Hogner Startet 22.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2023 Hei. Jeg har en Windy 22 Sport med en gammel Volvo Penta AQ211 V8, som ved opptak nå i høst ikke har det minste lyst til å starte, og jeg er drittlei hele motoren. Det heller mer og meg mot bytte av motor til våren, men tenker at det like vel kan være greit å få kjørt frostvæske gjennom den før vinteren kommer, for å unngå at enda mer trøbbel. Tidligere har jeg bare løsnet "inntaksslangen" og lagt denne i en bøtte med frostvæske, startet motoren, og kjørt den til frostvæsken kommer ut av drevet, men siden motoren ikke vil starte, så er jo ikke det noe alternativ. Er det noen som har noen gode ideer til hvordan jeg kan få kjørt frostvæske gjennom systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Ta ut impeller og bruk lensepumpe/drillpumpe eller lignende inn på slangen fra transom til stuss på drev, for eksempel Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Som regel holde det vel å kjøre rundt på startmotor. Det gjorde jeg en gang og det gikk bra på en marinisert Volvo B18. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pipe Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 NilsPils skrev 20 minutter siden: Som regel holde det vel å kjøre rundt på startmotor. Det gjorde jeg en gang og det gikk bra på en marinisert Volvo B18. Det er startmotoren som ikke virker skrev han i ett annet sted på BP. Antakelig må denne byttes og skjønner ikke helt hvorfor man ikke bare gjør det så er det i orden også til neste sesong Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Jeg drenerer motoren etter å ha ferskvannskjørt den. Bytter anoder og roterer impelleppumpen til det kommer frostvæske ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 23.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2023 Ta av impeller og sug det gjennom med våtsuger Fungerer fint på KAD32 i hvert fall Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
pappa_wolf Svart 23.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2023 På hver side av blokken rett over bunnpannen, ca midt på motoren sitter det en plugg. Skru ut begge. Skru ut endepluggen på begge eksosmanifolder. skru av platen på sjøvannspumpen. Da tapper du motoren for alt vann, og behøver ikke å frostsikre. Hvis du vil frostsikre, så skruer du i alle plugger igjen, (med gjengetettner!) tar av slangen på inntaket bak på motoren, og løft den, slik at den står høyere enn toppen på motoren. Skru ut alle tennplugger. Finn en skrallenøkkel, som passer på veiven. Husker ikke størrelsen i hodet. Uten kompresjon vil det være enklere å turne motoren. Fyll frostvæske i slangen, og begynn å turne motoren for hånd, mens du fortsetter å fylle på frostvæske. Når du får frostvæske ut av eksosen, kan det være lurt å teste frysepunktet med et Refraktometer. Kjør gjerne et par ekstra runder på motoren, så er du rimelig sikker å at frostvæsken kommer til overalt. Dette er samme metode jeg bruker på jobben, på "døde" motorer, som skal lagres i kulde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.