Jump to content

Raymarine C120/E120,kartplotter

baatsman

Recommended Posts

Overlay var noe jeg brukte fram til jeg hadde lært meg å tyde radarbildet, deretter er det svært få situasjoner jeg velger å kjøre overlay. Jeg synes det fort blir rotete på skjermen med radaroverlay. Jeg har en Raymarine HD Digital radar, denne gir viser ekkoer bare i en farge ved overlay, men fargekoder signalene ved ren radarskjerm.

• 2 måneder senere...

Ser abbor skriver at C120 har dårlig støtte for NMEA2000. Hva kan Seatalk2 porten brukes til da ? Lurer på å kjøpe Simrad RS35 VHF med innebygd AIS. Den har både NMEA 0183 og 2000.

Det enkleste ville være å lage et lite NMEA 2000 nett med droppkabel til Seatalk2. Kan det fungere, eller er det eneste riktige en 0183 multiplekser ?

• 2 år senere...

Hei, alle med kjennskap til "Raymarine E120" kartplotter.

1)
Jeg har tidligere benyttet C-map programmet på bærbar PC - og tilkoblet GPS. I C-map har jeg opprettet ruter/waypoints for hele norskekysten. Disse rutene/waypoint blir i C-map lagret som ei tekstfil "norskekysten"
under mappa ../routes   og kan i dette systemet tas frem for videre editering og/eller ved behov for å benytte ruten på havet.

2)
I forbindelse med båtkjøp har jeg anskaffet bl.a. "Raymarine E120" kartplotter med kart for hele norskekysten.
Men siden båten ligger i opplag på Sørlandet -  langt unna der jeg bor, har jeg ikke mulighet for å sjekke saker og ting: 
SPØRSMÅL:
a) Er det i "Raymarine E120" mulig å importere ovennevnte C-map-waypoints    (FRA  fila  ../routes/"norskekysten" i C-map INN i Raymarine E120-kartet?

b)
Det fulgte med ei CD-plate til "Raymarine E120" med et simuleringsprogram og/eller planleggingsprogram der det antydes muligheten for å importere waypoints.
Dette "Raymarine"-programmet har jeg installert på den bærbare PCen der også C-map-waypointene ligger lagret.
Men jeg finner ikke at programmet tilbyr import av waypointene i C-map-fila "norskekysten". Hva gjør jeg evt. feil?

c)
En plass i dette "Raymarine E120"-programmet på min PC nevnes det at en slik route-fil må foreligge i CSV (Comma delimited)-tekstformat.
Kjenner noen til om hvordan dette fungerer ved import av C-map-ruter til Raymarine?

Er takknemlig for svar.

Kaster meg inn på denne reaktiverte tråden med et spørsmål jeg også.

Jeg har en C120 Classic med Raymarine radar tilkoblet. Fra ca 2008 tror jeg.

Må bare innrømme at jeg ikke er noen aktiv radarbruker og heller ikke særlig aktiv på å lese brukerhåndbøker. Er så mye lettere å få svar her :smiley:

Problemet mitt er at når jeg legger radarbildet inn på plotteren så vises selv den minste jolle som om det er en hel øy som kommer seilende. Stor og rund og ujevn i kantene.

• Mitt spørsmål er derfor om det er en justering av følsomheten til radaren som jeg kan gå inn på menyen noe sted og justere ?

Litt grunnleggende tips

Range er samme som zoom på,plotteren din. Hvor langt skal radaren se frem. Prøv feks 1,5 nm. Ringene du ser på radarskjermen er avstandsringer. Det står oppe i hjørnet på skjermen hvor stor avstand det er mellom hver ring. Avstanden på hver ring varierer med range. Hensikten med ringene er å kunne vurdere hvor langt borte et ekko er.

Sett alle innstillingen på auto til å begynne med. Sammenlign så det du ser på kartet med det du ser på radar

Så kan du begynne å skru på gain. Dette er en forsterker som forsterker de mottatte radarsignalene. Den må stilles hver gang du endrer range. Skru den opp til du får mye prikker på radarbildet, så ned til du får et nesten klart bilde. Litt støy er ok.

Sea er et filter som tar bort radarekko fra høye bølgetopper. Skal stå på 0 i utgangspunktet, og justeres opp når du får støy fra sjø. Da er bølgene normalt godt merkbare ombord i båten, dvs 1 meter og oppover.

