Jump to content

Feilsøk av motor - Lombardini


Flåteoperatør

Recommended Posts

Hei,

 

Har en seilbåt med lomardini motor, 1003m hvis det er av betydning for noen. Rett aksel.

 

Motoren er veldig fin, kun 680 timer og starter på første forsøk. Jevn gange og ingen form for problemer sånn ellers.

MEN, etter en stund med belastning, type 4-6 timer, så vil motoren gjøre noe litt uforståelig.

 

Turtallet øker i 2 sekunder, samtidig som drivkraften senker seg i 2 sekunder. Intervallet på dette er litt tilfeldig, men kanskje i gjennomsitt hvert 4 min.

Clutch? Propell som ikke sitter fast? Noe annet? Og hvorfor kun etter flere timer med bruk?

 

I praksis: man kjenner at båten mister kraft, samtidig som man hører motoren jobber ekstra hardt i 2 sekunder. Så er det tilbake til normalen.

 

Alle svar er gode svar!

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 1 time siden:

Girkassen er det første jeg tenker på. Den  blir kanskje litt varmere etter noen timer. Skjer det samme hvis du går ned litt på turtallet? Hvilken type girkasse?

Ja.. Det skjer mer på lavere turtall enn om jeg øker, hvertfall det har jeg fått inntrykk av. Vanlig gange er på 2450 rpm. 2550 rpm kan gjøre at det oppstår sjeldnere. Knyttet til girkassen, hva mistenker du?

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 2 timer siden:

Girkassen er det første jeg tenker på. Den  blir kanskje litt varmere etter noen timer. Skjer det samme hvis du går ned litt på turtallet? Hvilken type girkasse?

Er ikke spesifikt kjent med girkassen, ei heller ikke super kyndig på motor. Men type girkasse ligger vell i modellnavnet? https://lombardinimarine.com/en/product/ldw1003m/

Link to post
Share on other sites

Flåteoperatør skrev for 4 timer siden:

I praksis: man kjenner at båten mister kraft, samtidig som man hører motoren jobber ekstra hardt i 2 sekunder. Så er det tilbake til normalen.

Alder på motoren?

Har den fått alle servicer?

https://lombardinimarine.com/wp-content/uploads/products/downloa

s/libretti/maintenance_booklet.pdf

leste jeg rett " Bytte av registerreim 500 timer,

 

https://lombardinimarine.com/prodotto/ldw1003m/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Flåteoperatør skrev 1 time siden:

 Knyttet til girkassen, hva mistenker du?

Det er jo at den glipper på en eller annen måte, men det er veldig vanskelig å si uten å vite hvordan det høres ut. Du kan gjerne sjekke oljenivå på den, og at den er helt i gir. Du kan gjerne også sette et merke på akslingen, slik at du ser om den forskyver seg i klemkoblingen.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 49 minutter siden:

Alder på motoren?

Har den fått alle servicer?

https://lombardinimarine.com/wp-content/uploads/products/downloa

s/libretti/maintenance_booklet.pdf

leste jeg rett " Bytte av registerreim 500 timer,

 

https://lombardinimarine.com/prodotto/ldw1003m/

2003 modell! Service har blitt fulgt årlig.

Registerreimen ble byttet da jeg overtok den. Har ikke fått erfare motoren før skiftet.

 

Kan nevnes at den har blitt kjørt rundt 100 timer i sommeren. Kan det være så enkelt som at nye luftfilter, grov/fin-filter og olje kan gjøre susen?

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 18 minutter siden:

Det er jo at den glipper på en eller annen måte, men det er veldig vanskelig å si uten å vite hvordan det høres ut. Du kan gjerne sjekke oljenivå på den, og at den er helt i gir. Du kan gjerne også sette et merke på akslingen, slik at du ser om den forskyver seg i klemkoblingen.

Veldig bra innspill!

 

Det høres egentlig ikke ut som noe spesielt; som om det er en turtallsøkning på 200 omdreininger i to sekunder. Det kjennes mer i kroppen, siden båten mister dyttkraft i sekundene, før den "napper" tilbake igjen.

Ingen høye ukomfortable lyder, eller store røkk/napp. På sitt vis oppleves det ganske fredfullt, til tross for at det åpenbart ikke skal være slikt.

