Jump to content

Er det noen som har erfaring med lette gummibåter mellom 15 og 25 kilo?


Fjellfiskern

Recommended Posts

Kort fortalt så har jeg tenkt en stund på å skaffe meg en båt som enten kan slenges på taket eller i bagasjerommet på bilen. Den jeg har sett mest på er West Light 250.

 

Planen er å bruke den i vann som feks Bygdin, Jølstravatnet, Vangsmjøsa og Strondafjorden. Altså lange smale vann innimellom fjell sammen med elmotor. (Sannsynligvis Torqeedo Travel 1103 eller 903).

 

Hva kan jeg egentlig forvente i denne klassen?

 

Og er det noen modeller som skiller seg ut positivt?

 

----

 

Kan forøvrig nevne at tyngre båter ikke er aktuelt, har ikke tilhengerfeste på bilen og ønsker noe jeg enkelt kan løfte alene.

Link to post
Share on other sites

Fjellfiskern skrev 39 minutter siden:

 

Kan forøvrig nevne at tyngre båter ikke er aktuelt, har ikke tilhengerfeste på bilen og ønsker noe jeg enkelt kan løfte alene.

Betyr det at aluminium er uaktuelt? Det finnes ellers mindre alu-båter og prammer på 30-40 kg, som bør kunne fraktes på taket av bilen. 
En fordel med alu er at det er enklere å feste feks. stangholdere mv. Skal du dorge alene med to stenger er det en stor fordel å få festet stengene. 

Link to post
Share on other sites

Hadde en aquaquick. Den  var 230 cm lang og Veidekke 20 kg. Den hadde oppblåsbar bunn. Den plante faktisk med en 3,5 mercury 4 takt.

Denne ble kårettil årets jolle da den kom for ca år siden i svenske båtblader. Så langt alt bra. Men den hadde for lite oppdrift bak så den var rett og slettustabil i motvind, og synes også at pvc potongene ble klissete litt for tidlig.

Link to post
Share on other sites

24 minutes ago, TåT said:

Betyr det at aluminium er uaktuelt? Det finnes ellers mindre alu-båter og prammer på 30-40 kg, som bør kunne fraktes på taket av bilen. 
En fordel med alu er at det er enklere å feste feks. stangholdere mv. Skal du dorge alene med to stenger er det en stor fordel å få festet stengene. 

 

I utgangspunktet ja, ønsker helst muligheten til å ha den på taket når jeg skal på korte turer men også muligheten til å ha den i bagasjerommet hvis jeg vil reise litt lengre.

Link to post
Share on other sites

De fleste "gummibåter" som selges nå er ikke gummibåter, men PVC båter. Achilles lager båter i Hypalon, som ihvertfall er i nærheten av gummi. Men jeg vet ikke om de forhandles i Norge lenger. 

https://achillesboats.com/boatmodels/dinghies/ls/

 

Vår Achilles LS4 fra 1995 har vært i bruk hver sesong, og har aldri trengt lapping. 

Link to post
Share on other sites

Har litt erfaring med lett gummibåt vs litt tyngre. Fordel med lette gummibåter er stort sett vekta. PVC duken som de fleste er produsert i er som regel tynnere for å spare vekt og dermed mindre slitesterk. På min Quicksilver airdeck 240, denne er produset i 0,7mm PVC mot 0,9mm på f.eks Quicksilver 250 airdeck. Båten veier rundt 19 kg så er lett å håndtere, men oppleves som mindre stødig enn f.eks Honwave som jeg også har. Denne er riktignok større (32ie vekt 38 kg) ,men er bygget mere solid. Jo lettere båt jo mere følsom for vind,avdriften på en lett gummibåt er enorm Om du skal bruke båten til fiske ville jeg ikke valgt noe mindre enn 270. Gummibåter med oppblåsbar dørk vil heller aldri få så gode kjøregenskaper som en med aludørk. Er kommet noen lettvektsriber med alubunn ,men disse veier fort opp mot 40 kg i 270 lengde og da blir de kanskje for tung å håndtere alene.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, ballistic said:

Har litt erfaring med lett gummibåt vs litt tyngre. Fordel med lette gummibåter er stort sett vekta. PVC duken som de fleste er produsert i er som regel tynnere for å spare vekt og dermed mindre slitesterk. På min Quicksilver airdeck 240, denne er produset i 0,7mm PVC mot 0,9mm på f.eks Quicksilver 250 airdeck. Båten veier rundt 19 kg så er lett å håndtere, men oppleves som mindre stødig enn f.eks Honwave som jeg også har. Denne er riktignok større (32ie vekt 38 kg) ,men er bygget mere solid. Jo lettere båt jo mere følsom for vind,avdriften på en lett gummibåt er enorm Om du skal bruke båten til fiske ville jeg ikke valgt noe mindre enn 270. Gummibåter med oppblåsbar dørk vil heller aldri få så gode kjøregenskaper som en med aludørk. Er kommet noen lettvektsriber med alubunn ,men disse veier fort opp mot 40 kg i 270 lengde og da blir de kanskje for tung å håndtere alene.