Rain er et filter som tar bort radarekko fra regnvær. Sett på 0, juster opp om du er i regn

Merk at både sea of rain filtrene fort kan fjerne ekko fra båter.derfor må disse brukes med forsiktighet

Det var det grunnleggende. Radar er morsomt og bra. Om du trenger mer hjelp så få en kar med radarkunnskap ombord som kan vise deg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Erfaring: Jeg kjører åpen båt med C120 Classic, marsjer 40kn og trives med denne plotteren. Jeg synes ikke denne har problemer med lysstyrken i sterk sol. Med midt-konsoll båt og plassering av plotter slik at jeg ser ca 90 grader på skjermen, så kanskje det hjelper.

Den kan være hakkete og litt treg, spesielt med split screen, men det har ikke vært problem. Det er vel fordi med høy marsjfart så memorerer jeg kartbildet forløpende, og må plassere båten ihht til dette,  ettersom man alltid ligger i etterkant på plotter. (ja det gjelder alle, mer eller mindre og til og fra - derfor alltid plassering av båt referer til virkeligheten utenfor skroiget, og ikke etter symbol på skjerm).

Splitscreen og 12" skjerm er utrolig kjekt! Og den har solide knapper og enkel betjening. Ikke touchscreen som ikke tåler vann (slik som nyere Raymarine...)

Den har NMEA 0183 og 2000 (Seatalk) og Seatalk tilkobling og du kan styre hvilke setninger den skal kunne kommunisere for å øke hastighet/respons. Du kan lage ruter og WP på PC og lagre, men noe gammeldags med å laset ned på kartbrikken eller løs brikke for å overføre. Her har det skjedd mye med WIFI overføring etc på nyere plottere.

Til dem som mener denne er FOR tregt så ringte jeg i sin tid til Raymarine for å høre oppdateringsfrekvens etc og fikk til svar at det var C80 Bjørn Rune Gjelsten hadde i Spirit of Norway, og holder det for dem...

Hei,

Har båt fra 2007 med 2 stk C120 og en C80 som brukes til radar. Kjører ikke splittskjerm da jeg ønsker så stort kartutstnitt som mulig. Kjøpte en E80 brukt for å sammenligne med min C80. Lysstyrkforskjellen er marginal. Derfor har jeg valgt å beholde dette enda noen år. Den ene C120 står på fly, og med solbriller på må jeg innrømme at den er lyssvak. Må virkelig konsentrere meg, men det funker. At noen av skjermene oppdaterer seg for sjeldent opplever jeg ikke. Til de som har den gamle RS 125 antenna vil jeg anbefale å oppgradere til den nye RS 130. Flere kanaler og større nøyaktighet. Mener også at skjermen oppdateres raskere med den. Har også en ekstra NMEA antenne koplet til et par av skjermen I tilfelle den opprinnelige GPS antenna feiler.

Det er 4 nye funksjoner jeg kunne fått ved å oppgradere. Nettverk slik at jeg kunne fått radar og internet på alle skjermer. Touch. Videoinngang for kameraer. Med andre ord enda mer multidisplayfunksjon. Det ønsker jeg egentlig ikke da jeg synes det er bedre og ha dedikert skjermer til forskjellig utstyr. Mister man radar eller kart så klarer man seg ofte med en av delene

De svingte ikke så mye da... :wink:

Vel de har noen sinte vendinger der de snur tilbake der de kom fra på enkelte baner, men der må de mye ned i fart, så det er  flest +/- 90 gradere som de tar med opp til 7 g... men de svingte ikke rundt i ring med flere omdreininger nei. Men sving tror jeg man kan kalle det. Og fort gikk det i de nevnte svingene. Så poenget står.

• 1 år senere...

med solbriller på må jeg innrømme at den er lyssvak.

Lurt å sørge for at glassene ikke er polariserte når man skal kjøpe seg nye briller.

Disse stenger ute alt lys fra de fleste typer display i enkelte vinkler.

Kan sjekkes ved å dreie for eksempel tlf og man vil se at lyset fra skjermen blir borte i to vinkler 180° fra hverandre.

Forstår ikke at disse fremdeles er i handelen uten tydelige advarsler om skavanken.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...