Jump to content

Stort motorrom - mulig med automatisk brannslukker?


bjoris

Recommended Posts

Jeg har enda friskt i minne episoden med sprekt dieselrør på sensommeren. Vi var nok svært heldig som ikke fikk båtbrann da. Det spurtet fin dieselsky over hele motoren (også turbo) og stort sett over alt i motorrommet ellers...

 

Jeg har tenkt siden den tid på at vi burde hatt automatisk brannslukkerer i motorrommet, men ikke sett så mye på det før nå. Ser at en dieselmotor også må ha automatisk stans for at dette skal kunne fungere, men min utfordring er slik jeg ser det et enormt motorrom. Det er usedvanlig stort. Vil si ca 4 meter langt og 3 meter bredt. Høyden er nok gode 1 meter i snitt, det blir jo som kjent 12 kubikk (eller litt mindre hvis en kan ta bort volumet for tanker og motor og annen installasjon (hvordan skal en regne forresten?)). Jeg har ikke funnet anlegg jeg oppfatter at passer min båt. Antar det finnes, men så er det dette med pris da. Har vurdert om jeg heller enn å kjøpe et kjempleanlegg burde lagd motorrommet mindre med ett skott (har også andre fordeler, men også klare ulemper). Noen som har gode forslag? Finnes det rimelige og gode løsninger for store motorrom eller bør jeg heller satse på å redusere motorrommet. Der jeg ser for meg at jeg kan sette opp skott vil det halvvere motorrommet ca. Nå er det jo rimelig stor jobb å sette opp et skott der pga at jeg nok må ta ut tankene og andre ting for å få dette plastrert skikkelig så det sitter litt langt inne...

 

Har lest denne tråden som omhandelt temaet for ca 1 år siden...

 

Tidligere tråd om automatisk brannslukker

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Automatisk brannslukker er standard på Windy 37, og dette motorrommet er stort. Det er stige ned i bunnenn, og det er mer enn god plass til et par KAD 300'er.

 

Bilder av motorrommet på en Windy 37 finner du på KOB's hjemmeside - se bilder av Hannah III

 

Om jeg ikke husker helt feil fra diskusjonen med Nidelv da vi bestilte vår Nidelv 300 var at det er krav om automatisk brannslukker i motorrom over en viss størrelse.

 

Husk også at du må ha stopprelee for motoren slik at gassen ikke suges gjennom motoren

Link to post
Share on other sites

Hva med å bygge inn motoren med isolerte løsflaker? Du får i hvertfall redusert nedslagsfeltet for en eventuell lekkasje, samt mindre rom for slukkeren.

 

Slik flakesystemet er laget til på min båt, ser det ut til å være en kurrant affære å få dette til med aluskinner skrudd fast i dørken. Flakene er standard forskalingsflaker isolert med ca. 5 cm tykke porolonmatter med aluminiumsfolie. Det hele holdes sammen med sånne hvite gummiringer for festing av kalesje.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Slik flakesystemet er laget til på min båt, ser det ut til å være en kurrant affære å få dette til med aluskinner skrudd fast i dørken. Flakene er standard forskalingsflaker isolert med ca. 5 cm tykke porolonmatter med aluminiumsfolie. Det hele holdes sammen med sånne hvite gummiringer for festing av kalesje.

Har tenkt på dette, men syns det er veldig praktisk at motoren står så lett tilgjengelig som nå, da har jeg full oversikt over alt bare ved å hoppe ned i motorrommet og ta en kjapp kontroll. Jeg måtta da også hatt slanger med luft inn til motoren, i dag har jeg ikke det (bare luftriller på sidene) og ser for meg at det ville blitt mye slanger i veien utenfor motorkasssen. Mulig det hadde hjulpet på støyen, men Viknes fortalte meg at de hadde sluttet med motorkasse da det ble MER støy...

 

Hvor mange slanger med luft har du inn, Arnstein?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ingen slanger gjennom kassen, bortsett fra eksosslangen. Det er skåret ut en halvmåne i bakre flake der denne går ut. Det er kuttet en åpning på ca. 60 x 20 cm i styrbord flake med et lite utbygg/sluse. Sikkert for støydemping. Kommentaren til Viknes mht. støydemping er jeg faktist enig i. Jeg kan ikke høre forskjell med og uten kasse. Dette sier meg at mesteparten av støyen forplanter seg i selve båten og kan vanskelig isoleres bort med en ekstra kasse.

 

Kassen er god å ha likevel. Isolerer jo litt på kalde dager som i dag f.eks. Dessuten er den fin til å legge campingbord og sammeleggbare krabbeteiner på når du er ute på tur. Kassen er så sterk at du kan spassere på den uten fare for å tråkke gjennom.

Bilde

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Så for meg at du minst måtte ha 4 store slanger med luft inn fra lufterillene på utsiden av båten og inn i kassen ved slik løsning. Får motoren din nok luft når det er slik altså? Har du brannslukker inni kassen, ser jo at det er veldig praktisk i forhold til det å kunne legge ting i motorrrommet. Det er et problem i dag da jeg må tjore fast alt slik at jeg er sikker på det ikke velter ned på motoren og akslingen... (som dog ligger godt i le under dørken)...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at motoren får nok luft, ja. Har ingen brannslukker. I tilfelle brann i maskina, kan det være en fordel med flakene. Du vil ikke få idlkula midt i fleisen når du åpner motorromsluka. Kassen kan vel også forsinke en enventuell spredning noen dyrebare sekunder.

 

Har fabulert litt på hvordan jeg eventuelt skulle anbringe et slukkesystem. Tror jeg ville laget meg et lite hull, stort nok til å stikke slukkerslangen i gjennom kassen. Ville vurdert CO2-apparat fremfor pulver pga. griseriet. Må stoppe motoren uansett før slukking.

 

Ulempen med kassen er at du får mindre oversikt, samt at den veier vel sine 50 kg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvis en bruker CO2 er det vel kanskje ikke nødvendig med auto-stopp av motoren (e). Co2 vil jo stoppe motoren effektivt allikevel.

 

I en Draco jeg hadde en gang var det en liten flaske med Halon montert i motorrommet. Den utløstes automatisk ved temperatur. Men nå er jo ikke Halon lovlig lenger da!!!

Link to post
Share on other sites

Har selv laget 2 slike motorkasser hvor ingen av de hadde noen form for luftslange inn i kassen. Bruker luften fra rommet den står i, som har 2 rimelig store luftinntak i skutesiden. Den ene kassen tok luften inn i akterkant og den andre en kombinasjon av en spalte nede i akterkant og 4 stk. 90mm. hull fordelt rundt om på kassen. Ene hullet var ved dynamoen for å sørge for kaldluft her. Jeg merker stor forskjell på støyen når kassen er av, men det er mest ute på dekk, rett over motoren. Brukte 10mm. finerplate som jeg malte, er nok litt lettere enn platene som er avbildet, men til gjengjeld er de ikke så solide til å tråkke oppå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...