Jump to content

Får ikke de 2 nye gassovnene til og virke


rayman

Recommended Posts

Kjøpte 2 nye gassovner hos Ahoy for noen uker siden som ikke har vert i bruk enda. 

 

Sko sette de på nå men de virker ikke. 

Setter i fulle patroner, og passer på de sitter slik de skal før jeg trykker ned "hendelen" 

Men jeg hører ingen gass når jeg skrur på regulatoren. 

 

Har hatt lignende før fra biltema som virket fint.

 

Er ca 10 grader under kalesjen, så har satt begge foran utaket til diselvarmen for og se om d hjelper for og få litt varme i patronen, har hørt at gassen kan være vanskelig og tenne når den er for kald, men jeg hører jo ingen "gasslyd" når jeg skrur på regulatoren... 

 

Veltesikringen slår seg av og på hører det ut som når jeg "velter" varmerene, så tror ikke det er det som er problemet. 

 

Noen andre tips?

Rart at det skulle være feil på begge.

20231028_170326.jpg.7d853fd19dbb4eed2c822524b4d496f3.jpg

Link to post
Share on other sites

Er butan, ikke propan som er problematisk i kulde. Gassboksene som denne bruker inneholder en miks av butan og isobutan med litt propan. 

 

Kokepunkt for propan er -42 C, isobutan -11,7 C og butan -0,5 C. 

I kulde blir først propan brukt opp så isobutan og så blir trykket så lavt at det knapt brenner. Jeg bruker brennere som forvarmer gassen med et rør over brennerhodet og som er godkjent for å ha boksen på hodet. Da er det veskefase på gassen til den når forvarmingen. Det er da mulig å tømme boksene fullstendig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...