 

Intressant, jeg har i grunn ikke spendert noe som helst tid i en slik båt så dette var god informasjon. Skal vurdere å gå opp til 270.

 

Det blir nok høytrykksdørk for min del, selv om stabiliteten blir noe dårligere så er hovedfokuset portabilitet. Veldig viktig for meg at den faktisk kan pakkes helt sammen, slik at den kan bli med på langtur ved behov.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sett på de minste West Light-variantene, behovet mitt er å kunne komme seg i land når man ankrer opp en sjelden gang - og som regel alene. Da er 17-18kg ganske forlokkende.  Slitestyrke tror jeg ikke er problemet her, den kommer uansett til å dø av alderdom før jeg gnager hull i bunnen.

Noen som har erfaring med disse?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Arne Henriksen said:

Jeg har også sett på de minste West Light-variantene, behovet mitt er å kunne komme seg i land når man ankrer opp en sjelden gang - og som regel alene. Da er 17-18kg ganske forlokkende.  Slitestyrke tror jeg ikke er problemet her, den kommer uansett til å dø av alderdom før jeg gnager hull i bunnen.

Noen som har erfaring med disse?

Hei,

 

Ikke erfaring med de letteste men er svært fornøyd med min suzumar 260 vib. Disse har høyttrykks v-kjøl så noe helt annet enn de med tynn duk i bunn og oppblåsbar kjøl.

 

Veier rett under 30kg. Kan pakkes helt sammen. Planer fint med 6hk med 1 person. får jobbet den opp i plan med 2 personer. Veldig fint til mellomlange turer inn til byer etc. fra ankring.

 

Vi har også med SUP hvis vi bare skal inn til land å fortøye fks. 

 

Ser seatronic har salg på en tilsvarende fra Plastimo.

 

https://seatronic.no/plastimo-pi270vb-fun-ii-gummibat?utm_source=google-ads&campaignname&utm_agid&utm_term&creative&device=c&placement&matchtype&keyword&productid=P61170&adtype=pla&merchantid=121649197&gclid=Cj0KCQiAr8eqBhD3ARIsAIe-buPoEYMHhskctk6yIzmECy5hoOPls5szsGTKhHvOaVrG48xnDr39KA4aAvCOEALw_wcB

 

Ser også at de har en liten lettvekter: https://seatronic.no/plastimo-pi230vb-fun-ii-gummibat

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Vittig said:

Hei,

 

Ikke erfaring med de letteste men er svært fornøyd med min suzumar 260 vib. Disse har høyttrykks v-kjøl så noe helt annet enn de med tynn duk i bunn og oppblåsbar kjøl.

 

Veier rett under 30kg. Kan pakkes helt sammen. Planer fint med 6hk med 1 person. får jobbet den opp i plan med 2 personer. Veldig fint til mellomlange turer inn til byer etc. fra ankring.

 

Vi har også med SUP hvis vi bare skal inn til land å fortøye fks. 

 

Ser seatronic har salg på en tilsvarende fra Plastimo.

 

https://seatronic.no/plastimo-pi270vb-fun-ii-gummibat?utm_source=google-ads&campaignname&utm_agid&utm_term&creative&device=c&placement&matchtype&keyword&productid=P61170&adtype=pla&merchantid=121649197&gclid=Cj0KCQiAr8eqBhD3ARIsAIe-buPoEYMHhskctk6yIzmECy5hoOPls5szsGTKhHvOaVrG48xnDr39KA4aAvCOEALw_wcB

 

Ser også at de har en liten lettvekter: https://seatronic.no/plastimo-pi230vb-fun-ii-gummibat

 

Takker, den så jo ganske så lekker ut. Har Plastimo samme v-kjøl som Suzumar?

Link to post
Share on other sites

Jeg (egentlig min sønn) har en West Light 230 med en 6HK Suzuki. Båt og motor veier vel ca 25kg hver. Litt overkill på motorstørrelse lkanskje, men både 4- og 5-hesteren veier like mye. Den har flat, oppblåsbar bunn og er nok ikke like retningsstabil som båter med litt kjøl, men den er absolutt brukandes til å komme seg rundt i smule farvann. Jeg kjenner at dørken flekser en del i små bølger og den kaster litt vann over baugen. Det kan jo ha sammenheng med at kapteinen bak veier 30kg, mens passasjeren foran veier 85kg...