Link to post
Share on other sites

Flåteoperatør skrev 22 minutter siden:

som at nye luftfilter, grov/fin-filter og olje kan gjøre susen?

Tviler på det.

Høres ut som en ikke kan skylle på manglende service.

 

Høres ut som om at den kopler ut  og kopler inn etter 2 sek.

kan miste oljetrykket. men hvorfor??

Som er fore slått sjekk gearolje nivået, er vel årlig skifte på den.  

Var det  bølger og rulling når det skjer?

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 7 minutter siden:

Tviler på det.

Høres ut som en ikke kan skylle på manglende service.

...

 

Okei, skal garantert dobbelsjekke gearolje-nivået! Til nå har alle peilinger av kjøleveske, olje og fett sett greit ut, men kan hende man har gjort feil her.

 

Bruker motor strengt tatt kun når det er fint vær og ingen vind, så har i hovedsak bare sett det på godværsdager.

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev 4 minutter siden:

Hvis noe glipper (i gearet) så skulle vel motoren gått lettere og ikke tyngre?
Hvis noe kniper vil man vel miste kraft og motoren jobber tyngre.

Man skulle trodd det! Det ville gjort saken betraktelig lettere å forstå. Det er dessverre ikke tilfellet. Turtallet går opp og kraften går ned i 2 sekunder. Ikke en drastisk økning i turtall og heller ikke en drastisk nedgang i dyttkraft. Dog kan det være fordi båten glir gjennom vannet at det ikke oppleves som en drastisk nedgang i fart.

Link to post
Share on other sites

Flåteoperatør skrev 52 minutter siden:

Okei, skal garantert dobbelsjekke gearolje-nivået!

Har du peilepinne  som en skrur ca 15 mm ned i giret, er det normalt å peile oljenivået uten å skru ned peilepinnen.

Og som foreslått sjekk at sjaltingen er rett.

image.png.00303ab9014a0522a14bcc69d5cb8edd.png

 

 

Så denne, sjekket opprettingen?

lettere med søkeblad.

Her må akslingen være opplagret.

image.png.a6ba57f9906060bcd6beeb11c5a0c9c1.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kan det være cuttles lageret som kniper som følge av varmgang? Manglende vanngjennomstrømning for å kjøle/smøre cuttles?

Nå vet ikke jeg hvilken hylse arrangement du har.

Når din beskrivelse av scenariet oppstår så sett gear i fri og forsøk å turne akslingen for hånd. Kjenn etter evt. varmgang i hylsegjennomføring!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 3 timer siden:

Om turtallet går opp og kraften ned, så er det jo noe som glipper. Sjekk olje og temperatur på giret.

 

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Har du peilepinne  som en skrur ca 15 mm ned i giret, er det normalt å peile oljenivået uten å skru ned peilepinnen.

Og som foreslått sjekk at sjaltingen er rett. [...]

 

 

Skal til båten på tirsdag så skal sjekke dette! Veldig godt innspill.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 2 timer siden:

Kan det stemme at  det er denne girkassen?:

https://haynav.com/wp-content/uploads/2018/03/TMC_40P.pdf

https://www.solediesel.com/datos_publicos/Manuales/U_CTTMC40P_EN_FR_IT.pdf

 

Den er i tilfelle utstyrt med koniske clutcher og et servo system, så da kan vel ikke glipp utelukkes,

 

Klarte å komme frem til at jeg har TMC60 girkasse!

Ved videre søk finner jeg forskjeller som TMC 60 A og TMC 60 P. Begge beskrives uansett som  "... manufactured in Italy is equipped with conical clutches mechanically operated, actuated by a servo-system;". Skal ta å sende en melding til forhandler for å få spesifikk informasjon angående girkasse. Veldig bra innspill å se på spesifikke deler hehe!

 

Finner ikke spesifikt i manualene at de nevner glipp derimot? Uten å være noe ekspert, så synes jeg kanskje det er litt suspekt at det forekommer relativt hyppig etter 4-6 timer? hvis det er normalt, så skal jeg absolutt klare å lære meg det. Har bare aldri vært borti motorer som gjør det.

 

 

Link to post
Share on other sites

mateco skrev 1 time siden:

Kan det være cuttles lageret som kniper som følge av varmgang? Manglende vanngjennomstrømning for å kjøle/smøre cuttles?

