Jump to content

OT. Liming med epoxy


Jon-Kåre

Recommended Posts

Guttungen prøvde sin nye fjernstyrtebil ned trappen med dårlig resultat da "opphenget" til det ene fremhjulet knekte. Dette er lagetr av pvc plast tror jeg er cirka 4mm tykk med en bruddflatelengde på cirka 1cm på skrå. tror det gode forum at dette kan limes med epoxy eventuelt hva kan jeg lime det med

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Superlim forutsetter 2 bruddflater som fortsatt passer perfekt til hverandre; passer best når det limes rett etter skaden.

 

Ellers finnes det også spesielle PVC-lim. Før i tiden var alle avløpsrør i PVC; kanskje din favoritt-rørlegger ved noe - eller en modellbåt/-bil/-fly-butikk.

 

Og for det tredje kan PVC sveises, og for det fjerde kan også epoksy funke.

Link to post
Share on other sites

Guttungen prøvde sin nye fjernstyrtebil ned trappen med dårlig resultat da "opphenget" til det ene fremhjulet knekte. Dette er lagetr av pvc plast tror jeg er cirka 4mm tykk med en bruddflatelengde på cirka 1cm på skrå. tror det gode forum at dette kan limes med epoxy eventuelt hva kan jeg lime det med

Dette har jeg litt erfaring med - for kan nok trygt si at jeg har smelt radiostyrte bilen inni bettongklosser noen ganger. Toppfart 60km/t - pang i bettongen. "lurer på hvorfor forhjulet henger sånn rart ut til siden" :rolleyes:

Bilde

Bilde

 

 

Jeg har prøvd masse løsninger - men ikke noe annet enn ny del holder. Problemet med hjemmesnekra deler i forstillinga er at hjulvinkelen kanskje ikke blir helt optimal - og da blir bile fort ustabil.

 

Men ettersom dette var innendørs (eller var det det?) - og gutten bor hjemme hos foreldrene var det kanskje ikke bensindrevet bil han kjørte med inne?

 

Jeg var ute og kjørte i går på frossent gress, snø og is - måtte starte bilen inni gangen - ØKH rynket litt på nesa :rolleyes:, og hun lata som om hun var lei seg da jeg kræsja i pæretreet :lol:

 

Men litt info om biltype så kan jeg kanskje hjelpe mer - Jr har et par lekesaker jeg mekker på også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ute for det samme, radiostyrt bil som krasjet så hele hjulopphenget knakk. Limt med lynlim, og forsterket med smeltelim og biter av baufilblad. Ble sterk som f. Men må visst vurdere å skaffe bedre batterier, guttungen (på 4 år) viser liten forståelse for at det skal ta så lang tid å lade batteriene, når de blir så fort tomme...! :nonod:

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ute for det samme, radiostyrt bil som krasjet så hele hjulopphenget knakk. Limt med lynlim, og forsterket med smeltelim og biter av baufilblad. Ble sterk som f. Men må visst vurdere å skaffe bedre batterier, guttungen (på 4 år) viser liten forståelse for at det skal ta så lang tid å lade batteriene, når de blir så fort tomme...! :nonod:

Kjøp hurtiglader og et par batterier med 3000mAh - da holder de til jr blir lei hver gang.

 

Vi er i ferd med å kontrahere Bittebittebitteliten I - skal være klar til sommeren. Bruker samme batterier som i den fantastisk bra Lego radiostyrte bilen til jr (7,2V) - inverter er innkjøpt også så batterier kan lades i båten. Max fart er 17 knop :smiley:

Bilde

 

Worse modellen med store hekkbølger finnes også:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Alt kan limes bare bruddflaten har nok areal, uten det funker det dårlig.

Eksen har klokkertro på lim... Det har ikke jeg.

 

I utgangspunktet virker lim på en av to måter.

Klister eller sement

 

-Lager en forbindelse mellom to flater som holdes sammen av limet. Fungerer greitt for to ulike materialer.

-araldit, karlsonslim, lynlim, epoxy

 

-"Sveiser" sammen det som limes. For eksempel plastmaterialer som i modellfly. Også kalt cement.

- Modellflylim (polystyrene cement), enten i tyntflytende, eller iblandet bindmateriale

 

I tilfellet ditt ville jeg valgt å spjelke bruddstedet med et par glødende knappenåler/eller passende stifter i bruddflaten og pvc-lim. (fås hos en som selger sentralstøvsugere)

 

Hvis ditt tilfelle var mitt ville jeg skaffet eller lagd en ny del.

Link to post
Share on other sites

Men litt info om biltype så kan jeg kanskje hjelpe mer - Jr har et par lekesaker jeg mekker på også.

Dette er en elektrisk bil til 500,- så ikke den store saken men det blir for lettvimt å bare kjøpe ny sånn uten videre da han som 6 åringen må lære seg til at han ikke bare kan la ting bli ødelagt. Når jeg skriver pvc så er jeg ikke sikker på at det er dette men det ser slik ut for meg. Lyn likm finnes det vel mange typer av og?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvor får man disse?

 

Batteriene som følger med er på 800mAh... :sad:

Sjekk Ebay, her får du batteri til under en brøkdel av "norske" priser. Selv med frakt og moms har det hvert lønnsomt for meg..

 

 

Alt kan limes bare bruddflaten har nok areal, uten det funker det dårlig.

Eksen har klokkertro på lim... Det har ikke jeg.

 

I utgangspunktet virker lim på en av to måter.

Klister eller sement

 

-Lager en forbindelse mellom to flater som holdes sammen av limet. Fungerer greitt for to ulike materialer.

-araldit, karlsonslim, lynlim, epoxy

 

-"Sveiser" sammen det som limes. For eksempel plastmaterialer som i modellfly. Også kalt cement.

- Modellflylim (polystyrene cement), enten i tyntflytende, eller iblandet bindmateriale

 

I tilfellet ditt ville jeg valgt å spjelke bruddstedet med et par glødende knappenåler/eller passende stifter i bruddflaten og pvc-lim. (fås hos en som selger sentralstøvsugere)

 

Hvis ditt tilfelle var mitt ville jeg skaffet eller lagd en ny del.

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

 

Dette er en elektrisk bil til 500,- ...

Da er nok lim løsningen ja. Tror neppe du får tak i løs del...

Tja, jeg vet jo ikke hvor bilen er kjøpt. Men vi kjøpte en i det prisleie til vår sønn hos Fætter BR i København. Hjulopphenget gikk i stykker rett etterpå. ToysR'us / Fetter-BR i Oslo fikset ny del, tror det var under hundrelappen jeg betalte. De bestilte fra/gjennom hovedkontoret i Danmark, og det tok vel et par uker om jeg husker rett...

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Lærte av en limleverandør at lynlim funker på "all" plast der limet flyter utover. Hvis limet legger seg i dråper med markert kant, så funker det ikke.

 

Mons

Etter utført test limte jeg delen og det ser ut tiøl å sitte som et skudd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

også ned trappa? eller har jr lært at biler ikke kan fly?

Han har nok lært tror jeg men man må da vite at det var nabogutten på 4 som sa at han skulle kjøre ned trappa så da så.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Han har nok lært tror jeg men man må da vite at det var nabogutten på 4 som sa at han skulle kjøre ned trappa så da så.

Kjenner igjen den der ja. Det var ikke min skyld - jeg bare gjorde som han sa jeg...

Jeg lærer ungene mine at uansett hva andre sier så må de selv ta sine valg - og stå for dem. Men hører de :nonod: men konsekvensene er de samme :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...