenkt til å gjøre et eller annet med badeplattformen for å gjøre den større. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
torav Svart 26.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 Artig å høre. Ikke verdens beste bilde, men omtrent slik ser det ut. Har brukt de "to gamle" plattformene som feste for lektere. Har fungert kjempefint i flere år. Har i etterkant beiset med en mørk terrassebeis, samt polstret med "bryggefendere". Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 26.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 Finurlig løsning som kan være relevant for min Tristan 870. 🌞 Legg gjerne ut flere bilder som viser alle sider av kassa og hvordan du har fått til vanntette kabelgjennomføringer i kasse og skrog. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 26.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 Eg monterte Sleipner sin SX50Hekk thruster utenpå liggjande,svert enkelt og virkar veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 26.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 husky dane 85 skrev 13 minutter siden: Eg monterte Sleipner sin SX50Hekk thruster utenpå liggjande,svert enkelt og virkar veldig bra Vurderte den, tross stiv pris. Gennial løsning. Det var imidlertid ikke areal nok under vannlinjen på mitt fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 27.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2023 ezach skrev for 17 timer siden: Finurlig løsning som kan være relevant for min Tristan 870. 🌞 Legg gjerne ut flere bilder som viser alle sider av kassa og hvordan du har fått til vanntette kabelgjennomføringer i kasse og skrog. Eller om du kan beskrive metodene, @torav. 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
torav Svart 27.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2023 Hei! Det aller meste er montert over vannlinja. Kablene går i slange koblet til skroggjennomføringer i kassen på siden og det samme inn i skroget, også over vannlinja (Biltema har en fin type i messinglignende material med stor nok diameter). Kassen har også tre fester over vannlinja med gjennomgående bolter med gummipaktninger (laget av gummi fra skvettlapper kjøpt på Biltema). Har også brukt gummiklosser mellom kassen og skroget. Skal se om jeg får tatt flere bilder for å legge ut. :-) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 27.November.2023 Del på Facebook Svart 27.November.2023 Tror jeg har en brukbar oppfatning av konseptet, nå. Bilder er uansett praktisk, hvis du får muligheten. 😃 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.