Jump to content

Mercruiser 1.7, skifte styrehjul og strammehjul ved bytte av registerreim?


sove

Recommended Posts

Vet du om det er byttet før? Motoren er tross alt på vei inn i sin 17. sesong. Det er dyrt om remmen ryker eller hopper over noen hakk.

Ut fra det ville jeg skiftet alt. 

Bør gjøre det samme jobben på min motor før neste sesong. Planlegger å bytte alt selv om det ble byttet for 5 år siden. Ser på det som en rimelig forsikring. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei, reima ble skiftet i 2014, men jeg vet ikke om det ble skiftet noe mer. Det var meningen at den skulle skiftes i 2021. Daværende eier trodde det ble gjort, men ved en misforståelse så ble den ikke skiftet. Jeg kjøpte båten i år og da jeg gikk igjennom service historien oppdaget jeg at reima ikke hadde vært skiftet siden 2014. Jeg har bestilt en ny og skal skifte nå. Båten ligger nå i havn, tørr ikke å bruke den før det er skiftet. Jeg bør vel skifte styrehjul og strammehjul og. Vet ikke om 240 timer er mye eller lite. Er ny som båteier, har ikke hatt båt før.

Link to post
Share on other sites

sove skrev for 9 timer siden:

Vet ikke om 240 timer er mye eller lite.

 Servicemanual oppgir skiftintervall på 1000 timer eller 5 år. Er ikke krise med tanke på antall timer, men ikke noen grunn til å utsette med ded den alderen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg driver nå og kjøper en billig holk av en bruktbil fra forhandler/verksted. Selgeren skrøt av at service hadde blitt fulgt prikkfritt fram til 2018, og deretter hadde bilen blitt vel ivaretatt. Så jeg tittet gjennom dokumentasjonen og spurte når forrige remskifte var foretatt. Enden på visa ble at enten bytter verkstedet rem, løpehjul, strammehjul, vannpumpe. Ellers ingen handel. Om remmen går på denne motoren, blir det fullt motorras med stempler som treffer ventiler. Og slik er det vel med de fleste dieselmotorer. For denne spesifikke motoren er spec. 120000km/5 år, det som kommer først. Og overført til båtmotor, skulle vel 1000 timer/5 år treffe nokså bra. Vil jeg hevde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...