Jump to content

Rørdeler som ikke tåler varmtvann

tobixen

Recommended Posts

Det er alltid noe som går i stykker og må fikses i en båt. Jeg har hatt noen runder med å bytte ut varmtvannsledninger, det viser seg at det som fulgte med originalt går i stykker etter mange års bruk med veldig varmt vann. I går fant jeg imidlertid denne - et t-stykke i plast som tilsynelatende er blitt skjørt pga varmen og plutselig brukket (det er underlig, har ikke vært noe bevegelse der):

20231111_042039.jpg.04b7a5098bb2e5e16c34fc124798531d.jpg

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Heldigvis hadde jeg en tilsvarende greie i metall liggende i lageret av reservedeler, så nå burde akkurat dén koblingen holde noen dekader eller mer.  Jeg har en høy terskel for å kaste ting jeg ikke har bruk for, plutselig en dag så viser det seg at de er nyttige allikevel :-)  På båt har man begrenset med plass, men man aner ikke helt hva slags reservedeler man plutselig får bruk for rundt neste odde.

Største delen av jobben var å demontere båt for å lokalisere problemet og komme seg til, tørke opp vannsøl, samt montere alt sammen igjen.  Jeg er heldigvis alene ombord nå, er ganske vanskelig med fremkommeligheten ombord når jeg driver på med denne typen arbeid :-)

Neste arbeidsoppgave er å se på og eventuelt bytte ut to lensepumper jeg kjøpte og installerte på en enda mindre tilgjengelig plass forrige vinter (lensepumpene som skulle tatt unna denne vannlekkasjen).  Begge fungerte da de ble installert.  Den største viste seg å ikke ha nok oomph til å pumpe vannet over svanehalsen (den minste har jeg jukset litt med, den pumper bare vannet frem til en gråvannstank).  Jeg tror jeg skal poste en en tråd om "ubrukelige lensepumper" etterhvert, der har jeg etterhvert begredelig mange erfaringer med lensepumper som ikke fungerer som de skal.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...