Jump to content

Vindskjerm skadet i høststormen. Tresfjord 340 Fortsettelse...


Roger og Olina

Recommended Posts

Saken begynner her for de som ikke har lest starten.

Vel, for å følge litt opp denne saken - så ble dette en del mer komplisert enn jeg først trodde. Jeg hadde ett håp om at dette kunne limes sammen og ferdig med det. NOT!

Men skal gå litt tilbake. Etter råd fra flere her (takker og bukker) så meldte jeg dette inn som en skade til forsikringen. Jeg tok også kontakt med produsenten av vindskjermen, som er ERTEC i Tvedestrand. Etter å ha pratet med en hyggelig kar på service avdelingen så skulle jeg sende inn bilder.  Han ringte meg tilbake og sa at skadene var så omfattende at de ville ha båten fraktet til Tvedestrand.

DEN så jeg ikke komme!

Han forteller videre at hele vindskjermen må demonteres totalt. Videre må alle profilene sjekkes, rettes eller lages nye om de har for store skader.

Glassene i fronten er så tunge at de kan ha skadet bunnlisten når de kom ut av topplisten og la seg ned i spenn.

Jeg tar så kontakt med forsikringen og forteller hva leverandøren har sagt. Jeg sier videre at det er viktig at det skjer noe fort. For om det kommer snø, så blir ikke dette like enkelt. Jeg får beskjed om at de skal få en takstmann til å se på skaden, så kan han kontakte leverandøren og ta det videre med dem. Helt topp det.

I mellomtiden så sjekker jeg hvem som kan frakte båten fra Mandal til Tvedestrand. Når det er på plass, så tar jeg kontakt med forsikringen igjen og ber om status. De hadde fremdeles ikke kontaktet takstmann, noe som provoserte meg litt. Jeg fortalte at båten ligger på land og eier av marinaen har ventet med å plassere båter i nærheten av våres båt i og med at den må fraktes osv osv. Vel, de skulle kontakte takstmann. For et par dager siden så ringte jeg igjen for å få status. Ingenting hadde skjedd, men hun lovet å følge opp saken. Pølseprat..! Jeg satt meg da ned og skrev en meget tydelig mail som jeg sendte. Dagen etter ringte takstmannen og i dag har han vært å sett på skadene. Han skulle så kontakte transportør og ERTEC for å få ett prisestimat. Så nå får jeg håpe det skjer noe før snøen kommer. Mulig jeg er utålmodig og det har ikke gått så mange dagene siden skaden skjedde. Men hadde jeg ikke mast, så tror jeg det hadde drøyd en stund før takstmannen hadde kommet. Nå må jeg bare vente, noe jeg ikke er god på :wink:

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 24 minutter siden:

og i dag har han vært å sett på skadene. Han skulle så kontakte transportør og ERTEC for å få ett prisestimat. Så nå får jeg håpe det skjer noe før snøen kommer.

 Håper jeg tar feil men har en dårlig føelse på att selskapet  kommer til å avvise kravet  da det neppe er stormen som har blåst glasset ut av ramma.Om så skulle være var nok vindskjermen betydelig sveket av tidens tann

 

Link to post
Share on other sites

Det være seg storm eller ubudne gjester, så bør vel forsikringen dekke dette?

Ang. takstmann så skjønner jeg frustrasjonen.

20de Oktober ble min båt skadet i stormen som tok med seg to seksjoner av flytebryggene i betong.

Jeg meldte hendelsen inn til mitt selskap i løpet av den helgen, siste melding er at takstmann kommer til uken, en dag :confused:

Har gitt uttrykk for min bekymring mht båten, da det er sprekker etter skader og  med alt regnet og snart kuldegrader ser jeg for meg frostspreng og tilleggs skader. Jeg ville jo ha båten på land og dekket til fort som mulig for å unnga slikt da det ikke blir utbedring av skader før temperaturen tilsier det. (Til våren en gang)

 

Den som lever får se ! Lykke til.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 10.11.2023 at 18.36:

 Håper jeg tar feil men har en dårlig føelse på att selskapet  kommer til å avvise kravet  da det neppe er stormen som har blåst glasset ut av ramma.Om så skulle være var nok vindskjermen betydelig sveket av tidens tann

 

Nå var det ekstremt mye vind og som takstmannen sa så ser dette ut som en skade etter kraftig vind som kan ha kommet bakfra, men det er vanskelig å si hva som er årsaken. Jeg får nå håpe at dette løser seg, for hvorfor har en forsikring om de ikke dekker skader når de skjer?

Så jeg krysser fingrene for at det løser seg...

Link to post
Share on other sites

Trawler 42 skrev for 6 timer siden:

Det være seg storm eller ubudne gjester, så bør vel forsikringen dekke dette?

Ang. takstmann så skjønner jeg frustrasjonen.

