Jump to content

Kan man sette inn to gjengeinnsatser etter hverandre?


Lazyjack

Recommended Posts

Sannsynligvis er det ulik stigning på ytre og indre gjengene, noe som isåfall betyr at det vil stemme eller ikke alt ettersom du vrir på den ytterste. Problemet kan bli å treffe riktig, og at det deretter vrir seg så alt kiler seg og sitter fast uten at du har fått skrudd inn passe langt.

 

Kan du få kjøpt i lengre lengder?

 

Trenger du mer lengde enn innsatsen?

 

Et tips kan være å røpe gjengedimensjoner og hvilken lengde du har på innsatsen så det kanskje kommer tips om riktig innsats med leverandør.

 

Vi vet jo ikke engang om det er mm eller tommer og om du bruker innsats av maskiner type eller tråd-typen.

 

Vi vet heller ikke om du har boret og dermed bestemt utvendig gjengedimensjon.

 

Har selv brukt gjengeinnsats etter tennplugg var dratt til så den glapp over.

 

Har også brukt helicoil endel i industrien for mange år siden.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lazyjack said:

Har kjøpt meg et sett med gjengeinnsatser men de er korte i forhold til hullet som har ødelagte gjenger. Tenker at det skal godt gjøres at gjengene i de to innsatsen vil matche men er usikker.  Det er 10 mm innsats jeg skal bruke og det er nok akkurat plass til to i hullet. 

Er det nødvendig å reparere hele lengden med gjenger? Er det noe som ikke krever enormt med styrke for å holde, kan det tenkes at det holder med å fikse halve gjengepartiet. Om du vil prøve med to innsatser, kan du bruke bolten til å skru de inn? Da har du på forhånd testet at gjengene matcher. 

Link to post
Share on other sites

Hvis du får plass til begge, er det ikke noe problem å få de til å matche. Jeg har gjort det noen ganger. Det er ingenting som tilsier noe annet.

Bare vær obs på at den siste ikke blir stående for langt oppe i hullet, da blir det trøblete å entre skruen etterpå. Hvis det ikke er nok gjengelengde, er det fullt mulig å klippe av et stykke i toppen av innsatsen.

  

 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 2 timer siden:

Sannsynligvis er det ulik stigning på ytre og indre gjengene, noe som isåfall betyr at det vil stemme eller ikke alt ettersom du vrir på den ytterste.

Det er feil, stigningen er 100% lik hele veien, og gjengerillene, eller selve gjengen vil følge nøyaktig samme "spor" uansett hvor du avslutter den ytterste. 

Det som kan bli feil, er om den ytterste skrus for langt inn og blir trykket delvis imot den innerste innsatsen. Det sikreste er å la det bli litt avstand mellom dem. Vær også ekstra forsiktig når du skal fjerne medbringeren på ytterste innsatsen slik at den ikke kommer i konflikt med den innenfor. 

 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 53 minutter siden:

Det er feil, stigningen er 100% lik hele veien, og gjengerillene, eller selve gjengen vil følge nøyaktig samme "spor" uansett hvor du avslutter den ytterste. 

Det som kan bli feil, er om den ytterste skrus for langt inn og blir trykket delvis imot den innerste innsatsen. Det sikreste er å la det bli litt avstand mellom dem. Vær også ekstra forsiktig når du skal fjerne medbringeren på ytterste innsatsen slik at den ikke kommer i konflikt med den innenfor. 

 

Da tror jeg at jeg nøyer meg med e'n innsats. Det blir uansett sterkere enn det var siden innsatsen nå får større omkrets og dermed bedre tak i materialet. Den er dessuten i rustfritt som er vesentlig hardere enn omgivelsene og med rustfri bolt så blir det bra. 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 1 time siden:
19 fot skrev for 4 timer siden:

Sannsynligvis er det ulik stigning på ytre og indre gjengene, noe som isåfall betyr at det vil stemme eller ikke alt ettersom du vrir på den ytterste.

Det er feil, stigningen er 100% lik hele veien, og gjengerillene, eller selve gjengen vil følge nøyaktig samme "spor" uansett hvor du avslutter den ytterste. 

Det som kan bli feil, er om den ytterste skrus for langt inn og blir trykket delvis imot den innerste innsatsen. Det sikreste er å la det bli litt avstand mellom dem. Vær også ekstra forsiktig når du skal fjerne medbringeren på ytterste innsatsen slik at den ikke kommer i konflikt med den innenfor. 

Du tar utgangspunkt i at trådstarter har en bestemt type gjengeinnsats, den med trådgjenger.

 

Jeg tar utgangspunkt i at det finnes flere slag gjengeinnsatser, også en hel metallhylse med gjenger innvendig og utvendig, hvor det muligens kan være ulik stigning innvendig og utvendig, og hvor det kan være ulikt hvordan de er plassert i forhold til hverandre om det er lik stigning (sånn at man ikke kan forlenge med 2 stk og få full klaff på gjengene).

