Lazyjack Startet 4.November.2023 Link til dette innlegget Startet 4.November.2023 Ikke mye honespor igjen så tror den kunne ga godt av litt honning. Jeg har ikke målt sylinder slitasje enda men om den viser seg å være OK kan jeg hone med stemplene i? Må selvsagt rengjøre godt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.November.2023 Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 Dømt til å bli katastrofe. Du kommer til å få vertikale riper uansett hvor mye du rengjør. Hvis du ikke ser noe på eksosen, eller heller ikke motoroljen lukter eksos etter noen timer, så er det OK som det er. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 Hulda skrev 57 minutter siden: Dømt til å bli katastrofe. Du kommer til å få vertikale riper uansett hvor mye du rengjør. Hvis du ikke ser noe på eksosen, eller heller ikke motoroljen lukter eksos etter noen timer, så er det OK som det er. Da har Hulda talt og det holder for meg👍 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.November.2023 Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 Når stemplene står i er jo uansett deler av sylinderveggen utilgjengelig, så skjønner ikke åssen det skulle la seg gjøre Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
5nacks Svart 4.November.2023 Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 Nå som motoren er ute av båten så ville jeg heller plukket ut stemplene, ikke store jobben. Da får du 1) tilfredsstilt nysgjerrigheten, og 2) tilgang slik st du får målt og honet sylinderveggene skikkelig:) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 Teerex skrev for 7 timer siden: Når stemplene står i er jo uansett deler av sylinderveggen utilgjengelig, så skjønner ikke åssen det skulle la seg gjøre Man får selvsagt ikke honet området stempelet dekker når det står i nedre stilling men man kunne jo tenke seg at det kunne ha en effekt å hone den delen som er tilgjengelig. Nå har jeg skjønt at dette ikke er anbefalt så da står jeg nok over 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 5nacks skrev for 6 timer siden: Nå som motoren er ute av båten så ville jeg heller plukket ut stemplene, ikke store jobben. Da får du 1) tilfredsstilt nysgjerrigheten, og 2) tilgang slik st du får målt og honet sylinderveggene skikkelig:) Motoren står ombord men er flyttet frem i salongen. Kvier meg for å ta jobben med å tømme den for kald og seig olje, snu den for å få av bunnpanna for å inspisere veiv og rådelagre. Når ventiler, stempler og sylindre så bra ut så satser jeg på at resten også er OK Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 4.November.2023 Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 25 minutes ago, Lazyjack said: Motoren står ombord men er flyttet frem i salongen. Kvier meg for å ta jobben med å tømme den for kald og seig olje, snu den for å få av bunnpanna for å inspisere veiv og rådelagre. Når ventiler, stempler og sylindre så bra ut så satser jeg på at resten også er OK Aha, antok at du hadde tatt motoren hjem i garasjen ;) Skjønner at en slik jobb er lite fristende å utføre i båten! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 Lazyjack skrev for 18 timer siden: Da har Hulda talt og det holder for meg👍 Og skulle du bli overmåte fristet. Om du løsner bukkene som holder råde- og bærelagre, mål tolleranser og bytt lagre til rett dimensjon. Om det er mulig å få fatt i. Men nå har du jo statuert et fotnuftig valg. Ikke kluss med noe som funker, det er sikkert mer enn nok annet å henge finga i :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 Sett en liten kokeplate under bunnpanna, så blir nok oljen tynn og grei å suge ut Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.