Jump to content

Varmvannstank virker ikke på 230v


Antols

Recommended Posts

Det er ikke uvanlig at overopphetningsvernet trigger under motordrift. Dette kan skje når innholdet i tanken når en temperatur som overstiger settpunkt på vernet. Typisk når det ikke er noe forbruk av varmtvann og motorens kjølevæske blir for varm i forhold til vernets settpunkt.

Vanligvis så er overopphetningsvernet utstyrt med en trykknappsanordning som må betjenes for å resette vernet.

 

Ved strømløs og kald tank: Bruk et multimeter og mål gjennomgang i termostat (skal være full gjennomgang, dvs 0 ohm) deretter i overopphetningsvern (Skal være full gjennomgang, dvs 0 ohm) og deretter selve elementet som da skal vise ca. 45 ohm.

 

Avvik vil indikere hvilken komponent som svikter.

 

Som skrevet så har jeg mistanke om at overopphetningsvernet har trigget !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette er en SureCal varmtvannsbereder (surecal.co.uk). Brukes i hvert fall ombord i Princess. Kan ikke si noe spesifikt om hva som er feil. 
 

Men som nevnt over, du kan skru ut hele elementet og bytte. Koble fra strøm og kabler slik at du kommer til med en stor flat tang. Nb smøre godt først med noe rustløsende( WD40 e.l).
 

Nb: Gjør all testing som nevnt over først. Ikke nødvendig å skru ut hvis det ikke er defekt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være ufin, men har du (trådstarter) målt at det er spenning frem til tanken mellom blå og brun ledning?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...