Fjellfiskern Startet 12.November.2023 Del på Facebook Startet 12.November.2023 Kort fortalt så har jeg tenkt en stund på å skaffe meg en båt som enten kan slenges på taket eller i bagasjerommet på bilen. Den jeg har sett mest på er West Light 250. Planen er å bruke den i vann som feks Bygdin, Jølstravatnet, Vangsmjøsa og Strondafjorden. Altså lange smale vann innimellom fjell sammen med elmotor. (Sannsynligvis Torqeedo Travel 1103 eller 903). Hva kan jeg egentlig forvente i denne klassen? Og er det noen modeller som skiller seg ut positivt? ---- Kan forøvrig nevne at tyngre båter ikke er aktuelt, har ikke tilhengerfeste på bilen og ønsker noe jeg enkelt kan løfte alene. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 12.November.2023 Del på Facebook Svart 12.November.2023 Fjellfiskern skrev 39 minutter siden: Kan forøvrig nevne at tyngre båter ikke er aktuelt, har ikke tilhengerfeste på bilen og ønsker noe jeg enkelt kan løfte alene. Betyr det at aluminium er uaktuelt? Det finnes ellers mindre alu-båter og prammer på 30-40 kg, som bør kunne fraktes på taket av bilen. En fordel med alu er at det er enklere å feste feks. stangholdere mv. Skal du dorge alene med to stenger er det en stor fordel å få festet stengene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.November.2023 Del på Facebook Svart 12.November.2023 Hadde en aquaquick. Den var 230 cm lang og Veidekke 20 kg. Den hadde oppblåsbar bunn. Den plante faktisk med en 3,5 mercury 4 takt. Denne ble kårettil årets jolle da den kom for ca år siden i svenske båtblader. Så langt alt bra. Men den hadde for lite oppdrift bak så den var rett og slettustabil i motvind, og synes også at pvc potongene ble klissete litt for tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellfiskern Svart 12.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2023 24 minutes ago, TåT said: Betyr det at aluminium er uaktuelt? Det finnes ellers mindre alu-båter og prammer på 30-40 kg, som bør kunne fraktes på taket av bilen. En fordel med alu er at det er enklere å feste feks. stangholdere mv. Skal du dorge alene med to stenger er det en stor fordel å få festet stengene. I utgangspunktet ja, ønsker helst muligheten til å ha den på taket når jeg skal på korte turer men også muligheten til å ha den i bagasjerommet hvis jeg vil reise litt lengre. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.November.2023 Del på Facebook Svart 12.November.2023 De fleste "gummibåter" som selges nå er ikke gummibåter, men PVC båter. Achilles lager båter i Hypalon, som ihvertfall er i nærheten av gummi. Men jeg vet ikke om de forhandles i Norge lenger. https://achillesboats.com/boatmodels/dinghies/ls/ Vår Achilles LS4 fra 1995 har vært i bruk hver sesong, og har aldri trengt lapping. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 13.November.2023 Del på Facebook Svart 13.November.2023 Har litt erfaring med lett gummibåt vs litt tyngre. Fordel med lette gummibåter er stort sett vekta. PVC duken som de fleste er produsert i er som regel tynnere for å spare vekt og dermed mindre slitesterk. På min Quicksilver airdeck 240, denne er produset i 0,7mm PVC mot 0,9mm på f.eks Quicksilver 250 airdeck. Båten veier rundt 19 kg så er lett å håndtere, men oppleves som mindre stødig enn f.eks Honwave som jeg også har. Denne er riktignok større (32ie vekt 38 kg) ,men er bygget mere solid. Jo lettere båt jo mere følsom for vind,avdriften på en lett gummibåt er enorm Om du skal bruke båten til fiske ville jeg ikke valgt noe mindre enn 270. Gummibåter med oppblåsbar dørk vil heller aldri få så gode kjøregenskaper som en med aludørk. Er kommet noen lettvektsriber med alubunn ,men disse veier fort opp mot 40 kg i 270 lengde og da blir de kanskje for tung å håndtere alene. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellfiskern Svart 13.