Jump to content

Kva fortel tala på seglbåtvinsjar?


Ask

Recommended Posts

Det er antall ganger kraften forsterkes., fra hånd til tau (men det vil jo variere litt med lengden på håndtaket).  Hvor store vinsjer som trengs er jo veldig avhengig av muskelstyrke. Min erfaring er at de sjelden blir for store. Det er greit at ikke bare den sterkeste ombord klarer vinsjene,  Spesielt skjøtevinsjene krever litt, hvis det skal seiles med en stor genoa 1.   

 

Hvis en tar utgangspunkt i standard vinsjer på en turbåt så vil jeg si at det ideelle er minst 25% større en det. 

 

https://www.lewmar.com/Winch-Selection-Guide

Link to post
Share on other sites

Hulda har som skjøtewincher 2 stk Lewmar 650. Nesten like stor er en Andersen 58. Så i grove trekk kan man vel si at det stemmer, 'but it's more to it'. Som for eksempel ekstra typebetegnelser etc. Lewmarene til Hulda er racing winches, det er muligens der 'nullen' kommer inn. Selv med 650 har jeg problemer med å dra inn Huldas 110 % genoa når det blåser litt. Det som spiller inn er også båtens depl. og rettende moment, hvilket gir resultantkraft til skjøtene. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev On 28.10.2023 at 14.15:

Det er antall ganger kraften forsterkes., fra hånd til tau (men det vil jo variere litt med lengden på håndtaket)

Jeg tror ikke lengden på håndtaket spiller rolle. Hvis du snurrer på en trommel og trenger 45 kg på håndtaket for å snurre opp en last, så trenger du bare 1 kg på samme håndtak om winsjen har 45 ganger utveksling.

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 1 time siden:

 

Interessant! Eg takkar igjen.

 

Dette forstår eg ikkje.

La oss sei at ytterpunktet på to vinsjhandtak blir flytta 48 tommar.

Eit langt vinsjhandtak vil då tørna vinsjtrommelen færre grader enn eit kort handtak.

 

Vinsjprodusenten veit jo ikkje kor lange vinsjhandtak som blir brukt på vinsjane dei sel

 

Refererer talet til ei standard lengda på vinsjhandtak?

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 22 minutter siden:

 

Refererer talet til ei standard lengda på vinsjhandtak?

Ja, trolig.

 

https://www.lewmar.com/content/55st-evo-winch

Denne vinsjen har 11.2:1  utveksling, og "power ratio" på 54:1. Trommeldiameter 105mm. Antar 10mm tau.

 

Så da bør lengden på vinsjhåndtaktet være  ((105+10)*54)/(2*11.2)=277mm.

 

Eller 253mm= 10", hvis en ser bort fra taudiameteren. Og det er en vanlig lengde.

 

Link to post
Share on other sites

Standard lengde på vinsjhåndtak er 10" = 254 mm. Dette brukes av alle vinsjprodusentene for beregning.

 

Tallet på vinsjen kalles Power Ratio: 

 

handle length x gear ratio = power ratio. 

 

Altså for en type 52 vinsj: 52 cm bevegelse på vinsjhåndtaket gir 1 cm bevegelse på tauet.

 

Tallet oppgis for laveste gir på vinsjer med flere gir. 

Link to post
Share on other sites

Alternativt, dersom vinsjen blir levert med et håndtak, så gjelder vel nummeret for hele systemet, vinsj + medfølgende håndtak? (errata - det gir lite mening, da kan jo samme vinsj selges med forskjellig medfølgende håndtak og forskjellig påprintet nummer.  Da gir vel kanskje påstanden om at alle vinsjprodusentene benytter en viss standardlengde på håndtaket mer mening)

 

Det er klart at lengden på vinsjhåndtaket spiller noen rolle.  Dvs, tallet som står oppført på vinsjen endrer seg åpenbart ikke når man skifter vinsjhåndtak, men forholdet mellom kraften på tauet og kraften som påføres vinsjhåndtaket endres selvfølgelig når man bytter håndtak.

 

Av og til trenger man å vinsje inn raskest mulig, da er et lite håndtak å foretrekke (såfremt man ikke greier å dra inn tauet uten å bruke vinsjhåndtak), andre ganger trenger man mye kraft - jeg har vinsjhåndtak av ulik størrelse liggende, og av og til bytter jeg håndtak etter humør og behov.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...