Jump to content

Sitt stille i båten får en ny dimensjon...


Arne Henriksen

Recommended Posts

Dette her ser ut som en parkering :giggle:

 

Artig video på NRK

https://www.nrk.no/nordland/redningsselskapet-matte-bista-en-sjark-som-gikk-pa-grunn-ved-bolga-i-meloy-1.16617830

 

Faksimile av sak i NRK:


nrk-sak.jpg.542a3dfd7e0f2c136692499f0989945b.jpg

Kommentar fra moderator:  Tråder slått sammen

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 2 timer siden:

Har jo tydeligvis motoren i gang mens de blir filmet også.  :-)

Det er ingen problem når de har lukket kjølesløyfe og passer på at temperaturen ikke blir for høy. Hadde sikkert i gang for å ha varme ombord. På tomgang er det muligens nok å kjøre defrosterene ombord for at motoren skal klare å opprettholde normal temperatur.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 minutt siden:

Det er ingen problem når de har lukket kjølesløyfe og passer på at temperaturen ikke blir for høy. 

Muligens ikke, men det er vel ikke gunstig for motoren hvis båten legger seg helt på siden mens den er i gang. Jeg hadde stanset motor og evakuert via leideren midtskips akterut. 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 11 timer siden:

Har jo tydeligvis motoren i gang mens de blir filmet også.  :-)

 

Jeg trodde det var vinden :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, bellen said:

Det er ingen problem når de har lukket kjølesløyfe og passer på at temperaturen ikke blir for høy.

 

Vi har hatt en krisesituasjon med impeller som har gått gaiken på et tidspunkt hvor vi var temmelig avhengig av motoren (motvind, motstrøm, trang kanal, mye trafikk) og "overlevd" ved å skru på vifta på varmeapparatet på maks, samt latt varmtvannet renne.  En annen gang skjedde det samme, og jeg benyttet meg også da av motor for å komme til en havn hvor det var enklere å løse problemet.

 

Så har man ofte et sekundærbehov for kjølevannet også - ofte er det jo slik at eksosen blandes med sjøvann.  Dersom eksossystemet ikke takler varmen, så kan det fort bli problemer.  Jeg har hatt i ettertid hatt noen problemer som kanskje skyldes at eksosanlegget har gått en smule varmt.

Link to post
Share on other sites

Jo, men du roterer den ikke rundt i timesvis med hånden. Derfor jeg spurte.  Men det er nok mulig at det er så sakte at den ikke blir varm nok til å ødelegges.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Eneste grunnen til at den roterer er vel at den glir lett i hylse/lager - blir det nok motstand vil den nok ikke dras med lenger. 
Når det gjelder kjøling er det nå ikke mye varme som avgis fra en diesel på tomgang, og med noen lengder kobberør under skroget og lufttemperatur omkring 0C kjøler det sikkert nok.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...