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2023 2 hours ago, ballistic said: Har litt erfaring med lett gummibåt vs litt tyngre. Fordel med lette gummibåter er stort sett vekta. PVC duken som de fleste er produsert i er som regel tynnere for å spare vekt og dermed mindre slitesterk. På min Quicksilver airdeck 240, denne er produset i 0,7mm PVC mot 0,9mm på f.eks Quicksilver 250 airdeck. Båten veier rundt 19 kg så er lett å håndtere, men oppleves som mindre stødig enn f.eks Honwave som jeg også har. Denne er riktignok større (32ie vekt 38 kg) ,men er bygget mere solid. Jo lettere båt jo mere følsom for vind,avdriften på en lett gummibåt er enorm Om du skal bruke båten til fiske ville jeg ikke valgt noe mindre enn 270. Gummibåter med oppblåsbar dørk vil heller aldri få så gode kjøregenskaper som en med aludørk. Er kommet noen lettvektsriber med alubunn ,men disse veier fort opp mot 40 kg i 270 lengde og da blir de kanskje for tung å håndtere alene. Intressant, jeg har i grunn ikke spendert noe som helst tid i en slik båt så dette var god informasjon. Skal vurdere å gå opp til 270. Det blir nok høytrykksdørk for min del, selv om stabiliteten blir noe dårligere så er hovedfokuset portabilitet. Veldig viktig for meg at den faktisk kan pakkes helt sammen, slik at den kan bli med på langtur ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 13.November.2023 Del på Facebook Svart 13.November.2023 Jeg har også sett på de minste West Light-variantene, behovet mitt er å kunne komme seg i land når man ankrer opp en sjelden gang - og som regel alene. Da er 17-18kg ganske forlokkende. Slitestyrke tror jeg ikke er problemet her, den kommer uansett til å dø av alderdom før jeg gnager hull i bunnen. Noen som har erfaring med disse? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Vittig Svart 13.November.2023 Del på Facebook Svart 13.November.2023 1 hour ago, Arne Henriksen said: Jeg har også sett på de minste West Light-variantene, behovet mitt er å kunne komme seg i land når man ankrer opp en sjelden gang - og som regel alene. Da er 17-18kg ganske forlokkende. Slitestyrke tror jeg ikke er problemet her, den kommer uansett til å dø av alderdom før jeg gnager hull i bunnen. Noen som har erfaring med disse? Hei, Ikke erfaring med de letteste men er svært fornøyd med min suzumar 260 vib. Disse har høyttrykks v-kjøl så noe helt annet enn de med tynn duk i bunn og oppblåsbar kjøl. Veier rett under 30kg. Kan pakkes helt sammen. Planer fint med 6hk med 1 person. får jobbet den opp i plan med 2 personer. Veldig fint til mellomlange turer inn til byer etc. fra ankring. Vi har også med SUP hvis vi bare skal inn til land å fortøye fks. Ser seatronic har salg på en tilsvarende fra Plastimo. https://seatronic.no/plastimo-pi270vb-fun-ii-gummibat?utm_source=google-ads&campaignname&utm_agid&utm_term&creative&device=c&placement&matchtype&keyword&productid=P61170&adtype=pla&merchantid=121649197&gclid=Cj0KCQiAr8eqBhD3ARIsAIe-buPoEYMHhskctk6yIzmECy5hoOPls5szsGTKhHvOaVrG48xnDr39KA4aAvCOEALw_wcB Ser også at de har en liten lettvekter: https://seatronic.no/plastimo-pi230vb-fun-ii-gummibat Sitér dette innlegget Link to post
Fjellfiskern Svart 13.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2023 1 hour ago, Vittig said: Hei, Ikke erfaring med de letteste men er svært fornøyd med min suzumar 260 vib. Disse har høyttrykks v-kjøl så noe helt annet enn de med tynn duk i bunn og oppblåsbar kjøl. Veier rett under 30kg. Kan pakkes helt sammen. Planer fint med 6hk med 1 person. får jobbet den opp i plan med 2 personer. Veldig fint til mellomlange turer inn til byer etc. fra ankring. Vi har også med SUP hvis vi bare skal inn til land å fortøye fks. Ser seatronic har salg på en tilsvarende fra Plastimo. https://seatronic.no/plastimo-pi270vb-fun-ii-gummibat?utm_source=google-ads&campaignname&utm_agid&utm_term&creative&device=c&placement&matchtype&keyword&productid=P61170&adtype=pla&merchantid=121649197&gclid=Cj0KCQiAr8eqBhD3ARIsAIe-buPoEYMHhskctk6yIzmECy5hoOPls5szsGTKhHvOaVrG48xnDr39KA4aAvCOEALw_wcB Ser også at de har en liten lettvekter: https://seatronic.no/plastimo-pi230vb-fun-ii-gummibat Takker, den så jo ganske så lekker ut. Har Plastimo samme v-kjøl som Suzumar? