Jump to content

Øke størrelse på lufteslange septik


Signis

Recommended Posts

Signis skrev 55 minutter siden:

Tenkte å øke str på lufteslangen, men uttaket på tanken er jo den gamle størrelsen.. noen tips til hva man bør gjøre da?

Ta ut tanken og sveis inn en større nippel. 

 

Ps; pga manglende info tok jeg utgangspunkt i at tanken er av rustfritt stål eller aluminium. 

Link to post

Jeg har tre spørsmål angående septiktanken som du har i båten din 

 

A) Kommer du til på innsiden av tanken ?

B) Er den laget av plast ?

C) Har den inspeksjonsluke ?

 

Vist att du kommer til på innsiden av sepriktanken, så får du tak i en slangenippel med bred flens og gjenger +mutter å bred skive.

Så fjerner du den gamle slangenippelen. Borer så hullet opp til samme diameter som

Utvendig diameter på den nye slangenippelen.

Er septiktanken av stivt materiale så kan du bruke blå silikon på flensen og på skiven.

Stikk slangenippelen opp i gjennom hullet som du har borret med flelnsen ned.

Tre skiven på slangenippelen med silikonen ned. Skru så på muttern og hold imot med en vannpumpetang eller lignende. 

Det kan være greit med noen filler på slangenippelen slik at du ikke ødelegger gjengene. 

Vist att septiktanken er av mykt materiale så anbefaler jeg PL400, Sicafleks. Tec7. Eller noe lignende stoff.

Er tanken av sveisbart metal så er i grunnen sveising den beste løsningen, under forutsetning av at du er kjempeflink til å sveise. 

 

 

 

 

Link to post

takk for alle svar! 

 

Tanken er av stål/aluminium.

kommer ikke til inni tanken, den er relativt flat og ligger i skrogbunnen.

Den har tømming over dekk, men siden vi bor i nord hvor det ikke fins en eneste tømmestasjon såvidt jeg vet tenkte jeg å fjerne tømmeslangen (gammel slange som lukter) og blinde av den gjennomføringen. Tips til gasstett blinding?

 

 

Link to post

La tømmingen stå åpen i tillegg til eksisterende lufteslange så er problemet løst. Får du nok oksygen ned i tanken lukter det lite/ingenting, for lite oksygen og det lukter bomber og granater...

 

Siden det allerede lukter av tømmeslangen bør nok den skiftes.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Regner med flensen står noen få mm over dollbordet og da er regnvann inn der helt neglisjerbart, litt verre om du er ute å seiler i styggevær...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
SveinHa skrev for 4 timer siden:

La tømmingen stå åpen i tillegg til eksisterende lufteslange så er problemet løst. Får du nok oksygen ned i tanken lukter det lite/ingenting, for lite oksygen og det lukter bomber og granater...

 

Siden det allerede lukter av tømmeslangen bør nok den skiftes.

 

Tømmerøret går vel ned mot bunnen av tanken og egner seg da dårlig for lufting?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 4 minutter siden:

Tømmerøret går vel ned mot bunnen av tanken og egner seg da dårlig for lufting?

Godt poeng, burde tenkt på det... Jeg hadde en vanntank som ble brukt til septik og da brukte jeg fyllerøret til lufting men det gikk jo bare inn i toppen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Da er det bare å skylle tanken, å levere den på nermeste sveisekyndige verksted rope ut at jeg vil ha større slange på en stuss "her" mens du peker på en vilkårlig plass i tanken. Da tenker jeg ikke på type garasjemekk og fix med Biltema pinneapparat er rett eller gale plassen. For all del. Men at det er en som kan sveise syrefast , hvis ikke blir det en kortvarig lykke.. 

Regn med 2t arbeid med for og etterarbeid for verkstedet og om prisen er verdt det iforhold til å kjøpe en ny plast tank på mål, med stusser plassert og dimensjonert etter eget ønske er en vurdering.. 

Syrefast er ikke evigvarende i sånt miljø. 

Link to post

takk for alle tips endte opp med å ta tanken ut av båten, det var mye gammal moro for å si det mildt. Både tank og slanger er fra 2006, den har neppe vært helt tømt noensinne. Ikke noe for en sart nese for å si det sånn.