 

Her er noe tilsvarende det  jeg har brukt i båtsammenheng (pluggjenger på påhengsmotor):

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/tennpluggverktoy/tennpluggjenger-5-stk-2000021873

 

Men såvidt jeg husker så var det  litt mer tykkvegget enn det som er på bildet (den jeg kjøpte i 2007 finner jeg ikke igjen nå).

 

Det kan også hende det finnes flere andre løsninger enn de to jeg har brukt.

 

Trådstarter har ikke skrevet noe om hva slags gjengeinnsats han har, derfor holdt jeg muligheten åpen for begge og spurt hvilken det er, men uten å få noe svar på dette. Vi kan derfor ikke vite hva slags gjengeinnsats trådstarter har.

 

Her har man en gjengeinnsats som har så mye godstykkelse at det lett kan være ulik stigning på innvendige og utvendige gjenger:

https://www.wee.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_kid=1744173&b_id=1695331&gclid=CjwKCAiAxreqBhAxEiwAfGfndLyPQuyPKMty144Im4yqUuLhmCELBHuRzinjHa_WpKbvIGomYosG8hoCR0cQAvD_BwE

 

Og her er en som hvertfall har ulik stigning innvendig og utvendig:

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fshop.berner.no%2Fcontent%2Fimages%2Fthumbs%2F0058749_gjengeinnsats-for-treverk-m10x20-din7965-efz-88206-100_415.jpeg&tbnid=ccoqIoW7RyWYdM&vet=12ahUKEwin87LVgrqCAxUJKxAIHUxcBNUQMyhDegUIARCJBA..i&imgrefurl=https%3A%2F%2Fshop.berner.no%2Fkompresjonsm%C3%A5ler-diesel-2&docid=co_VkgnPws1tHM&w=415&h=355&q=gjengeinnsats tennplugg&ved=2ahUKEwin87LVgrqCAxUJKxAIHUxcBNUQMyhDegUIARCJBA

 

 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 5 timer siden:

Som jeg skriver er det 10 mm innsats (10 mm grovgjenger, 1,5 mm stigning). 

Hullet er ca. 21 mm dypt og lengden på innsatsene er ca. 10 mm. 

Du har skrevet at det er 10mm innsats, men DA JEG SPURTE så hadde du ikke skrevet om 10mm er dimensjonen på ytre eller indre gjenger (eller hva stigninga er) eller om det er lengda som er 10mm, det var derfor jeg spurte om dette slik at du kunne opplyse de dimensjonene som trengs for å få hjelp til å evt skaffe annen bedre egnet innsats (som du i ettertid har konkludert med at ikke trengs likevel).

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 15 minutter siden:

Du har skrevet at det er 10mm innsats, men DA JEG SPURTE så hadde du ikke skrevet om 10mm er dimensjonen på ytre eller indre gjenger (eller hva stigninga er) eller om det er lengda som er 10mm, det var derfor jeg spurte om dette slik at du kunne opplyse de dimensjonene som trengs for å få hjelp til å evt skaffe annen bedre egnet innsats (som du i ettertid har konkludert med at ikke trengs likevel).

👍

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 6 timer siden:

Har kjøpt meg et sett med gjengeinnsatser men de er korte i forhold til hullet som har ødelagte gjenger.

 

Hvis det er Helicol  (løsgjenger) du har kjøpr så er det en gjenge tap som følger med.

Ikke sett inn to en er mer en nok.

Pass på at du knekker tråden, 

 

image.png.0a359db28f5236b1e6899a40d0048330.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

 

Hvis det er Helicol  (løsgjenger) du har kjøpr så er det en gjenge tap som følger med.

Ikke sett inn to en er mer en nok.

Pass på at du knekker tråden, 

 

image.png.0a359db28f5236b1e6899a40d0048330.png

Jeg har kjøpt BT sitt sett og nødvendig verktøy er med. Ettersom jeg har lest om dette så ser jeg at det vanligvis er nok med en innsats selv om den ikke dekker hele hullet lengde. Årsaken er bedre hold grunnet materiale og større omkrets. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 11 timer siden:

Årsaken er bedre hold grunnet materiale og større omkrets. 

Som @Gullfisk sier tommelfingerreglen er Lengde på gjengeparti er lik Dia på bolten, se i andre enden og "høyden på mutteren".  

Setter du inn Helicol  i aluminiums blokk trekker en ut  en Helicol  fra blokka  med samme  "moment" som da en overterkte aul.gjengene. Det svake ledd er matrialet i "blokka" som regel. mer skjelden at en ødlegger bolt/pinneskrue.

DET er viktig og bruke moment nøkkel med rett moment og ikke tar det lille ekstra, det går en gang men skjelden to ganger på samme bplt/pinne skrue.

Overtrekker  en Helicol er neste løsning   denne hvis en må ha samme dia på bolt/pinneskrue.

image.png.66180bc19efea63fe318a893fd7d2222.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...