Jump to content

Aluminiumsbulk maling


Herring

Recommended Posts

Hei skal behandle et bulkrom som er av aluminium i en båt. Bulken skal lastes med avfall/ensilasje som ligger på en ph skala 2-6.

-Hva kan jeg bruke av maling/epoxy som tåler denne ph verdien?

-Kan man legge glassfiber rett på alu, og tåler glassfiber denne phen?

Tar i mot alt av forslag.

Link to post
  Herring skrev On 24.10.2023 at 16.15:

Hei skal behandle et bulkrom som er av aluminium i en båt. Bulken skal lastes med avfall/ensilasje som ligger på en ph skala 2-6.

-Hva kan jeg bruke av maling/epoxy som tåler denne ph verdien?

Vis hele sitatet  

Det fine med plast er at PH-verdier i dette området er uproblematisk. Både epoxy- og polyesterbasert maling vil tåle dette. Det viktigste er et grunnarbeid som gjør at malingen får god binding. 

 

Du spør om glassfiber, men nøkkelen er nok resin. Bla Jotun har malinger til toppstrøk med meget høyt innhold av glass. Brukes bla innvendig i lagertanker.

 

Tipper @HansH er mannen til å gi deg faglige råd på dette. Har inntrykk av at han er den her inne med mest kompetanse på frosio. 

Link to post

Nå vet jeg ikke hvor i verden du holder til, men det vet du. Ikke vet jeg hvor stor tanken er heller. Hvorom alt, jeg ville tatt kontakt med: International, Hempel og Jotun. De har malingprogrammer for det du etterspør. Prisene kan variere ganske mye for produkter som gir samme effekt. 

Link to post
  Knude skrev On 25.10.2023 at 7.17:

Glassfiber får ingen binding til aluminium ,men om rommet blir kledd innvendig har vel det lite å bety . Polyestet vil antagelig tåle det miljøet godt.

Vis hele sitatet  

 

Hvis man kler hele rommet med ett tynt lag med 300g csm og polyester først, så legger ett par lag med 600 etterpå, så ett par lag med epoxy primer over. Da burde problemet være løst 

 

Men jeg tipper det finnes mye enklere måte og gjøre dette på, bare man snakker med de rette folka, som har greie på maling til dette bruket 

Link to post

@Herring og @Knude. De viktigste stikkordene her er aluminium og pH ned mot 2.

 

Jeg ville i alle fall startet med å beskytte aluminiumsoverflaten meget godt. Kommer tilbake til det med evt å kle den med en inliner i glassfiber.

 

Aluminium er robust som bare det, men ikke i møte med pH 2. Da vil det raskt korrodere. Til denne typen bruk ville jeg foksuert på to ting:

 

1) God forbehandling av aluminiumen

2) Male med riktig produkt.

 

Forbehandling av aluminium: Det beste du kan gjøre her er å pusse aluminiumen til en god ruhet. Ideelt bør du få det så grovt som Medium iht ISO 8503. Det vil normalt kreve blsåserensing med aluminiumsoksid i korning NK-24. Det har du antakelig ikke tilgang til og da er det nest beste å pusse med det groveste du finner på f eks en lamellskive. I en ideell verden (industriell overflatebehandling) ville du her lagt på en kjemisk conversion coating (Surtec 650, Bonderite 5900 osv) men det har du selvsagt ikke tilgang til. Pussing/sliping har uansett den gode egenskapen at du fjerner oksidsjiktet som ligger på toppen av aluminiumen. Dette er viktig å få bort før maling. La det gå kortest mulig tid fra du er ferdig med pusse/slipe til du maler med første strøk.