20de Oktober ble min båt skadet i stormen som tok med seg to seksjoner av flytebryggene i betong.

Jeg meldte hendelsen inn til mitt selskap i løpet av den helgen, siste melding er at takstmann kommer til uken, en dag :confused:

Har gitt uttrykk for min bekymring mht båten, da det er sprekker etter skader og  med alt regnet og snart kuldegrader ser jeg for meg frostspreng og tilleggs skader. Jeg ville jo ha båten på land og dekket til fort som mulig for å unnga slikt da det ikke blir utbedring av skader før temperaturen tilsier det. (Til våren en gang)

 

Den som lever får se ! Lykke til.

Uff da, høres ikke bra ut og ja, forsikringen bør dekke det. Hadde båten sett ut som en "dass" og ikke tatt vare på, så kan det sikkert diskuteres. Men når en båt som har en del år på seg og fremstår som rimelig strøken, så kan jeg ikke se at det skal være så mye diskusjon.

Han sa det han som var å skulle se på skadene på våres at det var veldig mye å gjøre etter disse to høst stormene. Så stresser litt selv vedr frost osv.

Så lykke til, til deg også :wink:

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev On 11.11.2023 at 19.58:

Nå var det ekstremt mye vind og som takstmannen sa så ser dette ut som en skade etter kraftig vind som kan ha kommet bakfra,

Her mener jeg at du må arrestere takstmannen for vinden kom Forfra ,  ifølge første tråd.

Det må være at vindpresset mot ruta ble for mye.

Så det ikke blir til en vindfylt kalesjen som får skylda..

Skjønner egentlig ikke hvorfor forsikringen ikke skal dekke , det eneste selvpåskylte må være at du har båt.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 13.11.2023 at 17.20:

Her mener jeg at du må arrestere takstmannen for vinden kom Forfra ,  ifølge første tråd.

Det må være at vindpresset mot ruta ble for mye.

Så det ikke blir til en vindfylt kalesjen som får skylda..

Skjønner egentlig ikke hvorfor forsikringen ikke skal dekke , det eneste selvpåskylte må være at du har båt.

 

Nå har det vært litt frem og tilbake her. Men forsikringen dekker nå alt. Transport til Tvedestrand, 2 nye vinduer og da burde det meste bli bra. Har pratet med transportør og nå er det bare opp til Ertec når de kan ta imot båten... Har vært mye dette...

Link to post
Share on other sites

Bra at det ordner seg. 
 

Hvor bred er båten? Er det noen utfordringer med veitransport på grunn av bredden?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 8 timer siden:

Nå har det vært litt frem og tilbake her. Men forsikringen dekker nå alt. Transport til Tvedestrand, 2 nye vinduer og da burde det meste bli bra. Har pratet med transportør og nå er det bare opp til Ertec når de kan ta imot båten... Har vært mye dette...

 

Så bra at det ordnet seg til slutt :thumbsup:

Min båt skal til verksted lokalt, men ikke før den 6 i neste måned, ting tar tid, det er sikkert.

Lykke til videre !

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

Bra at det ordner seg. 
 

Hvor bred er båten? Er det noen utfordringer med veitransport på grunn av bredden?

335cm sier mr google. så følgebil er vel saken her. Så spørs jo med høyden på targabøylen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Trawler 42 skrev for 19 timer siden:

Så bra at det ordnet seg til slutt :thumbsup:

Min båt skal til verksted lokalt, men ikke før den 6 i neste måned, ting tar tid, det er sikkert.

Lykke til videre !

Takk for det og like så. Jeg vet ennå ikke når vår skal på verksted, for Ertec har ikke kommet med noen tilbakemelding på nettopp dette...

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Dette var skuffende. Tok en tur på verkstedet der båten er. Den står nå på utsiden fordi den skal fraktes hjem til tirsdag. Som sagt så har båten vært på verksted siden desember pga skade på vindskjermen. Så den har blitt tatt av båten, demontert og satt opp på nytt. Det regnet i natt og når jeg kommer inn i båten, så ser jeg med en gang at den ikke er tett. Det kommer vann inn fra bunnlisten på flere plasser. Dette er en forsikrings sak som har kommet på en utrolig høy sum. Så er den ikke tett. Utrolig skuffende og jeg er veldig lei av hele saken og firmaet det gjelder.

 

20240406_095722.jpg

20240406_095542.jpg

20240406_095605.jpg

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 53 minutter siden:

Nå syntes jeg du har fått nok trøbbel med denne skaden så håper de hiver seg rundt og får fikset det slik att sesongen kan begynne

Det er ett annet firma som skal fikse dette. De som har reparert skaden på targabøylen. Det er jeg glad for, for de har fulgt opp på en god måte hele tiden.  Så da håper jeg alt løser seg til slutt. Men er lei og sliten av hele greia.. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...