Jump to content

Hva skal jeg behandle innvendig teak med?


Christian V

Recommended Posts

Holder på med oppgradering av min gamle Nimbus fra 1986. Skal bytte plassering på endel utstyr på "dashbordet" og bruker i den sammenheng teak-plank/plate som underlag for å dekke gamle hull (til f eks motorkontrollpanel, sikringspanel etc). Det eksisterende treverket i båten er lakkert (finérplater), men jeg skulle gjerne hatt råd om hva jeg bør behandle teaken med. Lakk, olje eller ubehandlet er jo alternativene. Jeg bruker ikke finér, men helt treverk.

 

Supert om det er noen med tips der ute.

Link to post
Share on other sites

Christian V skrev for 3 timer siden:

men helt treverk.

 

Har hvert lat og liker matt Teak.

Da jeg innredet en båt på 80 tallet, var jeg i Arendal hos en båtbygger og kjøpte Teak, han anbefalte  Stabil Alna teak polish  (Gris) smørte på to ganger i året.

Byttet båt  og endel innredning, nå smøret jeg på  Owatrol  med en fille og tørker over med en tør klut etteer 10 min , unngår å lage oljehinne og får en fin matt glød. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Her er hvordan Nauticat gjorde det mens de eksisterte..
 

A: The varnish inside the boat we have used and still use today is International Gold Spar Satin.

Underneath we use Hempel´s Favourite, 4 layers.

 

Depending now in how bad condition the surfaces are, it would be best to add at least one layer of Favourite and on top one layer of Goldspar Satin.

Some areas may even need more fresh varnish, but that needs to be checked onboard.

The main thing is, that the old surfaces are well sanded and all damaged varnish is removed prior to new varnish.


B: Outside we have used today Epifanes varnishes. First some 4 layers of Epifanes Clear Varnish ( first layers well thinned ) and on top of that one layer of Epifanes Wood Finish Matte.

http://www.epifanes.com/page/clear-finishes


best regards

NAUTICAT YACHTS OY

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...