 

Maling med tankmaling: Når du har pusset/slipt godt så ville jeg malt/sprøytet på minst tre sjikt med tankmaling som er epoksybasert. Den vil uten problemer håndtere aktuell pH og er ellers meget robust. Jotun har sin Tankguard-serie og de andre produsentene har tilsvarende. Men med pH som ikke går lavere enn pH 2, så kan du i prinsippet benytte en helt vanlig epoksymaling også, f eks Jotacoat Universal, Jotamastic osv. Dette får du også fra de andre produsentene, Hempel, International, Teknos, PPG mv. NB, NB: Du skal ikke bruke zinkholdig maling og du skal heller ikke på med noen form for ets-primer e.l. Kan jo også nevne at du heller ikke skal male med polyuretan her. Hold deg til epoksyprodukter.

 

Så tror jeg ellers det vil være mye mer krevende å kle dette med glassfiber eller annet komposittmateriale. Det vil jo også måtte males etterpå med noe som tetter godt. Derved er mitt syn at du strengt tatt ikke skal trenge en slik liner innvendig i tanken. Robust (tank)-maling vil gjøre jobben.

 

 

Link to post
  HansH skrev On 25.10.2023 at 13.24:

Forbehandling av aluminium: Det beste du kan gjøre her er å pusse aluminiumen til en god ruhet.

Vis hele sitatet  

 

  HansH skrev On 25.10.2023 at 13.24:

Maling med tankmaling: Når du har pusset/slipt godt så ville jeg malt/sprøytet på minst tre sjikt med tankmaling som er epoksybasert. Den vil uten problemer håndtere aktuell pH og er ellers meget robust. Jotun har sin Tankguard-serie og de andre produsentene har tilsvarende. Men med pH som ikke går lavere enn pH 2, så kan du i prinsippet benytte en helt vanlig epoksymaling også, f eks Jotacoat Universal, Jotamastic osv. Dette får du også fra de andre produsentene, Hempel, International, Teknos, PPG mv.

Vis hele sitatet  

Bare for å oppklare litt. Du skriver tre strøk med epoksymaling, men skal det ikke påføres primer først for sikre binding til grunnmaterialet?

 

 

  HansH skrev On 25.10.2023 at 13.24:

Så tror jeg ellers det vil være mye mer krevende å kle dette med glassfiber eller annet komposittmateriale. Det vil jo også måtte males etterpå med noe som tetter godt. Derved er mitt syn at du strengt tatt ikke skal trenge en slik liner innvendig i tanken. Robust (tank)-maling vil gjøre jobben.

Vis hele sitatet  

Det er et godt poeng. Det er jo plast/resin som skal tåle det sure mediet her, ikke glasset. Det ser heller ikke ut til å være noe behov for å armere. Og legger man glassfiber, så må det jo legges en coating over.

Link to post
  Santa_Claus skrev On 25.10.2023 at 21.19:

Forstår at zink ikke skal brukes på aluminium, men hva et grunnen for å ikke bruke etsprimer eller polyuretan?

Vis hele sitatet  

 

Ets-primere er ikke designet for sub-sea-bruk. Du risikerer å få korrosjon og at malingen går i oppløsning. Det har noe med hvorvidt produktet er beregnet på kontinuerlig eksponering for væske. Derfor: Under vann/væske: Aldri noe annet enn epoksy!

 

Samme prinsipp gjelder for polyuretan: Den er heller ikke egnet for kontinuerlig eksponering for væske og brukes derfor ikke under vann.

 

Kan jo også kort ta dette med zink. Mange har sikkert hørt om at zink-primer er veldig bra (obligatorisk) som underlag for stål som males. Det er helt korrekt!. Men det er altså kun over vann. Bruk aldri zink-primer under vann. Den blir en anode og medfører mye raskere korrosjon.

 

Også på aluminium blir det feil med zink-primer både over og under vann.

Link to post
  Komodo skrev On 26.10.2023 at 16.25:

Bare for å oppklare litt. Du skriver tre strøk med epoksymaling, men skal det ikke påføres primer først for sikre binding til grunnmaterialet?

Vis hele sitatet  

Epoksy er primer i seg selv. Om det er "alminnelig" epoksy eller tankmaling i epoksy, så legges den bare rett på aluminiumen og er primer, mellomstrøk og top coat med ett og samme produkt. 

