Jump to content

Værmelding sammenkoblet med rutevalg (seiling)


turbodillum

Recommended Posts

Hei,

seiling over flere døgn gir meg noen utfordringer selv om jeg kan manuelt titte på værmeldinger. Som kjent tar det jo noe tid å seile og været er forskjellig alt etter hvor hvor raskt man kommer dit man ønsker. Hva er den enkleste måten (automatisk) å legge opp rute med værmelding som bakgrunnskilde?

Link to post
Share on other sites

Polardiagrammer er det også i Orca, og ruting genereres med informasjon om båt, meldt vind og strøm. Dersom en kjøper Core vil en få data fra NMEA2000-nettverket slik at en får ytelse basert på faktiske forhold (dvs % av hva polardiagrammet indikerer til enhver tid). 
 

Orca er tilgjengelig for både Android og iOS, jeg finner ikke SailGrib på AppStore. 

Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, Code0 said:

Navionics har routing. Ikke polardiagram, du må oppgi båtfart. PredictWind er en dyr app, ca 500 kr for en mnd, men den jeg har brukt om jeg trenger en komplett app (polardiagrammer, mange værmodeller etc).

 

I sommermånedene koster jeg på meg predict wind med weather routing koblet opp mot en B&G Zeus 3s, mest fordi det er spennende å se hvordan man burde seile ift. meldt vind og båtens polardiagram. 

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte windy (premium) i mange år før jeg oppdaget at det er mulig å velge mellom flere forskjellige værmodeller.  "Standardmodellen" (ECWMF) er ikke så god, men den har langtidsdata for hele verden, derfor er det en grei standardinnstilling.

 

Sist (fra Menorka til Sardinia) ble vi bare forvirret.  Langtidsvarselet hadde vært dønn stabilt med stabil vindretning og vindstyrke hele helga over hele området, men etterhvert som vi skulle lette anker så skiftet ting.  De forskjellige værmodellene viste helt forskjellige data, og dataene endret seg for hver oppdatering.  Alle modellene rapporterte at det ville være "lommer" med vindstille, men ingen av dem var enige om tid og sted.  Noen av modellene meldte om et kraftig værskille, med totalt vindstille sør for en linje.  Vi prøvde å planlegge, men gav opp og gikk i en relativt rett linje, eventuelt bittelitt nord for en rett linje.  I etterpåklokskapens lys en dårlig idé, nesten halve distansen måtte vi gå for motor.  Vindmåleren gikk da 360 grader rundt i ring ved hver bølge, så svært lite optimale forhold for seiling.

 

"Arome" er kanskje den beste værmodellen for dette området, den har i allefall best oppløsning.  Det var fortvilende at en ny oppdatering var skedulert til det tidsrommet hvor vi kom for langt unna land til å få internet gjennom mobilnett.

 

Moralen?  Shit in - shit out.  Dersom man ikke har pålitelige værprognoser, så kan man heller ikke få noe pålitelig rutevalg, uansett om det er automagi eller manuell synsing som ligger til grunn for rutevalget.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg skal bruke litt tid på å gå gjennom deres svar, og satser på å komme et skritt videre i disse utfordringer. Heldigvis er det dekning langs Spanskekysten, men med reisemål blir det tidvis en del motor, pga skiftende vinder. Pga ustabile vinder mister vi noen øyer for å ikke havne i «beita» mulig vi seiler litt i blinde, men bruker boating (navionics) og windy pr nå. Og da må vi manuelt estimere hvor vi er ca da og da. Der er vi ikke dyktige viser det seg🤔

 

mvh

 

Link to post
Share on other sites

turbodillum skrev for 8 timer siden:

men bruker boating (navionics) og windy pr nå. Og da må vi manuelt estimere hvor vi er ca da og da.

Bruker du ‘routing’-funksjonen laster du inn din masjfart (w har ikke polardiagram) og rute, og starttidspunkt så får du været langs ruten fremover, men uten kurs-optimalisering. Sett en prikk i kartet så dukker det opp en meny oppe i høyre hjørne. Egner seg best på nettbrett og større skjerm enn på telefon.

IMG_3434.jpeg

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Code0 said:

Bruker du ‘routing’-funksjonen laster du inn din masjfart (w har ikke polardiagram) og rute, og starttidspunkt så får du været langs ruten fremover, men uten kurs-optimalisering. Sett en prikk i kartet så dukker det opp en meny oppe i høyre hjørne. Egner seg best på nettbrett og større skjerm enn på telefon.

 

 

Fiffig, den der var jeg ikke klar over.  Finner den ikke på laptop ... (EDIT: den ligger på menyen oppe til venstre).  Det dumme her er at den bare støtter ECMWF, og den er ofte ikke den beste modellen når man ønsker værmelding for de neste 48 timene.

 

Som jeg skrev lengre opp ... "shit in, shit out".  Er ikke værmeldingen pålitelig, så vil heller ikke rutevalget være det.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...