Jump to content

«Budsjett-autopilot» fra Yacht Devices


kriftian

Recommended Posts

Yacht Devices har kommet med en nyhet: Autopilot kontrollenhet for NMEA2000. Til 349 usd må den nesten sies å være konkurransedyktig også. Her trengs ikke egen skjerm, kan kontrolleres med knapper etter eget ønske, eller fra kompatibel MFD (Simrad og Raymarine foreløpig)

 

Hadde jeg vært ute etter autopilot hadde jeg prøvd denne!

Link to post
Share on other sites

Tja, det er vel strengt tatt ikke værre enn å sette releer mellom kontroller og pumpe. Har du tung båt er det vel konstantgående pumpe som gjelder og 10A er mer enn nok for å trekke magnetventilene på pumpen. 

 

Når jeg tenker meg om, så er det motorbåt jeg mener. Slik seilbåtgreier har jeg ikke peiling på, der er det vel noe annet som gjelder :saint:

Link to post
Share on other sites

Yacht Devices piloten støtter ikke virtuell rorføler, så da trengs en NMEA 2000 rorføler. Finnes ikke NMEA 2000 rorfølere som egner seg for utenbordsmotorer, så dermed er den tilnærmet ubrukelig sammen med utenbordsmotor. En Simrad NMEA 2000 rorføler koster ca 4 tusen. 

 

For å kunne konfigurere autopiloten (inkludert gjøre det mulig å styre den fra Simrad eller Raymarine multifunksjonsskjerm), oppdatere software trengs en enhet (det finnes flere muligheter) som koster minst 250 USD. Så da er vi på 8400 kr inkl mva. Med Simrad rorføleren er det da 12,400kr pluss kompass og pumpe. Det følger med NMEA 2000 starter kit med Simrad og Raymarine autopiloter, den koster også i overkant av tusenlappen. Så veldig billig blir det ikke. 

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, KDB said:

Den er ikke kompatibel med reverserbar hydraulikk pumpe, noe det fleste båter har i dag.

Hvor står det, spesifikt?

Quote

It can control a hydraulic pump or a reversible linear drive with electric clutch, providing 10A maximum continuous current (16A peak)


Kan ikke helt skjønne hvordan enheten kan se forskjell på +/- kabling mot en reverserbar pumpe eller en linear drive?

 

Quote

With an unbeatable price and rich functionality, we are sure that YDAP-04 is a good choice for upgrading existing systems and for new installations on small and medium sized vessels. 


Jeg har i dag en gammel Raymarine SmartPilot S1 med tilhørende rorføler og reverserbar pumpe - er det noe som tilsier at denne vil kunne styre bedre? 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan se i installasjonsmanualen tar den ikke "turn rate" input. Det vil begrense egenskapene i bølger, spesielt i medsjø. Det vil også gjøre den ekstra avhengig av et kompass med rask respons og høy oppdateringsrate. Når autopiloten ikke får direkte informasjon om hvor fort båten svinger bort fra kursen, fra en rategyro eller en IMU, må den sammenligne etterfølgende kompasskurser for å styre mot.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at mange vil spare penger og kjøpe ting så billig som mulig. Når ting koster 1/3 av tilsvarende komponenter, er det som regel med en hake, eller at interne komponenter har dårligere kvalitet. Virkemåte og kompatiblitet skal jeg ikke yttale meg om. men i mange tilfeller er det noen skjuldte kostnader som kommer til og at man må ha ditt og datt for å få det til å fungere. I min verden er sånnt utstyr som er en engangsinvistering og høyner verdi eller bruksverdi på båten, verd å kjøpe et kjent kvalitetsprodukt der det er norsk service nett og lett å få tak i reservedeler!

Total pris på sikt blir som regel rimeligere og man er mer fornøyd med produktet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 time siden:

Jeg skjønner at mange vil spare penger og kjøpe ting så billig som mulig. Når ting koster 1/3 av tilsvarende komponenter, er det som regel med en hake, eller at interne komponenter har dårligere kvalitet.

Vel  det spørs hvilke krav man har. En stor del av prisen på en konvensjonell  autopilot ligger nok i softwarekostnader. Her får man trolig en basic løsning soiftwaremessig.  Selve hardwaren tror jeg ikke det er så stor kvalitetsforskjell på. Men man må være obs på tilleggskomponenter ja. her trengs ihvertfall NMEA2000 rorgiver og kompass. Pluss gjerne kontaktorer hvis det ikke holder med 10A.  

Link to post
Share on other sites

  KDB skrev for 15 timer siden:

Den er ikke kompatibel med reverserbar hydraulikk pumpe, noe det fleste båter har i dag.

Hvor står det, spesifikt?

  Quote

It can control a hydraulic pump or a reversible linear drive with electric clutch, providing 10A maximum continuous current (16A peak)

 

 

Ikke annet enn teksten du har sitert, der det ikke er nevnt reversibel pumpe, antar det hadde vært nevnt om den kunne.

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, KDB said:

Ikke annet enn teksten du har sitert, der det ikke er nevnt reversibel pumpe, antar det hadde vært nevnt om den kunne.


Jeg skjønner bare ikke at autopiloten ser forskjell på pumpe eller lineær drive, dette er i begge tilfeller en elektrisk motor som endrer retning.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 4 timer siden:


Jeg skjønner bare ikke at autopiloten ser forskjell på pumpe eller lineær drive, dette er i begge tilfeller en elektrisk motor som endrer retning.

