Fisk å kos Startet 20.Oktober.2023 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2023 Har bestemt meg for å installere en pottebenner i min lille 25 fot båt. Har kun erfaring med Wallas som ikke er pottebrenner. Jeg har nevnt de merkene som jeg hørt om. Jeg velger og forsatt ha min Wallas 1300 i båten. Den tar veldig lite plass og helt okay på våren og fine høstdager. Men om vinteren så vil jeg ha skikkelig varme. Når vi drar på tur så vil vi ha varmtvann. Jeg vil ikke ha noe Kina greier. Det er ikke dermed sagt att jeg har noe imot Kina eller mennesker som kommer derfra. Det dreier seg om selve produktet og politikk. Er det noen som har erfaring med noen av merkene ? Hvor i Norge produseres Pyro ? Pyro kan bruke fyringsolje. Kan noen av de andre merkene også bruke fyringsolje? Pyro har en veldig høy pris. Er dem så mye bedre enn de andre merkene? Finnes det andre merker en dem som jeg har nevnt? Link to post
Arne Henriksen Svart 20.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2023 Med mindre du skal montere dette i en sjark ville jeg droppet Pyro... https://mc2k.no/produktkategori/pyro-bysseovn/ Stort, tungt, dyrt, krever strøm. Har ikke erfaring med noen av de andre men har inntrykk av at Refleks har et godt rykte, og f.eks Mads i Sail Life har mange videoer på Youtube om disse ovnene - han brukte det blant annet som oppvarming når han bodde flere år i seilbåten sin i Danmark.. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ask Svart 20.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2023 Hei. Eg er godt nøgd med vår Dickinson Newport. Omnen har fungert problemfritt i 18 år. Skottmontert, og tek liten plass. Eg fyrer med fyringsolja/parafin. Det einaste minuset er at nedste "trinnet" har litt for stor effekt på kjølige sommarkveldar. Link to post
husky dane 85 Svart 20.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2023 Har Glembring fin ovn med stort glass så ein ser flammen i brennkameret,var mykje rimlegare en Reflex,eg brukar diesel. Link to post
J-Å Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Jeg har omtrent samsvarende erfaring som @Ask med Dickinson. Jeg har ikke varmesløyfe i min, men jeg tror nok det kan fungere for varmtvann. Men jeg tror det kan være en risiko for at vannet ikke kommer over "legionellatemperatur". Så en bør gjerne sørge for å varme vannet godt med motor eller landstrøm av og til. Eller ha en egen vannvarmer, jeg har en liten Eberspācher Hydronic til det, samme type som brukes i mange biler. Link to post
husky dane 85 Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 I ein 25 fotar treng du ikkje meir en den minste Reflexen/glembring,varmtvatten får du som J-Å med ein Eberspacher/Webasto vannvarmer,eg fann ein Webasto på ein bilopphøgger,virkar svert bra. Link to post
Gullfisk Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Jeg har som nevnt tidligere, best erfaring med dickinson. Lettest å fyre opp, best å regulere og minst koksing/soting av de jeg har hatt. Har ikke hatt varmesløyfe i noen av de. På Dickinson kjøpte jeg røykrør med varmeveksler luft/luft, og fikk med dette ut ekstra effekt som via vifte og slanger varmet forpigg og akterkabin. Newport har også glass som gir litt «peisfølelse», samtidig som man ser veldig enkelt hvordan den brenner. Når det gjelder drivstoff, kan de vel relativt enkelt kalibreres til dette. Det kan vel muligens angis ved bestilling. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn