Jump to content

Bordsirkelsag


Muhammed

Recommended Posts

Har denne i kjelleren, dersom du skal ha presisjonarbeid må bladet byttes ut og ikke stole på "graderingene" som er merket av på hendlene.

Ellers en grei og bilig sak.........

 

Selges av flere forhandlere. Samme sak med forskjellige farger og pris.........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Prisen varier med + - en hundre lapp.

 

Mekk, Biltema, ClasOlson osv..

 

Kjøpte selv nytt blad på Biltema til en grei pris. Dette fungerer utmerket...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har dyr sag, dvs Elu, nå Dewalt. Jeg har forsøkt biltematypen, og er egentlig imponert. Irritert for at jeg har betalt flere tusen, for noe som ikke er sååååå mye bedre enn biltematypen.

 

Bruker blader fra Biltema, og kan anbefale også dem.

 

Motoren er imidlertid litt i underkant av hva jeg synes er greit. Men så lenge du ikke belaster den hardt, så bør det gå greit.

Link to post
Share on other sites

leit etter en sag fra REXTON. Dette er også en billigsag, men anhold og skjærbord er menge av disse billigsagene helt overlegen. Bla.a har anholdet spennbakker i begge ender, og blir dermed dønn stabilt. Jeg skjærer 3mm lister med mine, men kan skjære mye bedre med et nytt blad. Tror det er Byggmakker søm førte / fører disse.

 

Saga er nesten i klasse med Bosch GTS 10 og Electra Becum ST250 og anbefales på det varmeste.

 

Kjøper du Biltema saga, bør du satse på et alu rettholt samt noen tvinger samtidig. For det anlegget er skikkelig råttent

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kjøpte fra en slik fra Mo & Co i Bergen. Tror det var omtrent samme pris. De bruker somregel å annonsere på baksiden på NAF-bladene....

 

Er i allfall veldig fornøgd med denne. Brukte den faktisk til saga teakstavene (5mm) til dørken i Sollux`en

Hva var det du kjøpte? Navn og modell?
Link to post
Share on other sites

Kjøpte denne Biltema sagen i våres, den fungerer greit om ikke treverket er for hardt... slet litt med kutting av teakstaver(Brasil teak som er hard som bare f...) til båten... Motoren ble litt for veik, og den slo ut på sikkringen hele tiden... Skal forøvrig bytte blad på den til våren, da med noe høyere antall tenner i håp om at den kutter penere...

 

Den rekker til hobbybruk.... og der er vel der de aller fleste av oss er

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kjøpte denne Biltema sagen i våres, den fungerer greit om ikke treverket er for hardt... slet litt med kutting av teakstaver(Brasil teak som er hard som bare f...) til båten... Motoren ble litt for veik, og den slo ut på sikkringen hele tiden... Skal forøvrig bytte blad på den til våren, da med noe høyere antall tenner i håp om at den kutter penere...

 

Den rekker til hobbybruk.... og der er vel der de aller fleste av oss er

Det er vel en del sand i teak, så bladet blir fort sløvt når man sager.
Link to post
Share on other sites

Europris har en bordsirkelsag jeg kan anbefale.

Pris 999.

Meget kraftig motor - mener den er over 2 kW.

Sager store dimensjoner uten åndenød.

Egen motorvernbryter.

Motoren har driftsbrems og stopper momentant når du slår av bryteren.

Presis justering av blad.

Relativt fintannet sagblad originalmontert.

 

Har ikke eget avlastningsbord som kan vippes opp slik enkelte andre modeller har.

Dekselet over bladet er bare i veien og ikke av de beste.

Dekselet i bunnen av sagen har for små hull. Spon setter seg fast. Dekselet har ingen funksjon og kan fjernes. Klarer du å holde fingrene unna toppen av bladet, har du ingen problemer med å holde fingrene unna bunnen.

 

Biltemas fintannede sagblader er meget bra og har en fantastisk gunstig pris.

 

Lotus

 

PS: Endre overskriften din. Dette er off topic og merkes gjerne OT: Bordsirkelsag

Link to post
Share on other sites

Verktøy til trebearbeiding er nok ikke off-topic. Ikke i en plastbåt heller.

Så kjekt da. Plutselig ble en milliard merkelige innlegg On topic.

