Alf-Gunnar Startet 5.November.2023 Del på Facebook Startet 5.November.2023 Hei, alle kloke hoder. Jeg har en Raymarine e120 med en analog radar. I det siste har det begynt å dukke opp mye støy, eller falske ekko som sirkler i bildet. Det virker som om de ekte ekkoene blir dratt med rundt.. Det skaper så mye rot på bildet, spesielt i trange sund og innseilinger at det blir vanskelig å tolke bildet. Har dere noen ideer om årsak? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.November.2023 Del på Facebook Svart 6.November.2023 Jeg går ut fra at du har prøvd gain justering. Så da er det vel ekko som blir mottatt eller vist fra feil retning. Dette er det jeg kommer på: - Objekter ombord på egen båt, som blir truffet av radarbeamen, og reflekterer ut og tilbake i feil retning. Jeg ser noen av de båtene har lys i omtrent samme høyde som radaren. - Feil på antennen som gjør at den har for store sidelober - Feil på elektronikk ? https://photos.inautia.com/barcosNuevos/6/6/9/5/minor-27-range-43225060072767546968486752514565x.jpg Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 6.November.2023 Del på Facebook Svart 6.November.2023 Det er vel instilling av gain og range. På bilde nr 1 har du ikke den spanske armada etter deg, men ekkoet fra møtende båt vises som en ring på radarskjermer din. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.November.2023 Del på Facebook Svart 6.November.2023 Problemet er for liten demping av sidelobene. Det er vel 13-14 år siden jeg hadde analog radar, husker ikke om dette er justerbart. Det blir seende slik ut på digital radar hvis dempingen av sidelobene er satt alt for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.November.2023 Del på Facebook Svart 7.November.2023 I fly så oppleves liknende bilde hvis det er fukt i nese-konen foran radaren. Så kanskje fukt her å? Tenker da på innsiden av kuppelen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.November.2023 Del på Facebook Svart 7.November.2023 Vanlig falskekko en får når gain er for høyt stillet og en får inn kraftig ekko fra et objekt. Jo mindre/dårligere antenne en har jo større vil dette problemet være. Ting som mastre, stag og annet montert i samme høyde som radarantennen vil også øke dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.November.2023 Del på Facebook Svart 8.November.2023 Ser jeg av og til får tilsvarende på min analoge Raymarine RD418. Da skyldes det ofte at jeg har glemt å endre auto-gain setting (offshore, kyst, havn er valgene). Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.November.2023 Del på Facebook Svart 8.November.2023 Er AIS målene som vises fritidsbåter eller større farkoster? Slike støyfenomener pleier typisk å oppstå ved odder eller annet som stikker ut i vannet, større båter kan også forårsake dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2023 Del på Facebook Svart 8.November.2023 På min digitale Garmin får jeg også til tider radarreflekser smørt utover skjermen. Særlig fra sjømerker med aktiv radarreflektor. Uansett ikke så ekstremt som radaren til TS. Egen rigg gir ikke ekko hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.November.2023 Del på Facebook Svart 8.November.2023 Utstyr på egen båt som fom forårsaker refleksjoner gir ikke sirkelformet støy, det gir "støyflekker" i retningen av objektet som forårsaker refleksjonen på litt distanse. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2023 Del på Facebook Svart 8.November.2023 Fantino skrev for 8 timer siden: Ser jeg av og til får tilsvarende på min analoge Raymarine RD418. Da skyldes det ofte at jeg har glemt å endre auto-gain setting (offshore, kyst, havn er valgene). Jeg stiller alltid gain manuelt Sitér dette innlegget Link to post
Alf-Gunnar Svart 15.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2023 Takk for mange gode svar! Har testet litt mer og ser at problemet er størst når jeg er nær kaiene med mange store industribygg. Gir nok veldig kraftig ekko. Prøvde meg litt lenger ute til sjøs, og der fikk jeg fint bilde også tett ved store møtende og passerende skip. Det er vinter og en del snø og is på antennen, mulig dette også kan spille inn.. Tror jeg kan leve med problemet.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.