Jump to content

Varmvannstank virker ikke på 230v

Antols

Recommended Posts

Det er ikke uvanlig at overopphetningsvernet trigger under motordrift. Dette kan skje når innholdet i tanken når en temperatur som overstiger settpunkt på vernet. Typisk når det ikke er noe forbruk av varmtvann og motorens kjølevæske blir for varm i forhold til vernets settpunkt.

Vanligvis så er overopphetningsvernet utstyrt med en trykknappsanordning som må betjenes for å resette vernet.

Ved strømløs og kald tank: Bruk et multimeter og mål gjennomgang i termostat (skal være full gjennomgang, dvs 0 ohm) deretter i overopphetningsvern (Skal være full gjennomgang, dvs 0 ohm) og deretter selve elementet som da skal vise ca. 45 ohm.

Avvik vil indikere hvilken komponent som svikter.

Som skrevet så har jeg mistanke om at overopphetningsvernet har trigget !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hele elementet kan antakelig byttes ved å kople fra strømledning og skru det ut med ‘mutteren’/sekskantprofilen langs omkretsen. Lettere å finne korrekt element om du oppgir fabrikat men så lenge elementet ikke er for langt og har samme gjenge vil sikkert mange kunne passe. 

Jeg tror dette er en SureCal varmtvannsbereder (surecal.co.uk). Brukes i hvert fall ombord i Princess. Kan ikke si noe spesifikt om hva som er feil. 

Men som nevnt over, du kan skru ut hele elementet og bytte. Koble fra strøm og kabler slik at du kommer til med en stor flat tang. Nb smøre godt først med noe rustløsende( WD40 e.l).

Nb: Gjør all testing som nevnt over først. Ikke nødvendig å skru ut hvis det ikke er defekt.

Ser at linken jeg la til surecal.co.uk ikke virker. 

Men derimot surejust.co.uk skal funke. Men det er antakelig enklere å evt bestille element via Princess hvis du først må bytte det. Men ta høyde for at kanskje bare termostaten er defekt. Da er jo tiset fra @Jannmar greit å følge, dvs evt bare å bytte termostat.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...