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 13.November.2023 Del på Facebook Svart 13.November.2023 Jeg (egentlig min sønn) har en West Light 230 med en 6HK Suzuki. Båt og motor veier vel ca 25kg hver. Litt overkill på motorstørrelse lkanskje, men både 4- og 5-hesteren veier like mye. Den har flat, oppblåsbar bunn og er nok ikke like retningsstabil som båter med litt kjøl, men den er absolutt brukandes til å komme seg rundt i smule farvann. Jeg kjenner at dørken flekser en del i små bølger og den kaster litt vann over baugen. Det kan jo ha sammenheng med at kapteinen bak veier 30kg, mens passasjeren foran veier 85kg... Vi valgte denne pakken for å spare plass når jolla ikke er oppblåst, både mtp lagring inne og muligheten til å ta den med i den "store" båten. Har også en batteridrevet pumpe som fyller kamrene (fire totalt) raskt og bytter automatisk fra volum til trykk. Veldig praktisk. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fjellfiskern Svart 13.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2023 12 minutes ago, HiWard said: Jeg (egentlig min sønn) har en West Light 230 med en 6HK Suzuki. Båt og motor veier vel ca 25kg hver. Litt overkill på motorstørrelse lkanskje, men både 4- og 5-hesteren veier like mye. Den har flat, oppblåsbar bunn og er nok ikke like retningsstabil som båter med litt kjøl, men den er absolutt brukandes til å komme seg rundt i smule farvann. Jeg kjenner at dørken flekser en del i små bølger og den kaster litt vann over baugen. Det kan jo ha sammenheng med at kapteinen bak veier 30kg, mens passasjeren foran veier 85kg... Vi valgte denne pakken for å spare plass når jolla ikke er oppblåst, både mtp lagring inne og muligheten til å ta den med i den "store" båten. Har også en batteridrevet pumpe som fyller kamrene (fire totalt) raskt og bytter automatisk fra volum til trykk. Veldig praktisk. Hadde du gått for 230 igjen hvis du skulle ha kjøpt på nytt? Eller ville du ha gått for 250/270? Og har du noen link eller bilde av denne pumpen du snakker om? Etter å ha sett på de som blir nevnt her må jeg si at Suzumar sin 260 Vib virker veldig relevant. 29 kg er hakket tyngre enn planlagt men oppblåsbar V-Dørk høres jo bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 13.November.2023 Del på Facebook Svart 13.November.2023 Fjellfiskern skrev 1 minutt siden: Hadde du gått for 230 igjen hvis du skulle ha kjøpt på nytt? Eller ville du ha gått for 250/270? Og har du noen link eller bilde av denne pumpen du snakker om? Etter å ha sett på de som blir nevnt her må jeg si at Suzumar sin 260 Vib virker veldig relevant. 29 kg er hakket tyngre enn planlagt men oppblåsbar V-Dørk høres jo bra ut. Hadde nok gått opp et hakk eller to i størrelse. Begrensningen vår ligger i at jolla må dele bås med Windyen, så det var om å gjøre å finne en som var smal og kort nok. Sønnen og jeg pakker opp, blåser opp og har motor ferdig montert på et kvarter. Dette er pumpa jeg snakker om, anbefales. Batteriet holder til 8-10 oppblåsinger, minst. Den kan også suge luft om du vil tømme kamrene helt. https://www.maritim.no/oppladbar-luftpumpe-rib-og-sup-6000mah-lithium-0-16psi Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fjellfiskern Svart 13.