Jump to content

yamaha 9,9 uten el.start/gir-konsoll.


sjøulv

Recommended Posts

Du sier ikke hvilken motor, om det er elstart, 2 eller 4 takter eller annet. Så vanskelig å gi konkrete råd.

 

Jeg vil anta du har en 2 takter, og at det er gass og girhendel på styrbord side av motor. 

 

Da kan du gi gass på den som er til gassen, mens en annen person drar i snoren. Choken sitter vel på en liten spak fremst på motoren. 

 

Hvis ny 4 takter så er det nok ikke slik.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvilke service skal du gjøre? Tenker du kun vinterkonservering, eller tenker du noe mer?

 

Jeg har ikke selv en firetakt (bortsett fra en 6hk, de andre større er totaktere). Men jeg tipper du kan konservere uten å starte motor. 

 

Stammen drenerer ut alt vann når den står vertikalt, så det er ikke noe vann i den. Det hadde vært best å skylle ut med ferskvann, men det er jo mulig den motoren har en slik slangetilkopling? Kjenner som sagt ikke motoren. 

 

Ellers er det girolje som jeg liker best å bytte før vinteropplag, rett og slett fordi hvis det har vært lekkasje av saltvann inn i giroljen i løpet av sommeren, så får man kontrollert det før en lang vinter.

 

Til slutt ville jeg drenert ut bensin av motoren, slik at den står tørr om vinteren. 

 

Hvis du vil starte den så tipper jeg du bør kople til 12V batteri samt kontrollen. For man bør vel ikke kjøre en motor med elstart uten at den kan lade, samt at det er lettere å få til å fungere. Jeg aner ikke om det er startsperre etc på en så ny motor.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 16 timer siden:

Hvilke service skal du gjøre? Tenker du kun vinterkonservering, eller tenker du noe mer?

 

Jeg har ikke selv en firetakt (bortsett fra en 6hk, de andre større er totaktere). Men jeg tipper du kan konservere uten å starte motor. 

 

Stammen drenerer ut alt vann når den står vertikalt, så det er ikke noe vann i den. Det hadde vært best å skylle ut med ferskvann, men det er jo mulig den motoren har en slik slangetilkopling? Kjenner som sagt ikke motoren. 

 

Ellers er det girolje som jeg liker best å bytte før vinteropplag, rett og slett fordi hvis det har vært lekkasje av saltvann inn i giroljen i løpet av sommeren, så får man kontrollert det før en lang vinter.

 

Til slutt ville jeg drenert ut bensin av motoren, slik at den står tørr om vinteren. 

 

Hvis du vil starte den så tipper jeg du bør kople til 12V batteri samt kontrollen. For man bør vel ikke kjøre en motor med elstart uten at den kan lade, samt at det er lettere å få til å fungere. Jeg aner ikke om det er startsperre etc på en så ny motor.

Takk for råd! Den har slangetilkobling så tenker å spyle. Er det mulig å tømme etter frostvæskeblanding for bedre beskyttelse? Høstservice for meg er typisk smøring, skift av olje/filter, impeller i år, sjekke reg.reim osv. Trenger kanskje ikke starte opp men det hadde jo vært fordel ved oljeskift motor samt varmkjøring med frostvæske. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...