Jump to content

Raymarine AIS700 - høy VSWR


Ytterstad

Recommended Posts

Har en Raymarine AIS700 transponer som jeg sliter med return loss/høy VSWR. Det er nærliggende å tro at det er kabel og kabel som er problemet, men de er relativt ny og av ok kvalitet. Proais2 oppgir VSWR på kanal a til under 2:1,  mens på kanal b er den 60-70:1. 

 

Siden VSWR er ulik er det sannsynlig å tro at kabel og antenne er i orden, men at det er selve transponeren som er defekt.  Noen synspunkter på det resonnementet? 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ytterstad said:

Har en Raymarine AIS700 transponer som jeg sliter med return loss/høy VSWR. Det er nærliggende å tro at det er kabel og kabel som er problemet, men de er relativt ny og av ok kvalitet. Proais2 oppgir VSWR på kanal a til under 2:1,  mens på kanal b er den 60-70:1. 

 

Siden VSWR er ulik er det sannsynlig å tro at kabel og antenne er i orden, men at det er selve transponeren som er defekt.  Noen synspunkter på det resonnementet? 

 

Kun delvis enig.

 

Du vil ikke ha slike forskjeller i SWR på to frekvenser som ligger så nær hverandre, med samme kabel og antenne, med mindre antennen har svært spesielle karakteristikker.

 

Har du ...

- vann i kabel?

- vann i terminering?

- vakkel i kabel/terminering?

- en av disse fæle, ubrukelige, loddefri koblingene?

- skarp knekk på kabel?

- feil på AIS700?

 

Du skriver ikke hva slags antenne du har. Jeg har opplevd slitasje (resultat av vibrasjon?) hvor selve antenneelementet, inne i PVC-røret, har løsnet fra endetermineringen i bunnen av antennen.

 

Altså, her er det mange feilkilder, og din eneste kilde til informasjon så langt har vært to ubrukelige SWR-målinger for frekvenser som ligger nesten kloss oppå hverandre. En av disse viser åpenbart feil resultat.

 

Om kabel og endeplugger er enkelt tilgjengelig for visuell inspeksjon, gå over disse fra ende til annen. Om det ser OK ut, fortsette med en skikkelig måling av transmisjonslinje og antenne.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Kaptein Plast skrev for 2 timer siden:

Har du vanlig VHF om bord med ekstern antenne kan du også forsøke med den før du gjør noe mer.

RAYMARINE AIS 700 har innebygd spltter. Så TS kan koble VHF’endirekte på antenna (koble fra AIS’en) og se hvordan det går. Hvis VHF er sterk og klar styrker det hypotesen om at AIS’en er syk.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei, 

176-671 skrev On 6.11.2023 at 17.50:

Har en Raymarine AIS700 transponer som jeg sliter med return loss/høy VSWR

Hei, du utav dette? Jeg får samme feilmelding på min Garmin AIS 800. Garmin sin programvare viser ikke verdiene på SWR slik PROAIS2 gjør, så jeg vet ikke hva verdiene er, bare at de er for høye.

Jeg skiftet antennekabel i masta og ny antenne i våres, så jeg har nettopp send epost til de som gjorde den jobben. De skiftet nok bare ned masta, tviler på at de trakk helt tilbake til kartbordet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...