 

Vi valgte denne pakken for å spare plass når jolla ikke er oppblåst, både mtp lagring inne og muligheten til å ta den med i den "store" båten. Har også en batteridrevet pumpe som fyller kamrene (fire totalt) raskt og bytter automatisk fra volum til trykk. Veldig praktisk.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, HiWard said:

Jeg (egentlig min sønn) har en West Light 230 med en 6HK Suzuki. Båt og motor veier vel ca 25kg hver. Litt overkill på motorstørrelse lkanskje, men både 4- og 5-hesteren veier like mye. Den har flat, oppblåsbar bunn og er nok ikke like retningsstabil som båter med litt kjøl, men den er absolutt brukandes til å komme seg rundt i smule farvann. Jeg kjenner at dørken flekser en del i små bølger og den kaster litt vann over baugen. Det kan jo ha sammenheng med at kapteinen bak veier 30kg, mens passasjeren foran veier 85kg...

 

Vi valgte denne pakken for å spare plass når jolla ikke er oppblåst, både mtp lagring inne og muligheten til å ta den med i den "store" båten. Har også en batteridrevet pumpe som fyller kamrene (fire totalt) raskt og bytter automatisk fra volum til trykk. Veldig praktisk.

 

Hadde du gått for 230 igjen hvis du skulle ha kjøpt på nytt? Eller ville du ha gått for 250/270?

 

Og har du noen link eller bilde av denne pumpen du snakker om?

 

Etter å ha sett på de som blir nevnt her må jeg si at Suzumar sin 260 Vib virker veldig relevant. 29 kg er hakket tyngre enn planlagt men oppblåsbar V-Dørk høres jo bra ut.

Link to post
Share on other sites

Fjellfiskern skrev 1 minutt siden:

 

Hadde du gått for 230 igjen hvis du skulle ha kjøpt på nytt? Eller ville du ha gått for 250/270?

 

Og har du noen link eller bilde av denne pumpen du snakker om?

 

Etter å ha sett på de som blir nevnt her må jeg si at Suzumar sin 260 Vib virker veldig relevant. 29 kg er hakket tyngre enn planlagt men oppblåsbar V-Dørk høres jo bra ut.

Hadde nok gått opp et hakk eller to i størrelse. Begrensningen vår ligger i at jolla må dele bås med Windyen, så det var om å gjøre å finne en som var smal og kort nok. Sønnen og jeg pakker opp, blåser opp og har motor ferdig montert på et kvarter. 

 

Dette er pumpa jeg snakker om, anbefales. Batteriet holder til 8-10 oppblåsinger, minst. Den kan også suge luft om du vil tømme kamrene helt.

https://www.maritim.no/oppladbar-luftpumpe-rib-og-sup-6000mah-lithium-0-16psi

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, HiWard said:

Dette er pumpa jeg snakker om, anbefales. Batteriet holder til 8-10 oppblåsinger, minst. Den kan også suge luft om du vil tømme kamrene helt.

https://www.maritim.no/oppladbar-luftpumpe-rib-og-sup-6000mah-lithium-0-16psi

 

Samme som noen andre linket tidligere, ser ut som et bra produkt.

Link to post
Share on other sites

Honwave har høytrykks V-bunn, samme har Quicksilver airdeck, men denne har flat dørk men i tillegg en kjølpølse som blåses opp for å skape V bunn. Fungerer greit som sagt, båten får også et lunere miljø med oppblåsbar dørk. Fleksing vil du kun oppleve dersom du makser ut på anbefalt motor. hadde 15 HK på Honwave og opplevde da at den sugde seg litt fast og flekset på maks fart. Quicksilveren har jeg en 5 HK Honda til , men har ikke prøvd den med motor ennå. Dersom tanken er å bruke båten med elmotor vil du nok aldri oppleve dette som et problem. Av pumpe har jeg en Bravo som fungerer fint, tror jeg kjøpte den for minst 10 år siden

https://supstore.no/produkt/gummibatpumpe-12v-bravo

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Fjellfiskern said:

 

Takker, den så jo ganske så lekker ut. Har Plastimo samme v-kjøl som Suzumar?

Hei,

 

Plastimoen har samme v-bunn som Suzumaren. Definitivt den beste konstruksjonen før du kommer opp på rib. Jeg opplever ingen fleksing på min i det hele tatt. samme konsept som de oppblåsbare SUP'ene men formet som en rib-bunn. Konseptet heter VIB. 

 

Skulle egentlig ha en Plastimo vib 270 selv, men det var ikke mulig å få tak i(de sto fast på en viss båt som sto fast på tvers av Zuez-kanalen). Derfor ble det en Suzumar på meg.

