Antols Startet 21.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2023 Hei Har en varmvannstank som ikke varmer vann, ved bruk av landstrøm. Holder godt på varmen, ved bruk av motor, i flere dager. Lurer på om man kan bytte kolben på denne, og hva som er kolben på bildet. Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 jeg vet ikke hva dette er, men å gjøre rein kontaktpunktene er det første jeg ville ha gjort. De ser slettes ikke bra ut på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Den røde er termostaten,mål med voltmeter om du har 220 volt mellom blå og hvit ledning har du det er varmeelementet defekt Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Hvilket merke er dette? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Det er ikke uvanlig at overopphetningsvernet trigger under motordrift. Dette kan skje når innholdet i tanken når en temperatur som overstiger settpunkt på vernet. Typisk når det ikke er noe forbruk av varmtvann og motorens kjølevæske blir for varm i forhold til vernets settpunkt. Vanligvis så er overopphetningsvernet utstyrt med en trykknappsanordning som må betjenes for å resette vernet. Ved strømløs og kald tank: Bruk et multimeter og mål gjennomgang i termostat (skal være full gjennomgang, dvs 0 ohm) deretter i overopphetningsvern (Skal være full gjennomgang, dvs 0 ohm) og deretter selve elementet som da skal vise ca. 45 ohm. Avvik vil indikere hvilken komponent som svikter. Som skrevet så har jeg mistanke om at overopphetningsvernet har trigget ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Fantino Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Hele elementet kan antakelig byttes ved å kople fra strømledning og skru det ut med ‘mutteren’/sekskantprofilen langs omkretsen. Lettere å finne korrekt element om du oppgir fabrikat men så lenge elementet ikke er for langt og har samme gjenge vil sikkert mange kunne passe. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Jeg tror dette er en SureCal varmtvannsbereder (surecal.co.uk). Brukes i hvert fall ombord i Princess. Kan ikke si noe spesifikt om hva som er feil. Men som nevnt over, du kan skru ut hele elementet og bytte. Koble fra strøm og kabler slik at du kommer til med en stor flat tang. Nb smøre godt først med noe rustløsende( WD40 e.l). Nb: Gjør all testing som nevnt over først. Ikke nødvendig å skru ut hvis det ikke er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Det er den store mutteren som må løsnes. Jeg pakket om min for et par år siden, da det lakk fra kolben. Mål først om kolben er gåen, og hvis den er det, ville jeg kontaktet Princess i Sverige. De kan forhåpentligvis skaffe ny kolbe. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 På termostaten står VKL 2301. Google sier da at termostaten er en Sunvic VKL 2301. Om det kan være til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Ser at linken jeg la til surecal.co.uk ikke virker. Men derimot surejust.co.uk skal funke. Men det er antakelig enklere å evt bestille element via Princess hvis du først må bytte det. Men ta høyde for at kanskje bare termostaten er defekt. Da er jo tiset fra @Jannmar greit å følge, dvs evt bare å bytte termostat. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Slike element er vel rimeleg standard? Eg ser for meg at det kan vera dyrt å handla via ein båtforhandlar. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Ikke for å være ufin, men har du (trådstarter) målt at det er spenning frem til tanken mellom blå og brun ledning? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Ask skrev 50 minutter siden: Slike element er vel rimeleg standard? Eg ser for meg at det kan vera dyrt å handla via ein båtforhandlar. Det er ikke helt standard. Jeg har byttet noen kolber oppigjennom, men ingen som denne😊 Sitér dette innlegget Link to post
Antols Svart 26.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 Tusen takk for alle tips og råd linker osv. Skal måle først selfølgelig, så eventuelt kjøpe ny kolbe. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre, mye spart tid 🙂 Tusen takk alle som har bidrat. Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.