baatsman Startet 26.Desember.2005 Del på Facebook Startet 26.Desember.2005 (redigert) Har tenkt til å gå til annskaffelse av en 12` tommer kartplotter. Forskjellen mellom disse er jo hvilke ekstene produkter du kan koble til. Har noen brukererfaring med noen av de. Eller har man andre forslag. Grunnen for å kjøpe så stor skjerm, er når man deler opp i flere bilder, blir det en viss størrelse på hver av de. En annen ting som er viktig er, dagsslys. Hvordan påvirkes den av direkte sollys. Den kommer til å stå ute i en pod. Redigert 26.Desember.2005 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 26.Desember.2005 Del på Facebook Svart 26.Desember.2005 (redigert) Her blir det nok liv i stua i denne tråden. Like mange meninger som medlemmer Jeg har to ganger vurdert Raymarine C og E . Første gang var til vår Nidelv 300 for 1,5 år siden. Motstander var Simrad CX 44. Plotteren brukes i åpen båt og skal ha radar. C klassen vurdere jeg til å ha for dårlig skjerm, særlig i sollys. E klassen vurderte jeg til å ha god skjerm - men for dyr. Dessuten likte jeg ikke Navionics kartene - det var og er for mange feil i dem i mitt farvann. Så da endte jeg opp med Simrad CX 44 Sumview, NT+ kart og en suveren skjerm. Raymarine tror jeg er litt enklere å bruke, men Simrad var ikke vanskelig å lære seg heller Da vi i år bestilte vår Windy 37 var det samme vurdering på gang. Windy "anbefaler" Raymarine. Jeg snakket igjen med min lokale forhandler (Gemotech), var og kikket på C, E og CX 44, og igjen endte jeg opp med CX 44. Split screen, radar overlay, god skjerm, og ikke minst PC planner der jeg kan overøfre data mellom pc og plotter er viktig for meg. Dessuten vil jeg ha all elektronikk fra en leverandør. så hos meg er alt fra Simrad. Jeg har et par tester av de aktuelle plottere jeg kan maile til deg om du IM'er mailadressen til meg. Redigert 26.Desember.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2005 Har også bare fått anbefalinger på Ramarine, men vet det finnes flere bra merker. Bitteliten, jeg regner med at vi ferdes i samme kystområde. Østfold/Bohuslen. Hvor har du opplevet en del feil i farvannet, det er viktig fordi jeg tenker på seilbåt, som har dyptgående ca 2m. PS Bitteliten, har sendt deg en IM, Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 26.Desember.2005 Del på Facebook Svart 26.Desember.2005 Bitteliten, jeg regner med at vi ferdes i samme kystområde. Østfold/Bohuslen. Hvor har du opplevet en del feil i farvannet, det er viktig fordi jeg tenker på seilbåt, som har dyptgående ca 2m. Jeg har blitt vist skjermdumper hos Gemotech som viser feil i Navionics kartene. Feil er det i alle kart antakelig Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2005 Takker for IM Bitteliten, vil sjekke dette nærmere. Skal se litt på kart-typene og oppdateringer. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Rolf Svart 27.Desember.2005 Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 Har brukt C120 i 2 sesonger. Første sesongen var jeg ikke så imponert men så kom Raymarine med en software oppgradering til plotteren (sist vinter) og Navionics ga meg nye kart gratis og da var alt så mye bedre. På nyåret kommer det nye kart igjen, også denne gang gratis fra importøren Belamarin som er serviceminded så det holder. Jeg synes skjermen er suveren, har ikke noe problem med synbarheten i direkte sollys. Kommer med en rekke ferdigdefinerte skjermoppsett for kart, ekkolodd, radar og data visning men det er selvsagt enkelt å lage sine egne. Enkel og intuitiv betjening, ekkolodd og radar m/radaroverlay funksjon har den selvsagt (tilleggsutstyr), forstår E120 gir deg ytterligere noen snacks (videoinngang etc). Det eneste jeg kunne ønske meg var en enklere mulighet for å hente ut/legge inn data, nå gjøres dette via en CF brikke. Ingen mulighet for direkte kobling mot pc. de beste på dette feltet er vel Garmin, Simrad har jo sin PC planner men denne har vel vært vanskelig å få opp å gå? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bitteliten Svart 27.Desember.2005 Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 (redigert) Simrad har jo sin PC planner men denne har vel vært vanskelig å få opp å gå?Funker utmerket nå. I hvertfall så langt jeg har prøvd. Jeg har overført data fra plotter til PC og lagt opp ruter og overført dem til brikkene. Kartet fungerer bra. Det er fint å kunne se gjennom steder på kartet uten at man er i båten. Faktisk er det langt enklere å legge opp ruter etc på PC enn på plotter fordi skjermen er større og det er enklere å flytte seg på karte. Til sommeren har jeg da tenkt å ha med meg lap top i båten og legge opp nye ruter på denne i stedet for på plotteren. Redigert 27.Desember.