Jump to content

Hvor nøyaktig er en GPS


Sveinb

Recommended Posts

Garmin 12xl har i følge spesifikasjonene en nøyaktig på < 15m.

For å få best mulig nøyaktighet er det viktig at GPs'en er plassert slik at antennen har best mulige forhold, d.v.s. ingen ting som sperrer for mottaket av signalene. Hvis det er vanskelig å få til en hensiktsmessig plassering kan du skaffe en ekstra antenne som kan fastmonteres på et egnet sted i båten.

Link to post
Share on other sites

Men disse <15m gjelder visst bare i 95% av tiden (usikker om prosentene her). Og årsaken er vel at du må ha en satellit rett over hodet på deg  og ytterlige 3 rett over horisonten med 120 grd avstand (dvs jevn fordelt over hele horisont-kretsen) for å ha best mulig utgangspunkt.

 

Men siden de satelittene flyr rund endrer seg nøyaktigheten  hele tiden.

 

Slik tror jeg det må være  :wink:

Link to post
Share on other sites

I løpet av en tur på 4-5 timer har jeg fått alt fra bortimot nøyaktig posisjon til avvik på 30 meter. Har forsøkt å se noe mønster i satelittposisjonene for å vite nøyaktig når misvisninga er værst, men har vel ikke helt lykkes i det.

Når man kjører i trange fjorder vil vel også fjell og vegetasjon "skygge" for signalene?

 

Svein

Link to post
Share on other sites

Når man kjører i trange fjorder vil vel også fjell og vegetasjon "skygge" for signalene?

Svein

Ja, helt klart at slike ting vil kunne innvirke. Min 12Xl fungerer f.eks nesten ikke i enkelte bygater omgitt av høye hus her i Oslo. Nøyaktighet < 15m er nok under helt ideelle forhold.
Link to post
Share on other sites

I løpet av en tur på 4-5 timer har jeg fått alt fra bortimot nøyaktig posisjon til avvik på 30 meter.

 

Avvik i forhold til hva? En annen GPS? Eller sjøkartet (dvs. at du setter ut GPS posisjonen i kartet og observerer visuelt at du er på feil plass?) Dersom det er det siste så bør du sjekke hvor gammelt kartet ditt er. Nå er jo store deler av kysten målt opp på nytt og det er kommet nye kart for de ny-oppmålte områdene. En GPS posisjon satt ut i de nye kartene skal bli riktig

(forutsatt samme kartdatum på GPS/kart) mens en GPS posisjon satt ut i gamle kart kunne være ganke mye feil (opptil flere hundre meter), dvs GPS posisjonen er jo riktig men kartene er feil/unøyaktige.

Dersom du bruker kart basert på nye oppmålinger, sjekk at GPS'n er satt til samme datum som kartet (WGS84?). Er dette allerede tatt hensyn til, ja da har jeg ikke mer å komme med.

Link to post
Share on other sites

Hej Sveinb !

 

Du spur vad du kan gjøre for å forbedre nøyaktigheten?

 

Det Lasse o Andreas skriver stämmer bra, se till att du får så fri sikt

mot så mange satelliter som möjligt! Har för mig att jag, (har oxo 12xl)

som max haft 10-11 sat. inne samtidigt, da ligger du ute till sjöss med fri horisont

runt om.  Har för mig att du behöver 3-4 sat för att den skall börja o ge positioner!

 

Om du ansluter en extern antenn, så skall den plasseras så lågt som möjligt,

men med fri horisont! Alltså ikke i masttoppen da kan du riskera, att du öker

på feilet istellet!!!( båtens masttopp rör ju sig flere meter i sidled, när båten gungar!)

 

Det Rolf skriver er oxo något som du måste ta hänsyn till, förmodligen

kan feilen i sjökarten vare mycket större en det fel som din GPS ger!

var därför mkt försiktig om du bare gps-navigerer!

 

Även nye sjökart kan vare basert på äldre sjömätning!

Ny sjömätning prioriteras (Nu snakker jag Sverige!) bare för kommersielle

havner, Dvs på Sv.vestkysten  Göteborg, Brofjorden, Inloppet till Uddevalla!!!

Det betyder att även om du har ett nytt sjökart så kan det vare basert

på gammel info.

Att man gått över till WGS 84 innebär bare att man skiftet 'rutnett', förskjutit

LAT/LONG litt !

 

Ett enkelt sett o se nøyaktigheten, er att plotte din kurs när du ligger förtöjd,

da ser du hur båten rör sig på skjermen trots att den ligger förtöjd!   :wink:

 

ett sett o förbättre 12xl nøyaktighet er att ansluta en differentialmottagare,

vilket är möjligt på 12xl, men det koster mer än det smaker, med tanke på

ovanstående om sjökart!

Link to post
Share on other sites

De fleste nyere GPS´er oppgir løpende nøyaktigheten. EPA tror jeg det heter på min Garmin.

Hei.

 

Det er ikke bare nyere GPS'er som oppgir det. Min Garmin 75 fra -94 har det med. Men det er dessværre bare et teoretisk tall beregnet etter hvor mange sattelitter GPS'en ser og hvordan de er plassert i forhold til hverandre. Men for all del, det er en peilepinn på hvor nøyaktig posisjonen din er.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...