Jump to content

Tømming av septik over dekk - standarder


Mixer'n

Recommended Posts

Har montert tømming av septik over dekk på min Bavaria.  Kjøpte dekksflens frå Aliexpress, den skulle vera etter ISO 8099-1 standard, men er tydelegvis ikkje det.

 

I sommar var me i Skotland, seilte gjennom Caledonia-kanalen.  Der er det jo strengt forbudt sleppa ut septik, så då henvendte me oss til Lock-keeper og ba om tømming.  Ingen problem med det, men tømmestussen passa ikkje!  Vart henvist til Caley Cuisers Marina.  Dei var hjelpsomheten sjølv, men tømmestussen passa ikkje der heller. Men den hjelpsomme mannen var ikkje rådlaus. Ei fille i ring som "pakning" og vipps, så var septiken tømt.

Men kvifor passa ikkje tømmestussen? Begge plassane hadde dei tømmestuss som var glatt utvendig, ca 40 mm diameter.

 

Noen som har tips eller erfaring med tømming av septik til tømmestasjon?

IMG_20231023_101452.jpg

Link to post
Share on other sites

Det tryggeste er nok å kjøpe fra fysiske butikker eller nordiske nettbutikker.

Det er nå ihvertfall min mening 

Men det mye penger å spare på å kjøpe fra Aliexpress eller lignende nettbutikker. Da under forutsetning av at en ikke gjør feilkjøp,som resulterer i at en må gjøre innkjøpene flere ganger.

Det er også mye ergelser og når det en har kjøpt ikke svarer til forventningene. Spesielt vist at en finner det ut etter at en har montert det en kjøpte fra Kina eller andre lavkostland.

Link to post
Share on other sites

Mixer'n skrev for 19 timer siden:

den skulle vera etter ISO 8099-1 standard,

Den passer sikkert i Norge ,  EN ISO 8099:2000. kom vel i 2022

EN ISO 8099:2000. er standaren   til  Seatronic, de andre selger  EN ISO 8099:1

image.png.a51660d3064a9ba5baf8b2a74c26a18a.png

 

Ikke lett å følge med

image.png.4b39bbdf11f57d05bc7554c9a9513ed6.png

 

http://www.umeams.se/files/user/miljo/forvirring kring ratt standard for tomning av battoalet.pdf

 

https://www.ydylstandards.org.cn/static/down/pdf/EN ISO 8099-2000_en.pdf

 

Rett papir er viktig  IKKE RETURPAPIR: KUN 100% NYFIBER

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke så att en kan tømme septicen minimum 300 meter fra land ?

Det gjelder ikke Oslo fjorden og sikkert mange andre steder også. 

Litt sunn fornuft med tanke på badestrender by og bygde sentrum oppdrettsanlegg hyttefelt eller om det er en annen båt rett akterut for en selv.  Sikkert mange andre eksempler også.  Men med normal høflighet og at en tenker pitte litt lenger enn nesetippen pluss att en følger lover og regler, så går det nok bra 

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev On 27.10.2023 at 17.57:

Hej

En bit ner i detta dokument hittar du måtten på stosen för däckstömning. Däckstos

Hälsningar Ove

Dette dokumentet beskriver divese tømmestussar med diverse utforming, som alle ser ut til å fungera på min dekksflens. 

 

Ellers finn eg ut at standarden for dekksflens er 1 1/2" gjenger, som gir lysåpning på 45 mm. Min dekksflens er i flg. denne standarden.  Den britiske standarden er lik.

 

Så kvifor passar ikkje skotske tømmestussar til min dekksflens??

 

Er det noen her inne som kan bekrefta at det går greit å tømma på norske og svenske tømmestasjonar med dekksflens som er etter ISO 8099-1 eller -2000 standarden?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...