Arne Henriksen Startet 31.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2023 https://www.lofotposten.no/spektakular-grunnstoting-det-skal-ikke-vare-mulig/s/5-29-988164 https://www.facebook.com/reel/1086392149440177 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Dette her ser ut som en parkering Artig video på NRK https://www.nrk.no/nordland/redningsselskapet-matte-bista-en-sjark-som-gikk-pa-grunn-ved-bolga-i-meloy-1.16617830 Faksimile av sak i NRK: Kommentar fra moderator: Tråder slått sammen Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Trawler 42 Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Utrolig at det går ann Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 31.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Har jo tydeligvis motoren i gang mens de blir filmet også. :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Trawler 42 Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Autopilot med gyro for hele skuta Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29f Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Grei måte å bunnsmøre båt på dette vel. Helt utrolig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Kan det være tilfelle at folk ble værende ombord. De kunne jo fått seg en skikkelig smell hvis den hadde veltet på laveste vannstand. Og det er vel dårlig med kjøling på motoren, hvis det er slik at den er i gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Arne Henriksen skrev for 2 timer siden: Har jo tydeligvis motoren i gang mens de blir filmet også. :-) Det er ingen problem når de har lukket kjølesløyfe og passer på at temperaturen ikke blir for høy. Hadde sikkert i gang for å ha varme ombord. På tomgang er det muligens nok å kjøre defrosterene ombord for at motoren skal klare å opprettholde normal temperatur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 bellen skrev 1 minutt siden: Det er ingen problem når de har lukket kjølesløyfe og passer på at temperaturen ikke blir for høy. Muligens ikke, men det er vel ikke gunstig for motoren hvis båten legger seg helt på siden mens den er i gang. Jeg hadde stanset motor og evakuert via leideren midtskips akterut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Noe flaks må en ha. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
Steihy Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Hvileskjær. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Motoren er i gang. Vi ser på filmen at propellen roterer sakte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 31.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2023 Arne Henriksen skrev for 11 timer siden: Har jo tydeligvis motoren i gang mens de blir filmet også. :-) Jeg trodde det var vinden Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Må vel ha vært ganske vindstille ... ellers ser jeg lett for meg en rask og brutal endring til stabilt sideleie? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
ballistic Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Synes det er en god illustrasjon på hvor viktig det er å vatre opp båten når den skal i opplag ,og hvor mye eller lite belastning en utsetter krybba for :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Ja, belastningen på krybba avhenger lite av båtvekta og mye på vindfanget :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 21 hours ago, bellen said: Det er ingen problem når de har lukket kjølesløyfe og passer på at temperaturen ikke blir for høy. Vi har hatt en krisesituasjon med impeller som har gått gaiken på et tidspunkt hvor vi var temmelig avhengig av motoren (motvind, motstrøm, trang kanal, mye trafikk) og "overlevd" ved å skru på vifta på varmeapparatet på maks, samt latt varmtvannet renne. En annen gang skjedde det samme, og jeg benyttet meg også da av motor for å komme til en havn hvor det var enklere å løse problemet. Så har man ofte et sekundærbehov for kjølevannet også - ofte er det jo slik at eksosen blandes med sjøvann. Dersom eksossystemet ikke takler varmen, så kan det fort bli problemer. Jeg har hatt i ettertid hatt noen problemer som kanskje skyldes at eksosanlegget har gått en smule varmt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Så lenge propellen roterer så sakte så går det kanskje greit for cutless lageret? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Propellen roterer vel i slurefart fordi gearboksen er dårlig. Dette er jo omtrent så fort som du kan rotere den for hånd, så det bør jo gå bra. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Jo, men du roterer den ikke rundt i timesvis med hånden. Derfor jeg spurte. Men det er nok mulig at det er så sakte at den ikke blir varm nok til å ødelegges. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 1.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2023 Eneste grunnen til at den roterer er vel at den glir lett i hylse/lager - blir det nok motstand vil den nok ikke dras med lenger. Når det gjelder kjøling er det nå ikke mye varme som avgis fra en diesel på tomgang, og med noen lengder kobberør under skroget og lufttemperatur omkring 0C kjøler det sikkert nok. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 Godt balansert båt og last! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.