Jump to content

Sirkelformet falsk ekko på radarbilde


Alf-Gunnar

Recommended Posts

Hei, alle kloke hoder. 

 

Jeg har en Raymarine e120 med en analog radar. I det siste har det begynt å dukke opp mye støy, eller falske ekko som sirkler i bildet. 

 

Det virker som om de ekte ekkoene blir dratt med rundt.. Det skaper så mye rot på bildet, spesielt i trange sund og innseilinger at det blir vanskelig å tolke bildet. 

 

Har dere noen ideer om årsak? 

IMG_20231105_175028.jpg

IMG_20231105_173446.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg går ut fra at du har prøvd gain justering. Så da er det vel ekko som blir mottatt eller vist fra feil retning.

 

Dette er det jeg kommer på:

- Objekter ombord på egen båt, som blir truffet av radarbeamen, og reflekterer ut og tilbake  i feil retning. Jeg ser noen av de båtene har lys i omtrent samme høyde som radaren.

- Feil på antennen som gjør at den har for store sidelober

- Feil på elektronikk ?

 

https://photos.inautia.com/barcosNuevos/6/6/9/5/minor-27-range-43225060072767546968486752514565x.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar!  Har testet litt mer og ser at problemet er størst når jeg er nær kaiene med mange store industribygg. Gir nok veldig kraftig ekko. Prøvde meg litt lenger ute til sjøs, og der fikk jeg fint bilde også tett ved store møtende og passerende skip. 

 

Det er vinter og en del snø og is på antennen, mulig dette også kan spille inn.. 

 

Tror jeg kan leve med problemet.. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...