 

Tanken skal spyles grundig inni, tenkte å fylle på et eller annet middel som kan stå i tanken noen uker. Tips?

 

Uttak for lufteslange var bak og på siden av tanken, en relativt dum plassering. Ny gjennomføring festes midt oppå tanken, trenger heldigvis ikke sveise. Da vi ikke har tømming her oppe i nord kommer jeg nok bare til å blinde av uttak til tømming fra dollbordet. 

 

Bytter samtlige slanger, skurer skrogbunnen og tipper at jeg maler den ...

20231109_192628.jpg

20231109_170405.jpg

Link to post
Signis skrev for 3 timer siden:

Tanken skal spyles grundig inni, tenkte å fylle på et eller annet middel som kan stå i tanken noen uker. Tips?

 

Signis skrev On 6.11.2023 at 10.44:

Tanken er av stål/aluminium.

 

Det kommer an på hva tanken er laget av. Det har du ennå ikke røpet. Men du trenger uansett ikke å la noe stå på i ukesvis.

 

Signis skrev for 3 timer siden:

Bytter samtlige slanger, skurer skrogbunnen og tipper at jeg maler den

Hvorfor vil male den? 

Link to post

mail sendt! til de som skal gjøre samme arbeid, bare å glede seg. noen tips til hva man trenger til jobben:
 

varmepistol , lettere å få av stive rørende da.

munnbind/gassmaske/dykkeklokke eller lignende, det er en rimelig stram odør til tider

rikelig med tørkepapir og biltemas våtservietter. umulig å gjøre helt uten griseri

stor rørtang, vri litt hit og dit...

nitrilhansker som klippes opp og duct-tape for midlertidige blindinger av åpne rør

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Da er tanken tatt ut av båten, den hadde heldigvis topplokk som kunne skrus av. Banket rundtom hele tanken med en gummikloss og fylte en 10litersbøtte med det jeg tror er urinstein eller noe sånt. Helt forsteinet. 

 

Innenfor dette var tanken helt blank og fin så da må den nesten være syrefast?... 

 

Skal også blinde av det gamle luftehullet da det er på siden av tanken og få på en toppmontert variant. 

Tips til hvordan man skal lage en gassstett avblinding? 

Link to post
Signis skrev 45 minutter siden:

Banket rundtom hele tanken med en gummikloss og fylte en 10litersbøtte med det jeg tror er urinstein eller noe sånt. Helt forsteinet. 

 

Innenfor dette var tanken helt blank og fin så da må den nesten være syrefast?... 

Dette er nok urinstein ja. Greit å få tømt og rengjort.

Men om tanken er av syrefast eller aluminium kan vi ikke si sikkert ut fra den beskrivelsen. Hvis du ikke klarer skille alu fra rustfritt foreslår jeg at du tar noen gode nærbilder og legger ut her. Ta bilder som bla viser noen sveiser, da pleier det å gå greit å skille de to materialene. 

 

Signis skrev 45 minutter siden:

Skal også blinde av det gamle luftehullet da det er på siden av tanken og få på en toppmontert variant. 

Tips til hvordan man skal lage en gassstett avblinding? 

Som jeg nevnte i mitt første svar, det beste er å sveise. Nå som tanken er ute kan du ta den med til et sveiseverksted å få gjort dette proft og permanent, det bør ikke koste mange hundrelappene. 

Link to post

Aluminium er mye "bløtere" enn stål. Finn noe skarpt og lag et riss i noe av aluminium og feks. brødkniven din, så merker du fort forskjellen uten å vite noe om DIN-normer og annet "vitenskapelig".

 

Men nå har jeg andre tanker i hodet. Om noen dager blir jeg "gammel", og da må det feires litt diskret.

 

wine.jpg.821a203c0869434fa8e0516db7023d5c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Signis skrev On 9.11.2023 at 20.54:

Uttak for lufteslange var bak og på siden av tanken, en relativt dum plassering. Ny gjennomføring festes midt oppå tanken, trenger heldigvis ikke sveise. Da vi ikke har tømming her oppe i nord kommer jeg nok bare til å blinde av uttak til tømming fra dollbordet. 

Hvis du skal bruke uttaket for tømming må du ikke glemme å fjerne røret som går ned mot bunnen av tanken . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...