kjerag Startet 8.November.2023 Del på Facebook Startet 8.November.2023 Montere teakplanker 10x45 mm på kryssfiner i cockpit på Mørebas 20" . Skal erstatte en rist i tre som er gammel og svak 175x74 cm. Noen tips ? Erfaringer ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.November.2023 Del på Facebook Svart 8.November.2023 Jeg har gjort lignenede jobb et par ganger. Jeg limte med epoxy på kryssfiner og det har holdt bra i mange år, men det var relativt beskyttete områder under kalesje. Ellers er det min erfaring at epoxy ikke alltid er beste alternativet hvis det blir mye utsatt for vær og vind. Epoxyen gir ikke etter når treverket utvider seg og da kan det slippe. Spesielt er teak litt vanskelig å lime, som de fleste fete treslag. Jeg heller nå mer og mer til polyuretanlim. Til lim av teakdekk utendørs ville jeg brukt Sikas PU monteringslim på patron som legges på med fugepistol til min 2 mm tykt lag. Treverket må primes først. Der bruker jeg primeren til Biltema. Teaken ville jeg også vasket med aceton før priming. Kantlister er viktig. Både for utseedde og for hodbarket. Til innendørs bruk har jeg også limt staver av furu på kryssfiner med "nater" i form av teaklister. Alt lmt med epoxy og lakkert med to-komponent lakk. Det ble ganske stilig og har holdt seg bra, og billigere enn teakdørk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Martin_ Svart 8.November.2023 Del på Facebook Svart 8.November.2023 Dette ble flott! Hvordan nater har du på teak-dørken? Har du bilde av furu-dørken også? Og artikkelnummer på Biltema primer? Er det en universal primer? Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 8.November.2023 Del på Facebook Svart 8.November.2023 10 mm tykke staver bør legges i fleksibelt lim ja. Når vi la dekket på ei risørskøyte vi hadde, ble vi fortalt av folk på fartøyvernsenteret at grensa gikk ved 10mm i forhold til hva som kunne legges stivt i epoxy, og hva som måtte få bevege seg. Under 10mm tykkelse kan legges stivt. Vi hadde 11mm staver og la de i sika 298. Avfettet med aceton. Brukte sika 290DC i natene. Med tilhørende primer. Men sikkert mye annet som funker. Husker at natene brukte en evighet på å herde nok til å bli lakkert. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
NilsPils Svart 8.November.2023 Del på Facebook Svart 8.November.2023 Martin_ skrev for 4 timer siden: Dette ble flott! Hvordan nater har du på teak-dørken? Har du bilde av furu-dørken også? Og artikkelnummer på Biltema primer? Er det en universal primer? På denne teakplata brukte jeg natmasse fra Biltema. Har ikke noe vondt å si om den. Biltemaprimeren jeg har brukt til tekdekk med PU-monteringslim og til nater er denne: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/tetning/primer-for-marin-tetning-250-ml-2000021849 Sika har også tilsvarende, bare mye dyrere. Her er noen bilder fra dørkeplatene i Tora. Furu og teak på finerplate med kantlister i teak. Jeg valgte furu her, da teak ville gi for mørkt inntrykk. Resten av iteriøret ble også laget nytt den gangen Her er dørkeplatene hevet så jeg får bred seng. Mangler bare madrassen . . ., gangen . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 8.November.2023 Del på Facebook Svart 8.November.2023 Trulte37 skrev for 3 timer siden: 10 mm tykke staver bør legges i fleksibelt lim ja. Når vi la dekket på ei risørskøyte vi hadde, ble vi fortalt av folk på fartøyvernsenteret at grensa gikk ved 10mm i forhold til hva som kunne legges stivt i epoxy, og hva som måtte få bevege seg. Under 10mm tykkelse kan legges stivt. Vi hadde 11mm staver og la de i sika 298. Avfettet med aceton. Brukte sika 290DC i natene. Med tilhørende primer. Men sikkert mye annet som funker. Husker at natene brukte en evighet på å herde nok til å bli lakkert. Her er jeg helt enig vedr. tykkelse og fleksibelt lim. Men det har også å gjøre med bredden på detaljene. På Saowane ble 6 mm tykke og 45mm brede teakstaver lagt med epoxy på fordekket. Det har holdt seg bra i snart 15 år. Men på et par detaljer med større bredde har det løsnet og lekket inn vann. Ved utbedringen i våres lagde jeg der nye deler som jeg krysslimte i to lag med vanlig PU-lim, tilsammen 8 mm tykke og la i elastisk PU-monteringslim. Da jeg fjernet kryssfiner under taekstavene fikk jeg plass til tykkere teak og monteringslim. Jeg brukte også samme Sika lim og fugemasse Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Martin_ Svart 8.November.2023 Del på Facebook Svart 8.November.2023 Takk for utfyllende svar! Og flott innredning i båten 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.