Jump to content

Varmvannstank virker ikke på 230v


Antols

Recommended Posts

Hei

Har en varmvannstank som ikke varmer vann, ved bruk av landstrøm. Holder godt på varmen, ved bruk av motor,  i flere dager. Lurer på om man kan bytte kolben på denne, og hva som er kolben på bildet.

Ivar

 

 

20231020_170129.jpg

20231020_170237.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er ikke uvanlig at overopphetningsvernet trigger under motordrift. Dette kan skje når innholdet i tanken når en temperatur som overstiger settpunkt på vernet. Typisk når det ikke er noe forbruk av varmtvann og motorens kjølevæske blir for varm i forhold til vernets settpunkt.

Vanligvis så er overopphetningsvernet utstyrt med en trykknappsanordning som må betjenes for å resette vernet.

 

Ved strømløs og kald tank: Bruk et multimeter og mål gjennomgang i termostat (skal være full gjennomgang, dvs 0 ohm) deretter i overopphetningsvern (Skal være full gjennomgang, dvs 0 ohm) og deretter selve elementet som da skal vise ca. 45 ohm.

 

Avvik vil indikere hvilken komponent som svikter.

 

Som skrevet så har jeg mistanke om at overopphetningsvernet har trigget !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hele elementet kan antakelig byttes ved å kople fra strømledning og skru det ut med ‘mutteren’/sekskantprofilen langs omkretsen. Lettere å finne korrekt element om du oppgir fabrikat men så lenge elementet ikke er for langt og har samme gjenge vil sikkert mange kunne passe. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette er en SureCal varmtvannsbereder (surecal.co.uk). Brukes i hvert fall ombord i Princess. Kan ikke si noe spesifikt om hva som er feil. 
 

Men som nevnt over, du kan skru ut hele elementet og bytte. Koble fra strøm og kabler slik at du kommer til med en stor flat tang. Nb smøre godt først med noe rustløsende( WD40 e.l).
 

Nb: Gjør all testing som nevnt over først. Ikke nødvendig å skru ut hvis det ikke er defekt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er den store mutteren som må løsnes. Jeg pakket om min for et par år siden, da det lakk fra kolben. Mål først om kolben er gåen, og hvis den er det, ville jeg kontaktet Princess i Sverige. De kan forhåpentligvis skaffe ny kolbe. 

Link to post
Share on other sites

Ser at linken jeg la til surecal.co.uk ikke virker. 
 

Men derimot surejust.co.uk skal funke. Men det er antakelig enklere å evt bestille element via Princess hvis du først må bytte det. Men ta høyde for at kanskje bare termostaten er defekt. Da er jo tiset fra @Jannmar greit å følge, dvs evt bare å bytte termostat.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være ufin, men har du (trådstarter) målt at det er spenning frem til tanken mellom blå og brun ledning?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 50 minutter siden:

Slike element er vel rimeleg standard?

Eg ser for meg at det kan vera dyrt å handla via ein båtforhandlar. 

Det er ikke helt standard. Jeg har byttet noen kolber oppigjennom, men ingen som denne😊

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle tips og råd linker osv. Skal måle først selfølgelig, så eventuelt kjøpe ny kolbe. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre, mye spart tid 🙂

Tusen takk alle som har bidrat.

Ivar

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...