Ja, det er vanligvis samme type utgang. Clutch og bypass er også ganske likt. Men jeg ser at Simrad NAC 3 har 

output 30A, 50A peak (1 sec.). Så med en stor pumpe må det gjerne inn ekstra kontaktorer for å takle startstrømmen..

Link to post
Share on other sites

YachtDevices YDAP-04 er ein "Course computer and Actuator control unit", ikkje ein komplett autopilot.  Kan sammenliknast med Raymarine ACU-100 eller ACU-200.  ACU-100 har motorutgang på 7A og blir av Seatronic selt for kr 6599,-.  ACU-200 har motorutgang på 12 A og blir av Seatronic selt for kr 9550,-.

YDAP-04 plasserer seg ein stad mellom desse ytelsesmessig. Prisen §349,- blir med dagens dollarkurs kr 3895,- pluss frakt og moms. Så drygt 5000,- blir det.

Jau, sparar nokre hundrelappar, eller kanskje eit par båtlappar.  

 

Med 10A motorutgang går det greit med Raymarine type 1 drivenhet, som blir oppgitt til max 36 W og kan brukast på båtar opp til 10 tonn.  Av Raymarine sine reversible pumper er det berre 0,5 l versjonen som kan brukast (9A).

 

Link to post
Share on other sites

YDAP-04 kan ikke sammenlignes med Raymarine ACU-100 og 200. Raymarine ACU inneholder bare elektronikken som driver pumpa eller andre drivenhter. Selve autopilot computeren er integrert i EV-1 kompasset.

 

Simrad piloter og eldre Raymarine piloter har autopilot computer og elektronikken for å drive drivenhet i samme enhet. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 2 timer siden:

YDAP-04 kan ikke sammenlignes med Raymarine ACU-100 og 200. Raymarine ACU inneholder bare elektronikken som driver pumpa eller andre drivenhter. Selve autopilot computeren er integrert i EV-1 kompasset.

 

Simrad piloter og eldre Raymarine piloter har autopilot computer og elektronikken for å drive drivenhet i samme enhet. 

Ok. Ser på systemskissa at det skal vera ein GPS/heading-sensor tilkobla N2K-nettet. Quark-elec har ein sånn som sikkert kan brukast, pris £170,-.

 

Det som er spesielt med Raymarine EVO autopilotane er den 9-aksa bevegelses-sensoren (som ligg i EV-1 enheten) og program-algoritmen som utnyttar dette. Me som har prøvd dette i grov sjø, vil aldri tenka på ein "vanleg" autopilot som brukbar til anna enn motoring på flat sjø.

 

Så er spørsmålet om Yacht Devices YDAP-04 har noko av denne funksjonaliteten. Står ikkje noko om det i beskrivelsen.

 

Link to post
Share on other sites

Simrads autopiloter bygger på erfaring fra 1952 (Robertson), så det tar vel litt tid før YD er på samme nivå. Jeg har en AP20 fra ca. år 2000, og den har rate-kompass(RFC35R). Den har fungert uten noen form for vedlikehold eller reparasjon i over 20 år. Jeg har seilt med mange nyere autopiloter, men jeg synes min styrer like bra, og er mer brukervennlig. Spesielt savner jeg dreiehjulet når jeg seiler andre båter. Det kan også settes i follow-up, så det fungerer som et ratt. 

Link to post
Share on other sites

Nå har desverre det lille kontrollpanelet(AP44) til Simrad bare  dreiehjulet ikke 1 og 10 graders knapper, jeg foretrekker knapper med stor margin. Har en AC12 ned AP24 (med knapper) og en båt med NAC-2 og AP44. Kan ikke si den NAC-2 baserte autopiloten styrer bedre enn den med AC12 autopilotcomputer. Men nå får den eldre modellen heading og ROT fra et svært dyrt HS75 satelittkompass. 

 

Jeg kan kontrollere begge fra NSS multifunksjonsskjermer og har også OP10 og OP12 kontrollere uten skjerm.

Link to post
Share on other sites

Nå vil jo ikke denne kunne måle seg med toppmodeller fra Furuno, Simrad eller Garmin, det er vel heller ikke meningen.

 

Jeg fant denne interessant fordi den er akkurat hva jeg lette etter når jeg skaffet autopilot. Jeg hadde allerede en gammel rorindikator (men måtte selvsagt ha kjøpt til NMEA2k-konverter), jeg hadde kompass og hydraulikkpumpe. Det eneste som manglet var dingsen som koblet dette sammen til en autopilot.

 

Jeg endte opp med å kjøpe Garmin-pilot, men ettersom det var snakk om retrofit måtte jeg også ha tilhørende rorindikator. Den pakken jeg kjøpte koster i dag over 20000, så at denne saken som Yacht Devices har kommet med er et rimelig alternativ, det står jeg på.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg tidligere i denne tråden vist at denne piloten med rorføler vil koste 12,400 kr i Norge. Legg til drivenhet og et brukbart kompass og du er langt nord for 20 båtlapper. Og det er basert på at en har en kompatibel Simrad eller Raymarine multifunksjonsskjerm for å styre piloten. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...