Christian V Startet 4.November.2023 Del på Facebook Startet 4.November.2023 Holder på med oppgradering av min gamle Nimbus fra 1986. Skal bytte plassering på endel utstyr på "dashbordet" og bruker i den sammenheng teak-plank/plate som underlag for å dekke gamle hull (til f eks motorkontrollpanel, sikringspanel etc). Det eksisterende treverket i båten er lakkert (finérplater), men jeg skulle gjerne hatt råd om hva jeg bør behandle teaken med. Lakk, olje eller ubehandlet er jo alternativene. Jeg bruker ikke finér, men helt treverk. Supert om det er noen med tips der ute. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.November.2023 Del på Facebook Svart 4.November.2023 Christian V skrev for 3 timer siden: men helt treverk. Har hvert lat og liker matt Teak. Da jeg innredet en båt på 80 tallet, var jeg i Arendal hos en båtbygger og kjøpte Teak, han anbefalte Stabil Alna teak polish (Gris) smørte på to ganger i året. Byttet båt og endel innredning, nå smøret jeg på Owatrol med en fille og tørker over med en tør klut etteer 10 min , unngår å lage oljehinne og får en fin matt glød. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 4.November.2023 Del på Facebook Svart 4.November.2023 Teak wax om den ikke er lakket.. da får du matt Teak Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.November.2023 Del på Facebook Svart 7.November.2023 Owatrol Teakolje er et produkt jeg liker. Gir en silkematt overflate og fin varm glød. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne Henriksen Svart 7.November.2023 Del på Facebook Svart 7.November.2023 Her er hvordan Nauticat gjorde det mens de eksisterte.. A: The varnish inside the boat we have used and still use today is International Gold Spar Satin. Underneath we use Hempel´s Favourite, 4 layers. Depending now in how bad condition the surfaces are, it would be best to add at least one layer of Favourite and on top one layer of Goldspar Satin. Some areas may even need more fresh varnish, but that needs to be checked onboard. The main thing is, that the old surfaces are well sanded and all damaged varnish is removed prior to new varnish. B: Outside we have used today Epifanes varnishes. First some 4 layers of Epifanes Clear Varnish ( first layers well thinned ) and on top of that one layer of Epifanes Wood Finish Matte. http://www.epifanes.com/page/clear-finishes best regards NAUTICAT YACHTS OY Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Christian V Svart 7.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2023 Tusen takk for alle gode forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.