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Vittig said:

Ser seatronic har salg på en tilsvarende fra Plastimo.

https://seatronic.no/plastimo-pi270vb-fun-ii-gummibat

 

Ser også at de har en liten lettvekter: https://seatronic.no/plastimo-pi230vb-fun-ii-gummibat


Disse er vel mer eller mindre samme båt i forskjellig størrelse? Uklart hvor mye den største veier (det står både 18 og 27kg) men uansett tror jeg den minste kunne funke greit for meg, takk for tips!  :-)

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du fisker mye på fjellet, gjerne vil ha med deg en båt inn på vidda på de lengere turene. 

 

Packraft, jeg hadde en Denali Llama og angrer som faen på at jeg solgte den, liten sak på 2-3kg som passa i ryggsekken, overaskende stabil, røft materiale, men sånn er livet, interessene går i bølgedaler og nå er det ikke fluefiske som er fokus mer, men jeg nekter å selge stenger og sneller, for jeg vet interessen kommer tilbake etterhvert 

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere gummibåter i flere størrelser og tyngder. Har en veldig lett og liten på dekk som vi bruker til og fra land på svai. Har en liten girløs 2 hester på, så kan dra litt lengre for å handle og sette garn og teiner, så helt ubrukelig er den ikke, men den har sine begrensninger. Blåser den opp med 12v pumpe ombprd i båten. Skal jeg på biltur til ferskvann er det alltid kajakken som er med. Vurderer det som ett mye bedre verktøy både for fiske og frakt. Å farte rundt i timesvis i gummibåt er ett ork. Å sige rundt i kajakk i dagevis er bare gøy. Har en kano også, men den er for tung for en mann alene på taket. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Torsen67 said:

Ser ut som et leketøy for barn! tror du må rekne med å bli våt i motsjø!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Eika said:

Hvis du fisker mye på fjellet, gjerne vil ha med deg en båt inn på vidda på de lengere turene. 

 

Packraft, jeg hadde en Denali Llama og angrer som faen på at jeg solgte den, liten sak på 2-3kg som passa i ryggsekken, overaskende stabil, røft materiale, men sånn er livet, interessene går i bølgedaler og nå er det ikke fluefiske som er fokus mer, men jeg nekter å selge stenger og sneller, for jeg vet interessen kommer tilbake etterhvert 

 

 

Packraft blir litt off topic, men jeg har faktisk 3 stykk :p

 

Kjøpte først en på 1.6 kg, så en annen med bedre padleegenskaper og spruttrekk som veier 4 kg. Men du må jo regne med en kilo ekstra på åren.

 

Men i sommer kjøpte jeg en Anfibio Nano SL (800 gram) med Anfibio åre (480 gram) og det er helt fantastisk å ha muligheten til å ta med både båt og årer med en totalvekt på bare 1.3 kg.  :) Skal du langt inn på vidda så er Anfibio Nano SL noe helt unikt.

 

Har jo kost meg veldig mye med dem, men problemet er at de ikke er spesielt komfortable med tanke på feks dorging, eller lange avstander. Og problemer med packraft er jo at selv det å kaste med en spinner drar båten frem og tilbake, samt at man blir veldig våt.

 

Men hovedårsaken til at jeg tenker å kjøpe en båt med motor er i egentlig for å forlenge fiskesesongen, en liten gummibåt med motor vil mulighet for litt fjordfiske tidlig vår eller å reise til gode fiskeplasser i fjellet sent i sesongen. :)

Link to post
Share on other sites

Fjellfiskern skrev for 2 timer siden:

 

 

Packraft blir litt off topic, men jeg har faktisk 3 stykk :p

 

Kjøpte først en på 1.6 kg, så en annen med bedre padleegenskaper og spruttrekk som veier 4 kg. Men du må jo regne med en kilo ekstra på åren.

 

Men i sommer kjøpte jeg en Anfibio Nano SL (800 gram) med Anfibio åre (480 gram) og det er helt fantastisk å ha muligheten til å ta med både båt og årer med en totalvekt på bare 1.3 kg.  :) Skal du langt inn på vidda så er Anfibio Nano SL noe helt unikt.

 

Har jo kost meg veldig mye med dem, men problemet er at de ikke er spesielt komfortable med tanke på feks dorging, eller lange avstander. Og problemer med packraft er jo at selv det å kaste med en spinner drar båten frem og tilbake, samt at man blir veldig våt.

 

Men hovedårsaken til at jeg tenker å kjøpe en båt med motor er i egentlig for å forlenge fiskesesongen, en liten gummibåt med motor vil mulighet for litt fjordfiske tidlig vår eller å reise til gode fiskeplasser i fjellet sent i sesongen. :)

 

Da er du jo rigga :) men med den 4 delte carbon åra som jeg hadde, så var det ikke mange hundre grammene ekstra og bære på. 

 

Jeg ser poengene dine godt, når det gjelder forlengelse av sesongen 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...