Jump to content

Dårlig lading på 24V Prestolite dynamo


bellen

Recommended Posts

Har en Prestolite 8SC3160V dynamo som nå ladder dårlig. Dette er en ekstramontert dynamo, så "IGN"-inngangen er relèstyrt. Dessverre så har jeg hatt en liten lekkasje som har gjort at det har dryppet saltvann på dette relè'et som har ført til at dette har hengt seg opp og det har stått strøm på inngangen trolig i lang tid og at det er dette som har ført til at dynamoen nå ladder dårlig. Hvordan kan jeg måle meg frem til å finne ut om det er dynamo eller regulator, eller begge deler som er deffekt?

 

IMG_20231029_110241.jpg.36ea5a99d7ae27c5f4fe2c2693df3a74.jpg

Link to post
Share on other sites

bellen skrev On 29.10.2023 at 11.10:

Har en Prestolite 8SC3160V dynamo som nå ladder dårlig. Dette er en ekstramontert dynamo, så "IGN"-inngangen er relèstyrt. Dessverre så har jeg hatt en liten lekkasje som har gjort at det har dryppet saltvann på dette relè'et som har ført til at dette har hengt seg opp og det har stått strøm på inngangen trolig i lang tid og at det er dette som har ført til at dynamoen nå ladder dårlig. Hvordan kan jeg måle meg frem til å finne ut om det er dynamo eller regulator, eller begge deler som er deffekt?

 

IMG_20231029_110241.jpg.36ea5a99d7ae27c5f4fe2c2693df3a74.jpg


Hva er ‘dårlig lading’? Lav spenning? Vanskelig å mene noe uten å vite hva som evt er gjort av feilsøking så langt. Forskjellen på IGN og D+ inngangen er vel kun at IGN har en innebygget motstand som erstatter ladelampen? Dersom dynamo fremdeles lader dårlig ved å fore 12V direkte på IGN utenom ødelagt relé, så er det gjerne bryet verdt å prøve å starte den via D+ ved å fore den med 12V gjennom en passende lyspære (som tilsvarer ladelampe). Tenker da på om innebygget motstand kan være skadet, men aner ikke hvor sannsynlig det er da.

Link to post
Share on other sites

Har ikke gjort annet enn å skifte det deffekte relè'et og sjekket at funksjonen til det er i orden. Om batteriet er fulladdet, så klarer den å få spenningen opp til litt over 27 volt, mot over 28V tidligere. Men faller fort når det blir belastning på batteriet. Det er litt dumt, siden jeg har en 5000va Multipluss som trenger sitt. Skal sjeg tippe, så klarer dynamoen kansje å levere 15-20A totalt.

Link to post
Share on other sites

Enig i å måle reell ladestrøm. 27V kan være plausibelt på fulladet batteri dersom regulator er smart, men det er jo merkelig at dette avviker fra tidligere 28V da. 5000 VA Multipluss er drøy belastning tenker jeg og helt naturlig at spenning dropper om denne drar mye (blir vel rundt 200A på Max).

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 24 minutter siden:

Enig i å måle reell ladestrøm. 27V kan være plausibelt på fulladet batteri dersom regulator er smart, men det er jo merkelig at dette avviker fra tidligere 28V da. 5000 VA Multipluss er drøy belastning tenker jeg og helt naturlig at spenning dropper om denne drar mye (blir vel rundt 200A på Max).

Gidder ikke å måle ladestrøm når jeg vet det er alt for lite. Hadde jeg hatt ett tangampermeter i umiddelbar nærhet, så skulle jeg gjort det. Det er ikke snakk om å fullbelaste Multiplussen, det er nok å bare sette på godt med forbrukere ombord. Bare en enkel microbølgeovn på Multiplussen er nok til at spenningen faller ned mot 24 volt og faller videre til under 24 volt om den er i bruk ei stund. Tidligere kunne jeg kjøre micro, koke kaffi på moccamasteren og steike egg på platetoppen uten at spenningen falt under 26 volt med motoren i gang.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 5 timer siden:


 Forskjellen på IGN og D+ inngangen er vel kun at IGN har en innebygget motstand som erstatter ladelampen? 

Den motstanden (og ladelampen) skal vel bare "hjelpe" dynamoen i gang. Så skal den forsyne feltet selv gjennom de minste diodene. Hvis det er 24V på D+, så bør det være en indikasjon på at de diodene er i orden.

