Jump to content

Historien om Tresfjord båtene?


Avmønstret4

Recommended Posts

Nysgjerrig som jeg er kunne jeg tenkt meg å få litt mere data om Tresfjord :yesnod:

Var nylig i Munkedal i Sverige for service på bilen og da tok jeg og en kompis turen bortom Kajanders båtvarv som nå produserer de gamle Tresfjord 26-28 og 29 fot`rne.

Men hvordan er egentlig historien om Tresfjord?

-Og hvor mange ulike typer og størrelser ble lagd etc?

-I hvilken år ble så disse produsert?

-Og hvem bruker event. de gamle formene idag (vet at Kajander i sverige bruker formen til 26-28-29)

 

Litt av bakrunnen er også at jeg traff på en litt påstålig kar som mente at Tresfjord produserte en båt i på 70-80 tallet, som lignet på 29 fotern, men som var 37 fot lang :confused:

 

Noen som kan hjelpe???

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tresfjord båtene har lang båtbyggertradisjon.

Den første Skorgenesbåten ble bygget i 1914

 

På -50 tallet ble dei velkjente Tresfjord dorryene(notbåter)på 28-32 fot og lettbåtene (basbåter)på

ca 20 fot bygget. Dette var båter som sildesnurparne brukte under dei store sildefiskeåra på Vestlandet.

 

I 1969 begynte Tresfjord Skorgenes å produsere plastbåter, og den første lystbåten var Tresfjord 26. Med utgangspunkt av denne kom Tresfjord 28 i ca 1977 Det er ein "forstørret"26 foter da skroget både over og under vannlinje er likt.

Tresfjord 28 var det og ein kombivariant av med selvlensande dekk og eit helt annet overbygg som var lukket. Disse båtene var vanligvis utstyrt med ein motor på ca 50 hk og med ein marsjfart på ca 8 kn.

Etter Svenskene begynne å bygge 28 foteren har dei testet dei med ein VP på 139 hk. og oppnådde då ein toppfart på over 20kn. (Samme fart som 29 foteren.)

 

Ved å forlenge 28 foteren med ein fot såg Tresfjord 29 dagens lys, eg meiner det var ca 1980

Undervannsskroget er det samme som Tresfjord 28, men den har bedre bering bak sidan den er tverr.

Det var og ein versjon til av 29 foteren, Tresfjord Nordic 29 som hadde eit annet overbygg som var lukket. det var og selvlensende dekk.

 

Disse var vanligvis utstyrt med ein motor på 80 hk. og hadde ein marsjfart på 10-11 kn.

Det ble seinare satt inn større motorer på opptil 124 hk før dei sluttet å produsere dei i Norge.

 

Dei hadde og en Tresfjord Nova på ca 31 fot, men den var vistnok ikke heilt vellukket, sjølv om det ble laget endel av diss båtene.

Så har vi Tresfjord Ultra + noen til, desse var det fleire størelser på. Den minste var vel ca 31 fot.

Desse siste kjenner eg veldig lite til.

 

Dette er det eg meinar å vite om Tresfjordbåtene (Skorgenes)

 

Her er nokon linker som det kan vera grei å sjå på

 

http://home.online.no/~famgoa/taklukeinnvendig.cfm

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...52?OpenDocument

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...8c?OpenDocument

 

 

Håper dette kan hjelpa deg litt.

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...