Gjelder det verktøy til plastbearbeidinng også? Metallarbeide? Stoffbearbeiding, da spesielt gardinstoff i cabin?

 

Jeg mener du har misforstått. Dette er et båtforum. Det vil bli totalt feil hvis vi f.eks diskuterer nøyaktigheten eller kvaliteten på skyvelære bare fordi dette tilfeldigvis kan brukes i en båt og og en dullion andre steder også.

 

Hva med å diskutere hvilken drill som lager de beste hullene? Har det noe med båt å gjøre? Mer med båt enn en sirkelsag? Jeg skal lage et hull i båten min, så driller er ikke off topic.

 

Er det virkelig slik på denne siten at alle dubbeditter du kan bruke til å lage noe som du skal ha i båten er on topic? Er det slik at alle duppeditter som finnes å få kjøpt er on topic så fremt du kan bruke dem i båten?

 

Er svaret ja på begge spørsmål, har jeg en mengde interessante saker jeg gjerne vil ta opp. Og svaret er vel et klart ja siden Andreas er med i moderasjonsgruppen og avgjør skjebnen til de forskjellige innlegg. Kategoriseringen kan det derimot bli verre med.

 

Lotus

 

PS: Dette med den nyeste Husqvarna symaskinen til å sy nye gardiner i cabinen? Burde jeg kjøpe en med overtransportør eller burde jeg satse på modellen som har det nye sensorsystemet? For ikke å spora av denne tråden, burde vel gevinsten med overtransportør diskuterer som eget on topic emne i Åpent forum?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dekselet i bunnen av sagen har for små hull. Spon setter seg fast. Dekselet har ingen funksjon og kan fjernes. Klarer du å holde fingrene unna toppen av bladet, har du ingen problemer med å holde fingrene unna bunnen.

Når du nevner det med å fjerne vernedekselet under sagen så kom jeg til å tenke på en tragisk ulykke som jeg leste om tidligere i år. En 2 åring krabbet under sagen mens den var i bruk og fikk hodet opp i sagbladet og omkom. Det var nok ikke vernedeksel på den sagen heller?

Link to post
Share on other sites

Når du nevner det med å fjerne vernedekselet under sagen så kom jeg til å tenke på en tragisk ulykke som jeg leste om tidligere i år. En 2 åring krabbet under sagen mens den var i bruk og fikk hodet opp i sagbladet og omkom. Det var nok ikke vernedeksel på den sagen heller?

Dekselet i bunnen av sagen fjernes fordi det har for små hull. Dekselt rundt undersiden av sagbladet er der fremdeles. 2-åringen kan godt stikke hodet sitt inn under her uten å ødelegge annet enn hørselen sin.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Så kjekt da. Plutselig ble en milliard merkelige innlegg On topic.

Gjelder det verktøy til plastbearbeidinng også? Metallarbeide? Stoffbearbeiding, da spesielt gardinstoff i cabin?

 

...

Alltid en vurderingssak!

 

Vi har en underkategori i emneoversikten som heter 'Mekanikker-kompetanse'. Der ligger - eller burde ligge - bl a alle tråder om ymse verktøy (de mekaniske iaf) som kan være relevant i båtsammenheng. Tror faktisk at Suzuki i sin tid hadde en tråd om symaskiner. Vet ikke - og gidder ikke å sjekke - om den ble merket OT eller ikke. Antagelig ikke - jeg bruker iaf symaskinen i båtsammenheng oftere enn loddebolten.

 

Så finnes det sikkert også verktøy som man kan anse som OT - so what? Grensen er ikke klar definerbar.

Link to post
Share on other sites

Alltid en vurderingssak!

 

.

 

Så finnes det sikkert også verktøy som man kan anse som OT - so what? Grensen er ikke klar definerbar.

:cheers::wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Min er grønn, men helt lik.

 

Anlegg på begge sider, aluminiumsbord, sideanhold med spennbakker i BEGGE ENDER .

 

1300W motor og litt sliten blad. Alt i alt en meget bra billig sag. Går Biltema sagen en høy gang, etter min mening..

Ser de har en slik på felleskjøpet til 3990,-kr. Det er litt drøyt til mitt bruk.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...