Jump to content

Infrarødt termometer fra Biltema. Noen erfaringer?


Jannmar

Recommended Posts

Christianl skrev 13 minutter siden:

Den jeg hadde stoppet på 300 grader.

Hvis det er samme modell som TS linker til, så er jo det i såfall ikke ihht. oppgitt spec. Biltema hevder jo at denne skal levere  i temperaturområdet -50 til +500 grader.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

55 minutes ago, Verado said:

 

Jeg kjøpte noe tilsvarende for mange år siden, den fungerer fortsatt.  Ikke verdens mest nøyaktige målinger, men som hovedregel godt nok for mine formål.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker for positive svar. Må jo bukke også etter som jeg fikk de svarene jeg helst ville ha. :smiley:

 

Jeg har byttet termostat, etter at det plutselig ble vanskelig å oppnå driftstemperatur. Det viste seg at termostaten hadde kilt seg i åpen posisjon. Hva det var som "kilte" den vet jeg ikke. Det var ikke mulig å se det på den.

Etter å ha satt inn ny termostat (orginal Yanmardel) viser instrumentet helt normale temperaturer. Jeg ønsker å ha et infrarødt termometer i båten, slik at jeg kan sjekke temperaturer uavhengig av instrument, og da blir det Biltema ser det ut til. Mye bra greier der, bare en vet hva det er, og som vanlig kan Båtplassen gi svar på det meste. :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 4 timer siden:

erfaringer med infrarødt termometer

Du bør leses bruksanvisningen om avlesning fra forskjellige overflater. Avgitt strålevarme avhenger av overflatetemperatur (som du er ute etter) og andre parametre (farge, materiale, polering etc). Jeg vet ikke fysikken bak den måleren). Men om ikke gradene er riktige får du gode indikasjoner på endringer.

Link to post
Share on other sites

Matt sort er vel det optimale for infrarødt termometer og IR-kamera. Blankt metall fungerer som et speil for IR-strålingen, så du måler temperaturen i det som speiler seg, og ikke det blanke metallet.

En sprittusj eller en bit sort teip kan ofte være nyttig å bruke hvis det du vil måle er blankt.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode tips til bruken av termometeret som feks sort kontra blankt målepunkt, og det forstår jeg nå at gjelder dyrere apparater også. Om ikke gradene er helt på håret grunnet overflate osv er ikke det så nøye. Det viktigste blir å se endringer og å ha en referanse, så det blir en tur til Biltema ja. 

Link to post
Share on other sites

baatglede skrev for 8 timer siden:

Jeg har brukt en sånt IR-termometer i et par år nå og er fornøyd med det.

 

Bruker det til å måle temperatur på styrbord og babord motor for å se om det er forskjeller i temperatur på de forskjellige motordelene.

 

Jeg har forskjellig temp. på de 2 Yanmarene ombord. Kunne tenkt meg å finne ut om det bare er giver feil, eller om det faktisk er temp. forskjell på dem. Hvor måler dere event. da..?? På termostat huset, eller ??

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

 

Jeg har forskjellig temp. på de 2 Yanmarene ombord. Kunne tenkt meg å finne ut om det bare er giver feil, eller om det faktisk er temp. forskjell på dem. Hvor måler dere event. da..?? På termostat huset, eller ??

Jeg har målt på litt forskjellige steder. For å sjekke temperaturen på selve motoren så pleier jeg å måle rett ved temperatursensoren på motoren. Et annet interessant sted å måle er selvfølgelig eksos manifold for å få en indikasjon på eksos temperatur.

Link to post
Share on other sites

baatglede skrev 18 minutter siden:

Jeg har målt på litt forskjellige steder. For å sjekke temperaturen på selve motoren så pleier jeg å måle rett ved temperatursensoren på motoren. Et annet interessant sted å måle er selvfølgelig eksos manifold for å få en indikasjon på eksos temperatur.

 

Ok, får kjøpe meg en når jeg kommer hjem igjen...

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 23 timer siden:

Hvis det er samme modell som TS linker til, så er jo det i såfall ikke ihht. oppgitt spec. Biltema hevder jo at denne skal levere  i temperaturområdet -50 til +500 grader.

Den forrige modellen til Biltema (den jeg har) stoppet på 300 grader. De som selges i dag går opp til 500.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...