Jump to content

Dekke til plexiglass tak med laken?


Knallipadden

Recommended Posts

Har plexiglass tak på båten min. Pleier å dra en presenning over båten om vinteren, men så at det var blitt en del riper etter sist vinter. Lurer derfor på hva jeg kan ligge under presenningen for å hindre at det blir riper? Lurte på å legge et laken eller gammelt dynetrekk over taket før jeg legger presenningen oppå. Vil det beskytte bedre mot riper.

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev On 21.10.2023 at 16.16:

Lurte på å legge et laken eller gammelt dynetrekk over taket før jeg legger presenningen oppå. Vil det beskytte bedre mot riper.

Jeg vet ikke hvordan dette taket ditt er utformet, men generelt så kan man jo si at det blir kun riper hvis det er bevegelse mot en flate. Så man skal ikke bare tenke på hva slags  overflate som gir minst riper om den dras over plexiglasset, men vel så mye hvordan man kan unngå denne bevegelsen. Så dermed kan det faktisk hende at til og med sekker som er fylt med sand (og ligger i ro) til tross for en grov overflate og tilgriset med sand utapå er vel så god ripebeskyttelse som en presenning (eller et laken) som beveger seg frem og tilbake over plexiglasset hele vinteren. Men pass på å ikke få for mye vekt på steder som ikke tåler det.

 

Bare tenk på hvordan et gnagsårplaster virker, det er ikke noe mer skånsomt mot huden enn den mye mykere sokken, men siden gnagsårplasteret er teipet fast i huden så blir det ikke bevegelse mot denne og skader unngås dermed. Men å lime fast noe på et plexiglass er kanksje dumt hvis limrestene blir vanskelige å fjerne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...