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 Pc- er med uansett. Vil også utforske hva som vil være enklest med ruteplanlegging. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 27.Desember.2005 Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 Jeg synes skjermen er suveren, har ikke noe problem med synbarheten i direkte sollys.Så fint at du er fornøyd. Hva slags båt står plotteren i og hvordan er den montert? Her er argumenter jeg fikk fra Gemotech vedr skjermen "C120 har riktig nok noe større skjerm, men kun 400candela lysstyrke - det er problem med disse skjermene i dagslys. Simrad har de beste skjermene du kan få for penger idag,samt at de er sunwiev og bounded som standard" Bounded skjerm betyr at skjermen er helstøpt i ett stykke, hvilket gjør den ekstra motstandsfyktig mot fukt - og hindrer dugg inni skjermen. På den CX 44 som står i Bitteliten III som nå er solgt bytter Simrad skjermen uten kostnad ettersom det er gamle typen skjerm (dvs ikke bounded) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 Jeg har en kartplotter idag, 5.5 eller 6 tomms skjerm. Meny-messig er den veldig enkel og fin å bruke. Men som dagsslyskjerm ikke på høyden. Med direkte sol-lys, i o m den står ute, er dette en høy pri. SKal også ha XL kart og ikke lokal-kart som skal være sømfrie. Den blir tilkoblet autopilot, ekkolodd, osv. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Rolf Svart 27.Desember.2005 Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 Så fint at du er fornøyd. Hva slags båt står plotteren i og hvordan er den montert? Her er argumenter jeg fikk fra Gemotech vedr skjermen "C120 har riktig nok noe større skjerm, men kun 400candela lysstyrke - det er problem med disse skjermene i dagslys. Simrad har de beste skjermene du kan få for penger idag,samt at de er sunwiev og bounded som standard" Bounded skjerm betyr at skjermen er helstøpt i ett stykke, hvilket gjør den ekstra motstandsfyktig mot fukt - og hindrer dugg inni skjermen. På den CX 44 som står i Bitteliten III som nå er solgt bytter Simrad skjermen uten kostnad ettersom det er gamle typen skjerm (dvs ikke bounded) Vel, der er jeg ikke enig med Gemotech, etter min oppfatning er det ikke noe problem med disse skjermene i direkte sollys. Plotteren står i en Marex Friendship med kalesje topp, såsant det ikke regner kjører vi med toppen av. Skjermen har vist at den duger, synes jeg. Valgte forøvrig C120 fordi den hadde den største skjermen av de jeg vurderte, inkl. Simrad. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bitteliten Svart 27.Desember.2005 Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 (redigert) Vel, der er jeg ikke enig med Gemotech, etter min oppfatning er det ikke noe problem med disse skjermene i direkte sollys. .Jeg har sett på en C120 montert i en Windy 32 Grand Tornado, og jeg synes den var vanskelig å lese i skarpt sollys. Det er mulig det har med vinkelen plotteren er montert også. på Windy felles plotterne inn i dashbordet. Men det er nok øynene som ser og de er jo individuelle. Gemotech selger både Simrad og Raymarine Redigert 27.Desember.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 27.Desember.2005 Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 Men det er nok øynene som ser og de er jo individuelle. Akkurat Gemotech selger både Simrad og Raymarine Vel det skjuler de godt på websiden sin, ser jo ut som "Simrad all over the place" men heisann, der nede i hjørnet var der jo Raymarine logo..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