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2023 9 minutes ago, HiWard said: Dette er pumpa jeg snakker om, anbefales. Batteriet holder til 8-10 oppblåsinger, minst. Den kan også suge luft om du vil tømme kamrene helt. https://www.maritim.no/oppladbar-luftpumpe-rib-og-sup-6000mah-lithium-0-16psi Samme som noen andre linket tidligere, ser ut som et bra produkt. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 13.November.2023 Del på Facebook Svart 13.November.2023 Honwave har høytrykks V-bunn, samme har Quicksilver airdeck, men denne har flat dørk men i tillegg en kjølpølse som blåses opp for å skape V bunn. Fungerer greit som sagt, båten får også et lunere miljø med oppblåsbar dørk. Fleksing vil du kun oppleve dersom du makser ut på anbefalt motor. hadde 15 HK på Honwave og opplevde da at den sugde seg litt fast og flekset på maks fart. Quicksilveren har jeg en 5 HK Honda til , men har ikke prøvd den med motor ennå. Dersom tanken er å bruke båten med elmotor vil du nok aldri oppleve dette som et problem. Av pumpe har jeg en Bravo som fungerer fint, tror jeg kjøpte den for minst 10 år siden https://supstore.no/produkt/gummibatpumpe-12v-bravo Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 13.November.2023 Del på Facebook Svart 13.November.2023 7 hours ago, Fjellfiskern said: Takker, den så jo ganske så lekker ut. Har Plastimo samme v-kjøl som Suzumar? Hei, Plastimoen har samme v-bunn som Suzumaren. Definitivt den beste konstruksjonen før du kommer opp på rib. Jeg opplever ingen fleksing på min i det hele tatt. samme konsept som de oppblåsbare SUP'ene men formet som en rib-bunn. Konseptet heter VIB. Skulle egentlig ha en Plastimo vib 270 selv, men det var ikke mulig å få tak i(de sto fast på en viss båt som sto fast på tvers av Zuez-kanalen). Derfor ble det en Suzumar på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 13.November.2023 Del på Facebook Svart 13.November.2023 11 hours ago, Vittig said: Ser seatronic har salg på en tilsvarende fra Plastimo. https://seatronic.no/plastimo-pi270vb-fun-ii-gummibat Ser også at de har en liten lettvekter: https://seatronic.no/plastimo-pi230vb-fun-ii-gummibat Disse er vel mer eller mindre samme båt i forskjellig størrelse? Uklart hvor mye den største veier (det står både 18 og 27kg) men uansett tror jeg den minste kunne funke greit for meg, takk for tips! :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
enslagsgjest Svart 14.November.2023 Del på Facebook Svart 14.November.2023 Prøv å Google nesting dinghy. Får plass i bagasjerommet :) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
skagenekspressen Svart 14.November.2023 Del på Facebook Svart 14.November.2023 West Light er et godt tips. Har i dag en klassisk fra Maritim, som ikke får plass i akterstuven og en 2 1/2 pers kano fra Itiwit, som får plass men som kona ikke blir med oppi. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.November.2023 Del på Facebook Svart 15.November.2023 Hvis du fisker mye på fjellet, gjerne vil ha med deg en båt inn på vidda på de lengere turene. Packraft, jeg hadde en Denali Llama og angrer som faen på at jeg solgte den, liten sak på 2-3kg som passa i ryggsekken, overaskende stabil, røft materiale, men sånn er livet, interessene går i bølgedaler og nå er det ikke fluefiske som er fokus mer, men jeg nekter å selge stenger og sneller, for jeg vet interessen kommer tilbake etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.November.2023 Del på Facebook Svart 15.November.2023 Jeg har flere gummibåter i flere størrelser og tyngder. Har en veldig lett og liten på dekk som vi bruker til og fra land på svai. Har en liten girløs 2 hester på, så kan dra litt lengre for å handle og sette garn og teiner, så helt ubrukelig er den ikke, men den har sine begrensninger. Blåser den opp med 12v pumpe ombprd i båten. Skal jeg på biltur til ferskvann er det alltid kajakken som er med. Vurderer det som ett mye bedre verktøy både for fiske og frakt. Å farte rundt i timesvis i gummibåt er ett ork. Å sige rundt i kajakk i dagevis er bare gøy. Har en kano også, men den er for tung for en mann alene på taket. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Torsen67 Svart 15.November.2023 Del på Facebook Svart 15.November.2023 Hva med noe som dette? https://www.westsystem.no/produkt/aircat-285-oppblasbar-katamaran/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9dGqBhAqEiwAmRpTC4CsToIhA-GeAiswq-FFF340fJwTL2P53CmULemEvzuLrPTR7oXvDBoCVgUQAvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.November.2023 Del på Facebook Svart 15.November.2023 12 minutes ago, Torsen67 said: Hva med noe som dette? https://www.westsystem.no/produkt/aircat-285-oppblasbar-katamaran/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9dGqBhAqEiwAmRpTC4CsToIhA-GeAiswq-FFF340fJwTL2P53CmULemEvzuLrPTR7oXvDBoCVgUQAvD_BwE Ser ut som et leketøy for barn! tror du må rekne med å bli våt i motsjø! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fjellfiskern Svart 15.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2023 12 hours ago, Eika said: Hvis du fisker mye på fjellet, gjerne vil ha med deg en båt inn på vidda på de lengere turene. Packraft, jeg hadde en Denali Llama og angrer som faen på at jeg solgte den, liten sak på 2-3kg som passa i ryggsekken, overaskende stabil, røft materiale, men sånn er livet, interessene går i bølgedaler og nå er det ikke fluefiske som er fokus mer, men jeg nekter å selge stenger og sneller, for jeg vet interessen kommer tilbake etterhvert Packraft blir litt off topic, men jeg har faktisk 3 stykk :p Kjøpte først en på 1.6 kg, så en annen med bedre padleegenskaper og spruttrekk som veier 4 kg. Men du må jo regne med en kilo ekstra på åren. Men i sommer kjøpte jeg en Anfibio Nano SL (800 gram) med Anfibio åre (480 gram) og det er helt fantastisk å ha muligheten til å ta med både båt og årer med en totalvekt på bare 1.3 kg. :) Skal du langt inn på vidda så er Anfibio Nano SL noe helt unikt. Har jo kost meg veldig mye med dem, men problemet er at de ikke er spesielt komfortable med tanke på feks dorging, eller lange avstander. Og problemer med packraft er jo at selv det å kaste med en spinner drar båten frem og tilbake, samt at man blir veldig våt. Men hovedårsaken til at jeg tenker å kjøpe en båt med motor er i egentlig for å forlenge fiskesesongen, en liten gummibåt med motor vil mulighet for litt fjordfiske tidlig vår eller å reise til gode fiskeplasser i fjellet sent i sesongen. :) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.November.2023 Del på Facebook Svart 15.November.2023 Fjellfiskern skrev for 2 timer siden: Packraft blir litt off topic, men jeg har faktisk 3 stykk :p Kjøpte først en på 1.6 kg, så en annen med bedre padleegenskaper og spruttrekk som veier 4 kg. Men du må jo regne med en kilo ekstra på åren. Men i sommer kjøpte jeg en Anfibio Nano SL (800 gram) med Anfibio åre (480 gram) og det er helt fantastisk å ha muligheten til å ta med både båt og årer med en totalvekt på bare 1.3 kg. :) Skal du langt inn på vidda så er Anfibio Nano SL noe helt unikt. Har jo kost meg veldig mye med dem, men problemet er at de ikke er spesielt komfortable med tanke på feks dorging, eller lange avstander. Og problemer med packraft er jo at selv det å kaste med en spinner drar båten frem og tilbake, samt at man blir veldig våt. Men hovedårsaken til at jeg tenker å kjøpe en båt med motor er i egentlig for å forlenge fiskesesongen, en liten gummibåt med motor vil mulighet for litt fjordfiske tidlig vår eller å reise til gode fiskeplasser i fjellet sent i sesongen. :) Da er du jo rigga :) men med den 4 delte carbon åra som jeg hadde, så var det ikke mange hundre grammene ekstra og bære på. Jeg ser poengene dine godt, når det gjelder forlengelse av sesongen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.