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke være batteripakken som har fått seg en knekk da - er det den som har levert strøm til IGN når relé var gåent? En 24V lyspære på 3-4W skulle vel være greit å bruke for å teste om foring av startstrøm via D+ gir et annet resultat. Men jeg sliter litt med å tro at det betyr noe særlig, da dynamo jo forer seg selv med spenning til eksiteringsspolen når den starter (er jo det som får ladelampen til å slukke, når den får +24V på begge sider)

Link to post
Share on other sites

Litt vanskeligheter med å forstå at batteripakken har tatt kveld også. Kan fint kjøre en god del belastning før spenningen dropper når det ikke står på ladding. Dynamoen skal jo levere 150A, da burde det fint gå ann å ta ut 2kW uten at spenningen dropper. IGN mates nok mest sannsynlig av denne batteripakken, men så fort motoren stoppes, så blir landstrømmen tilkoblet.

Link to post
Share on other sites

Hvis batteripakken fint tåler slik belastning uten å ha motor i gang er den helt sikkert OK. Lukter nok dynamo som du sånn sett allerede har konkludert med. Om det går an å måle for å slå fast hva som er galt med den uten å åpne den aner jeg ikke. Dersom strøm inn på IGN over tid har skadet noe måtte det vel være eksiterings/rotorspolen? Evt regulator som du er inne på, men jeg tenker ar selve regulatoren er designet for å stå med spenning på kontinuerlig så merkelig om den gir seg pga det? Om det er mulig å plukke av regulator og komme til koplingene til børstene (ref tegningens 3 deler som vel indikerer dette) kan vel rotorspolens motstand måles - mulig noen kan slutte noe ut av dette? - og en kan også sjekke at den ikke har kontakt til gods. Regulatoren burde kunne testes ved å sette på varierende spenning mellom IGN og B- og sjekke når den kopler inn/ut mellom ‘field’/børster og B- ?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 1.11.2023 at 10.16:

Hvis batteripakken fint tåler slik belastning uten å ha motor i gang er den helt sikkert OK. Lukter nok dynamo som du sånn sett allerede har konkludert med. Om det går an å måle for å slå fast hva som er galt med den uten å åpne den aner jeg ikke. Dersom strøm inn på IGN over tid har skadet noe måtte det vel være eksiterings/rotorspolen? Evt regulator som du er inne på, men jeg tenker ar selve regulatoren er designet for å stå med spenning på kontinuerlig så merkelig om den gir seg pga det? Om det er mulig å plukke av regulator og komme til koplingene til børstene (ref tegningens 3 deler som vel indikerer dette) kan vel rotorspolens motstand måles - mulig noen kan slutte noe ut av dette? - og en kan også sjekke at den ikke har kontakt til gods. Regulatoren burde kunne testes ved å sette på varierende spenning mellom IGN og B- og sjekke når den kopler inn/ut mellom ‘field’/børster og B- ?

Jeg håpte helst at det kun er regulatoren som er deffekt. Har egentlig mye annet jeg ville brukt 20.000 på i stedet for en ny dynamo. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 19 minutter siden:

Jeg håpte helst at det kun er regulatoren som er deffekt. Har egentlig mye annet jeg ville brukt 20.000 på i stedet for en ny dynamo. 

Ser den. Dog er det vel ikke utenkelig at eksiteringsspolen kan re-vikles om det skulle være så galt at den er ‘svidd’?

Link to post
Share on other sites

bellen skrev On 3.11.2023 at 18.21:

Jeg håpte helst at det kun er regulatoren som er deffekt. Har egentlig mye annet jeg ville brukt 20.000 på i stedet for en ny dynamo. 

 

20.000;-? Den ligger til 9000,- her i alle fall?

 

Uansett så er den såpass dyr at det kan være en ide å ta den ut og få et verksted til å sjekke den. Det kan jo bare være dårlig kontakt et sted f.eks.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere tråden litt. Her om dagen mistet jeg laddingen helt, så da trodde jeg det var helt over og ut for dynamoen. Men når jeg gjekk ned i maskinrommet for å se, så fant jeg ikke igjen dynamoreimen. Den hadde havnet under noen rør helt ute i skutesiden. Ved nærmere tilsyn av reimen, så visste det seg at reimen var så gammel, sprø og glatt at den hadde spunnet på reimhjulene uten at den laget slurelyder. Så med ny dynamoreim, så kan jeg nå poppe popcorn i microen, steike speilegg på komfyren, varme kyllinglår i airfryeren og koke meg kaffi på moccamasteren samtidig :jollyroger:

Link to post
Share on other sites

Løse ledninger og slakk reim vart så klart sjekket på et tidlig tidspunkt. Reimen var stram og fin, og den var heller ikke så utslitt at den bunnet i reimhjulene. Jeg prøvde også å tørne dynamohjulet når motoren ikke gjekk og kjente at der var god motstand. Problemer var rett og slett at reimen var så tørr og glatt, mest sannsynlig på grunn av alder, at den sluret på hjulene når den fikk belastning. Egentlig skulle jeg hatt to reimer på, men det får bli neste gang jeg skifter. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...