baatsman Svart 27.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 Plotteren vil bli montert i en POD(dvs en fabrikklaget emballering), den vil bli vendbar, slik at ved 2 styreposisjoner kan den snus. Den skal være enkel og ta ut, med tanke på tyveri. Jeg har kun sett Raymarinen montert slik, går ut i fra at de ikke er alene om dette. Vil ikke lage noe selv, det skal se pent ut. Eller som fruen sier, delikat . Har ikke sett disse podene med en caps, for sollys. Men har nå et par gode tips, som jeg vil følge opp. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 27.Desember.2005 Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 (redigert) Akkurat men heisann, der nede i hjørnet var der jo Raymarine logo..... De har begge modeller utstilt i butikken på Vallø. Det gjør det enkelt å sammenligne. Om jeg husker rett har Raymarine E serien bedre skjerm enn C serien Redigert 27.Desember.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 27.Desember.2005 Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 De har begge modeller utstilt i butikken på Vallø. Det gjør det enkelt å sammenligne. Om jeg husker rett har Raymarine E serien bedre skjerm enn C serien E serien har sikkert bedre skjerm, det er jo siste modellen som kom i år. Er Dockside Marine og Gemotch samme butikken? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bitteliten Svart 27.Desember.2005 Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 Er Dockside Marine og Gemotch samme butikken?Nei, det er de ikke. Forskjellige eiere, forskjellige butikker. Gemotech ligger på sjøsiden av bovlingen på Vallø. ca 100 meter fra Dockside Marine Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 27.Desember.2005 Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 Ok, bare lurte siden de begge har samme postnummer. Dockside står på Belamarin's forhandlerliste, Gemotech gjør ikke. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bitteliten Svart 27.Desember.2005 Del på Facebook Svart 27.Desember.2005 Ok, bare lurte siden de begge har samme postnummer. Dockside står på Belamarin's forhandlerliste, Gemotech gjør ikke.Ettersom jeg har kjøpt 2 båter av Dockside og elektronikk av Gemotech kjenner jeg litt til disse. Begge ligger på Sjøenteret Vallø. Dockside selger båter primært, og har en liten utstilling av Raymarine pordukter. Gemotech selger primært båtelektornikk og monterer også dette. Dockside kjøper mange tjenester på elektronikk, båtelektro og autopiloter etc fra Gemotech. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Opp med en gammel tråd Eg kikker litt etter brukte plottere. I dag bruker eg pc, men har litt lyst å få radar og plotter overlay , og litt tryggere ombord med både pc og plotter. Så ser eg feks ein brukt Raymarine C120 på finn.no nå. "Strøken, stor god skjerm, kabler, GPS antenne. Navionics kartbbrikke ny våren 2012" som de vil ha 9500.- kr for. Er det fair pris for en over 10 år gammel model? Og så... kan min radar tilkobles denne? Eg har ein Raytheon SL70 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Om du går for dem så har jeg kartbrikker til overs C120 er en helt ok plotter. Jeg har hatt e120 i 5 år, og hadde ikke behov for noe mer. Tror ikke du kan koble radaren din til den, og hvorfor skulle du det? Radar på egen skjerm er best etter min mening Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 9500kr for C120 er for dyrt, dette hadde vært riktig pris for E120 som er ei mye mer moderne maskin. C120 er treg, har dårlig lysstyrke, dårlig NMEA 2000 støtte og har ikke Ethernet (SeaTalk hs) som trengs for å koble sammen skjermer og for å kunne bruke moderne radarer. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Ligger E120 plottere til 5-6000 på Ebay Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
nordan family 27 Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Jeg har C120. Flott sak. Synes prisen du nevner er for dyr. Vær obs på at denne ikke kan kobles til en ny Raymarine radar grunnet signalforskjeller. Jeg fikk problemer med radaren min, og da var beskjeden at om de ikke klart å fixe radaren så måtte jeg bytte både plotter og radome for å kunne få noe som snakket sammen - med mindre jeg handlet på bruktmarkedet. Neste gang jeg går til innkjøp av noen systemer blir nok radaren en egen stand-alone, selvom det er veldig kjent med overlay funksjonen. Det er stadig C120 skjermer billigere enn det du nevner. Se også på ebay hvor det ofte er noen til omkring 1000 usd og lavere. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Jupps takker for tilabakemldinger:-) Er ovelay noko eg berre innbiller meg er kjekt å ha? Eg ser ved radarbruk så er bruer og andre ting i terenget vanskelig å skille ut på skjermen, eg ser for meg at med overlay vil "real world" gjere det lettere å lese radarbildet? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.