Jump to content

Ingen frostvæske i kjølevann perkins 4.236


Blåkjeft

Recommended Posts

Du bør ALLTID ha frostvæske i motoren, ikke så mye for frosten sin del men for rustbeskyttelse. I motorrommet blir der ikke så kaldt som i omgivelsene siden sjøvannet normalt holder over 0 grader (men det spørs jo litt hvor i landet du holder til og hvor kald vinteren blir).

 

Påfylling slik du nevner burde være godt nok men kjør motoren litt etterpå slik at frostvæsken blir sirkulert rundtom i motoren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Blåkjeft skrev for 11 timer siden:

Er dette nok for frostsikring? Håper noen kan gi meg noen gode svar.

Det er rette metoden for den ferskvannskjølte delen. som @SveinHa sier.

Blir det kuldegrader der du har båten, så må sjøvannskretsen også sikres.

Enten med varmeelementer i maskinrommet eller stenge sjøvannsventilen og  kjøre inn frostveske   i sjøvannskretsen,

Her er  opplegget som Lars H  lager for å frostsikre sjøvannsdelen , da har en nødlensepumpe også.

 

Ikke glem å frostsikre Toalettet og  tømme ferskvannstanken  og drener rørledningene (drikkevann)

 

Hvis du ikke bor i båten.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Blåkjeft skrev for 12 timer siden:

Perkins motor.

Skulle bytte kjølevæske, og fylle på nytt vann med frostvæske. Så lurte jeg på om det var nok å tappe ut på blokka, satte i plugg i blokka igjen og fylte på ny kjølevæske i påfyllingstank. Er dette nok for frostsikring? Håper noen kan gi meg noen gode svar.

Hvis du skal bytte frostveske type eller ikke vet hva som har vært på bør du skylle gjennom systemet med vann et par ganger, før du fyller på ny frostveske.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens, da tviler jeg litt mindre😊 båten står på land, derfor ekstra nøye. Jeg drenerte ferskvann, helte på litt frostvæske slik at det kom ut av plugg på blokk. Tettet drenering og fylte på 50/50 vann/frostvæske til normalt nivå i tank. Stengte så sjøvannsventiler, og satte på ferskvann og startet motor. Med motor igang helte jeg 50/50 blanding også på sjøvann side helt til dette kom ut i eksos. Stoppet så motor. Lurte på om dette var nok eller er det termostater som gjør at motor må bli varm for å være sikker på å få kjølevæske ferskvann side rundt i hele motor? Motor gikk ca. 2-4 minutter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...