 

Litt om sjikttykkelse: Disse epoksyene er oftest beregnet på samlet malingstykkelse på ca 300-600 µm. (3-600 tusendels millimeter eller altså 0,3 - 0,6 mm malingstykkelse).

 

Når du maler med kost/pensel, så oppnår du i beste fall 50-60 µm per strøk, mens ved profesjonell høyttrykkssprøyting oppnår man greit 150-200 µm pr strøk. Det kreves altså en god del runder med manuell påføring for å få et tilstrekkelig robust sjikt. Jeg ville ikke hatt noe mindre enn 300 µm (o,3 mm).

 

Jo lavere pH du skal beskytte deg mot, jo tykkere malingssjikt. Men her bør du sjekke datablad og evt ringe med produsent for å få riktig produkt. Det er litt ulike egenskaper i disse epoksyene og de fleste produsenter har produkter som de vil kunne anbefale for denne typen bruk.

Link to post

Takk for utfyllende svar @HansH ?

Det betyr jo minst 6 strøk med pensel. 

 

Du nevnte noe om produsenter og typer lenger opp. Men for oss amatører, kjenner du noen produkter som er i handelen og tilgjengelig for folk flest? Kan man f.eks bruke Seajet 117 eller andre produkter fra Seajet? Dette er jo tilgjengelig i vanlige båtbutikker. 

Link to post

Jeg forsøkte Seajet 017 på aluminium trimflaps før selvpolerende bunnstoff. Seajet 017 flasset av og barrieren mot bunnstoffet ble for dårlig slik at jeg fikk tæring. Men etchprimer + 2-komp epoxy + bunnstoff, holder utmerket. (jeg bruker samme metode på bronsepropellen også, med godt resultat)

 

etchprimer.jpg.3ad6cf1ce15a285baa21898e55f8fdaf.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  Lars H. skrev On 26.10.2023 at 19.26:

Jeg forsøkte Seajet 017 på aluminium trimflaps før selvpolerende bunnstoff. Seajet 017 flasset av og barrieren mot bunnstoffet ble for dårlig slik at jeg fikk tæring. Men etchprimer + 2-komp epoxy + bunnstoff, holder utmerket. (jeg bruker samme metode på bronsepropellen også, med godt resultat)

Vis hele sitatet  

Hmm, det er jo interessant. Googler litt og ser at 017 er en tokomponent epoxyprimer som er spesielt for aluminium, men jeg klarer ikke å finne ut om det er en etseprimer eller ikke. Det står riktignok på hjemmesiden til Maritim at det er en etseprimer, men stoler ikke på det. 

 

Videre skal jo ikke etseprimer være riktig valg under vannlinja iht @HansH.  Vurderer samme behandling av propellen som det du beskriver, men jeg har også en utfordring med å få maling til å sitte på noen rustfrie detaljer under vannlinja. Håper på noen gode tips der også. 

Link to post

Hulda bruker epoksyprimer rett på messing og på AISI 316. Sitter dønn. Trikset er å pusse og så male omg. Materialets oksidskikt bygger i underkant 10 atomplan i løpet av få minutter. Oksidskiktet ramler av og tar med seg malingen. Aluminiumets oksidskikt er mekanisk svakt relatert til samme hos stål, messing, bronse etc. Derfor blir også sveising av rustfrie materialer også noe 'spesielt' relatert til karbonstål.

Link to post
  Komodo skrev On 27.10.2023 at 5.29:

Videre skal jo ikke etseprimer være riktig valg under vannlinja iht @HansH

Vis hele sitatet  

 

Dette var nytt for meg, så nå har jeg lært noe nytt. Men det er vel forskjell på etchprimere? En gang i pil og bue alderen da jeg skulle behandle propellen fantes det en 2-komp etseprimer som var utrolig effektiv, tror det var International som leverte den. Den var helt tynn nesten som vann. Men som alt annet som virker godt, ble den forbudt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...