Nå vet ikke jeg hvilken hylse arrangement du har.

Når din beskrivelse av scenariet oppstår så sett gear i fri og forsøk å turne akslingen for hånd. Kjenn etter evt. varmgang i hylsegjennomføring!

Interessant. Måtte sette meg inn i dette litt. Båten som motoren er installert på er en 31 fots seilbåt, så er ingen heftig kjølemuligheter på cutless lageret (?) Kan hende jeg missforstår, men slik jeg skjønner det av deg, så er det slik at dette lageret som er mellom girkassen og propellen kanskje ved bruk, dvs. rotasjon, blir varm, som fører til ekspandering, og at lageret kniper seg fast til akslingen?

 

Hvis det skulle være tilfellet så vil jeg tro at den eneste muligheten blir å bytte dette lageret.

Link to post
Share on other sites

Et cutlesslager er vannsmurt og sitter gjerne i en brakett, eller i akterkant av hylsen. Men jeg synes ikke symptomene stemmer med feil på det.

 

Her er noe info om oljenivå på girkassen. Hvis den skrår bakover så bør peilepinnen angivelig merkes om.

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f54/technodrive-gearbox-failures-important-info-if-you-have-one-143898.html

 

Link to post
Share on other sites

Cutleslager kan dere utelukke. Om turtallet går opp og fremdriften ned, så er det noe som slurer. Trådstarter nevner at motorkraften går ned, men det kan ikke være tilfelle når turtallet øker. Om det er konisk clutch, så er nok synderen her. Sjekk også om det er rett type olje på giret.

Link to post
Share on other sites

Glipping var nokså vanlig på gamle Volvo-gir. Enig også i at man kan se bort fra cutless, når de kniper setter de vanligvis opp ulyd/vibrasjon. 

 

Man bør være også være klar over at om man ikke følger gir-fabrikantens råd vedr. type olje og viskositet, vil gir med kon-drift kunne glippe. Så det er ikke bare mengde olje som er greia her.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 7 timer siden:

Et cutlesslager er vannsmurt og sitter gjerne i en brakett, eller i akterkant av hylsen. Men jeg synes ikke symptomene stemmer med feil på det.

 

Her er noe info om oljenivå på girkassen. Hvis den skrår bakover så bør peilepinnen angivelig merkes om.

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f54/technodrive-gearbox-failures-important-info-if-you-have-one-143898.html

 

 

bellen skrev for 4 timer siden:

Cutleslager kan dere utelukke. Om turtallet går opp og fremdriften ned, så er det noe som slurer. Trådstarter nevner at motorkraften går ned, men det kan ikke være tilfelle når turtallet øker. Om det er konisk clutch, så er nok synderen her. Sjekk også om det er rett type olje på giret.

 

Hulda skrev for 4 timer siden:

Glipping var nokså vanlig på gamle Volvo-gir. Enig også i at man kan se bort fra cutless, når de kniper setter de vanligvis opp ulyd/vibrasjon. 

 

Man bør være også være klar over at om man ikke følger gir-fabrikantens råd vedr. type olje og viskositet, vil gir med kon-drift kunne glippe. Så det er ikke bare mengde olje som er greia her.

Skal oppdatere dere i morgen kveld på dette.

 

Skulle det vise seg at det er noe av de tingene dere nevner, burde man uansett ikke ha erfart disse symptomene fra sekundet motoren var startet og ikke 4-6 timer senere? Eller kan det da tenkes å være relatert til varmgang med bakgrunn i feil olje og/eller mengde?

Link to post
Share on other sites

Dette er en veldig vanlig koblingsløsning som Volvo også bruker. Det er såvidt jeg kan se ikke hydraulikktrykk som holder konene sammen. Det er ganske enkelt gjenger som drar konen til når den legges inntil motparten med velgerspaken. Derfor får også disse girene en frihjulseffekt på seilbåter, når propellen roterer med stanset motor, vil konen bli løsnet i stedet for å bli skrudd til. 

 

Selv om det ikke er hydraulisk servo, så kan sikkert oljens konsistens ha en betydning.  @Hulda nevner termisk ekspansjon, det kan det nok være flere steder, også på girkabelen?. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...