J&B Startet 3.November.2023 Del på Facebook Startet 3.November.2023 I fjor kjøpte jeg en Rana22,sjark,ca1980 mod.I den står en Yanmar22hk motor,og Nogva vribart propellanlegg.Det kan bare justeres fra litt fart fremover,til maks fart fremover(5-6 knop).Altså går det ikke å bakke,men må sette giret bakover når jeg skal manøvrere f.eks. i marinaen.Kan dette justeres? Når jeg kjører med maks vridning fremover,kjenner jeg at turtallet går ned,og det blir mye bråk og vibrasjoner i båten.Når jeg vrir propellen noe tilbake,går turtallet opp,vibrasjonen forsvinner,og jeg føler at farten er like god.Føler vel at motoren er for liten til maks vridning.I prinsippet tenker jeg at jeg ikke har bruk for veldig skråstilte blader,men heller får til å vri bladene slik at jeg kan få til noe bakking,uten å gire om.Rett og slett "flytte" reguleringsområdet.Ser for meg at hydraulikkenheten kan flyttes oppover eller nedover langs den faste propellakslingen,eller kan det justeres på annen måte? Mulig jeg er" på jordet",men kanskje det er noen som kan gi meg noen tips?Noen tips til å ta ut et slikt aksling/propellsystem av båten?Hadde vært greit å kunne mekke på en arbeidsbenk . Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 J&B skrev 57 minutter siden: Det kan bare justeres fra litt fart Kontakt https://www.nogva.no/no/kontakt/nogva Mulig Marna https://d3gfiso97cesk2.cloudfront.net/wp-content/uploads/2015/09/29122214/Marna-type-S-med-frikobling-og-vridbar-propell.pdf mulig noe her https://www.google.com/search?q=Nogva+vribar+propell++&sca_esv=579237292&ei=j0dFZdSoMuuUxc8Ps9q24Ao&ved=0ahUKEwiUrMn5xaiCAxVrSvEDHTOtDawQ4dUDCBA&uact=5&oq=Nogva+vribar+propell++&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiFk5vZ3ZhIHZyaWJhciBwcm9wZWxsICAyBxAhGKABGAoyBxAhGKABGAoyBxAhGKABGApI0RdQqAxYqAxwAXgBkAEAmAFzoAFzqgEDMC4xuAEDyAEA-AEBwgIKEAAYRxjWBBiwA-IDBBgAIEGIBgGQBgI&sclient=gws-wiz-serp Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lnjk Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 Som Roger jo skriver. Leverandør er nok den som kan svare på dette. Men, for meg ser det ut som at sylinderen som skyver på bakkerøret ikke er fast i lengderetning? Truster den mot skottet i bakkant og klemflensen i forkant så får du vel mindre reguleringsområde enn om den ikke hadde dødgang? Sitér dette innlegget Link to post
J&B Svart 3.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2023 Takk for svar fraRoger jo og Injk! Har sendt epost til Nogva. Det er stort frihull i skottet,så bevegelsen går fritt gjennom her.Hydraulikenheten er fast i forhold til propellakslingen,og hylserøret beveger seg et par cm frem og tilbake i hydraulikenheten,og i pakkboksen bak. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 4.November.2023 Del på Facebook Svart 4.November.2023 Det er vel snakk om å få flyttet akslingen litt i forhold til hydraulikkenheten da . Enten ved å løsne klemflensen, eller justere et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
J&B Svart 4.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2023 Takk for svaret J-Å! Det var noe slikt jeg også tenkte ,og jeg vil prøve det ved første anledning!Antar at de 2 langskruene gjennom skottet er der for at hydraulikkenheten skal stå i ro,uavhengig av rotasjonretningen på propellakslingen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 4.November.2023 Del på Facebook Svart 4.November.2023 Ja, det er nok gjort slik for at den skal kunne bevege seg litt, uten å rotere. Jeg antar at det er et lager som holder den i posisjon i lengderetningen. Jeg ser det er en langsgående skrue (kanskje to) på klemflensen, mulig det kan legges noe mellomlegg der, eller justeres. Men det beste er jo om du får svar fra Nogva. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.