Jump to content

Feilsøk av motor - Lombardini


Flåteoperatør

Recommended Posts

J-Å skrev On 23.10.2023 at 14.52:

Dette er en veldig vanlig koblingsløsning som Volvo også bruker. Det er såvidt jeg kan se ikke hydraulikktrykk som holder konene sammen. Det er ganske enkelt gjenger som drar konen til når den legges inntil motparten med velgerspaken. Derfor får også disse girene en frihjulseffekt på seilbåter, når propellen roterer med stanset motor, vil konen bli løsnet i stedet for å bli skrudd til. 

 

Selv om det ikke er hydraulisk servo, så kan sikkert oljens konsistens ha en betydning.  @Hulda nevner termisk ekspansjon, det kan det nok være flere steder, også på girkabelen?. 

 

Hulda skrev On 23.10.2023 at 15.41:

Jeg har vært borti at kasser har begynt å glippe når spec. sier ISO 40 og kassen har fått Dexeron II  eller 5W- 40. Det er best å følge bruksanvisningen. Én gang var jeg borti et slurende gir der feilen var at girvelgeren tok borti kjøkkenbenken, slik at det ikke ble fullt inngrep. Det er bare fantasien som setter begrensninger.

Må bare få takke for gode innspill!

Må utsette turen bort til båten.

 

Uansett, har kommet fram til at det skal benyttes Dexron III etter mye research. Litt vanskelig å få klarhet i det, i og med at det kun står ATF-olje i manualen. Siden manualens oppstandelse har det vært Dexron II og diverse andre greier på markedet. Noe vil kanskje mene at det ikke har noe å si, men har skjønt det slik at det kan være betydelig med veldig riktig olje. Vi kjører på med ATF Dexron III og et oljeskift, uavhengig av hva peilepinnen for giroljen viser.

 

Noen meninger om det bør være delsyntetisk eller syntetisk?

Link to post
Hulda skrev On 25.10.2023 at 14.48:

Jeg ville vel snust litt på Biltema 34-018. Om det er mulig å få tak i DX II full mineral, ville jeg gått for dét.

 

Konas båt skrev On 25.10.2023 at 18.01:

Til vår nye TMC 60A fekk vi med Champion New Energy ATF D III fra leverandør.

Peilepinn har ikkje gjenger.

 

Track_e2342f36-0192-4bd1-ae42-03f181c10ffe.jpg.0fcf6f5083ab5a227f4ceaa9f72ef881.jpg

Nøyaktig den fra Biltema jeg så på faktisk! Kjempebra "Konas båt"! Da skjønner jeg litt hva det går i.

Link to post
Roger jo skrev On 22.10.2023 at 19.22:

Har du peilepinne  som en skrur ca 15 mm ned i giret, er det normalt å peile oljenivået uten å skru ned peilepinnen.

Og som foreslått sjekk at sjaltingen er rett.

 

 

Hulda skrev On 25.10.2023 at 14.48:

Jeg ville vel snust litt på Biltema 34-018. Om det er mulig å få tak i DX II full mineral, ville jeg gått for dét.

Var å skiftet gearolje i dag.

 

Til min overraskelse var det TMC 40 girkasse (0.2L olje) og ikke TMC 60 (0,5L olje) som jeg sa tidligere. Forskjellen for meg er ubetydelig, utenom hvor mye olje som skal på.

 

Til min forvirring:

- Før jeg skiftet olje, peilet jeg den til å være på "minimum",

- Deretter pumpet jeg oljen ut;

- Og jeg klarte å fylle nesten en halvliterflaske, nærmere bestemt 380-400 ml.

- Det vil si 180-200 ml for mye olje enn det manualen ønsker. Samtidig sier peile-pinnen "minimum".

 

Bør jeg følge manualen og ta i betraktning at girkassen heller noen få grader nedover/sidelengs, eller bør jeg fylle til jeg ser at peile-pinnen er fornøyd og heller overkjøre manualen?

 

(Roger jo - hadde en relativt lang peile-pinne på denne girkassen)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...